Når er man kristen?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Ja, det lurer jeg på etter trådene om dåp, bryllup i kirken ol.

Når er man kristen, eller kristen nok, til og ha barnedåp eller gifte seg i kirken?

Er man kristen hvis man er medlem av den norske statskirke? Eller må man også tro på Gud? Må man be hver dag? Eller gå i kirken hver søndag? Hvis man ikke tror på Gud, men heller ikke avskriver ham, har man da "lov" til og døpe eller gifte seg i kirken?

Når er man kristen, eller kristen nok?

Du har lov til hva som helst, det er jo et fritt land! Men jeg synes det er feil å kalle seg kristen hvis man ikke tror på Gud. Man trenger ikke gå i kirken hver søndag, men å tro på Gud er minstekravet til å kalle seg kristen, uavhengig av hvordan man lever livet sitt ellers.

Jeg synes personlig det er helt tullete å være medlem av Den norske kirke hvis man ikke tror på Gud.

Jeg tenker at for å være kristen må man vel tro på gud? Ikke nødvendig å be, eller gå i kirken jevnlig osv. Men det blir helt umulig for meg å si at noen er kristne om de ikke tror at gud finnes. Medlemskap i statskirka har ingenting med tro å gjøre, spesielt fordi mange er innmeldt av foreldrene. Alle døpte barn er vel ikke nødvendigvis kristne?

app'en

Du har lov til hva som helst, det er jo et fritt land! Men jeg synes det er feil å kalle seg kristen hvis man ikke tror på Gud. Man trenger ikke gå i kirken hver søndag, men å tro på Gud er minstekravet til å kalle seg kristen, uavhengig av hvordan man lever livet sitt ellers.

Jeg synes personlig det er helt tullete å være medlem av Den norske kirke hvis man ikke tror på Gud.

Helt enig :)

Man er kristen når man tror på Gud.

Jeg er ikke kristen. Men medlem av den norske kirke. Det er bare latskap som gjør at jeg ikke har meldt meg ut. Jeg har ikke valgt selv å bli medlem, jeg ble døpt i kirken.

Enig!:)

Man er kristen når man tror på Gud.

Jeg er ikke kristen. Men medlem av den norske kirke. Det er bare latskap som gjør at jeg ikke har meldt meg ut. Jeg har ikke valgt selv å bli medlem, jeg ble døpt i kirken.
Det er faktisk litt styr å melde seg ut, jeg måtte gjøre det to ganger og er ikke 100% sikker på at jeg faktisk er meldt ut. Har gjort det skriftlig begge ganger.
Og jeg er ikke døpt eller konfirmert engang!

Det er faktisk litt styr å melde seg ut, jeg måtte gjøre det to ganger og er ikke 100% sikker på at jeg faktisk er meldt ut. Har gjort det skriftlig begge ganger.
Og jeg er ikke døpt eller konfirmert engang!

Nei man blir vel automatisk medlem når en av foreldrene er medlem.
Men j ble også døpt i kirken. Selv om mamma egentlig ikke ville.

Nei man blir vel automatisk medlem når en av foreldrene er medlem.
Men j ble også døpt i kirken. Selv om mamma egentlig ikke ville.
Ble litt nyskjerrig på hvordan man kan sjekke det, og fant ut at man kan ringe Brønnøysundregisteret. Kom også på at siden jeg er medlem av Human-etisk forbund så er jeg nok ikke medlem av kirken:)

Etter jeg hadde meldt meg ut første gang og fant ut at jeg fortsatt var medlem likevel, så ble jeg skikkelig sur. Jeg ringte kirken (min lokale, for det er visst de man skal kontakte) og hadde tenkt å kjefte skikkelig på dem. Men han som tok telefonen var så søt og hyggelig, så da klarte jeg ikke være sint:) Han beklaget på vegne av kirken, men at han bare var klokker, så han kunne ikke hjelpe meg.
Jeg har ikke noe imot kirken, det bare passer ikke for meg:)

Jeg mener ikke man er kristen ved å bare være medlem av statskirken. Mener heller ikke man MÅ be og gå i kirka hver søndag for å være kristen. Tenker man er kristen når man føler gud/jesus er sin herre, tror på skapelsen og følger noe av bibelen, samt å kunne noe fra bibelen. Litt vanskelig å skrive akkurat hva jeg mener å være kristen er, men noe slikt :)

Etter min mening kan en kalle seg en kristen hvis en har tatt i mot Jesus som Herre i livet sitt og en har ett forhold til og satt sin tillit til Ham.
For meg så betyr det at en har tatt I mot Ham som Herre også at en lever etter Bibelen. Så klart klarer ingen å følge alt, det er jo derfor Jesus kom til jorden, men en prøver så godt en kan. Da må en også ha kjennskap til Bibelen. Og for å ha ett forhold til Ham så må en også kommunisere med Ham.

Vet at for mange er dette en ganske streng definisjon, men det er nå min mening.

http://www.gotquestions.org/Norsk/Hva-kristen.html denne er ganske opp i mot hva jeg tenker...

For meg personlig er man kristen dersom man tror og bekjenner (sier) at Jesus er Guds sønn og at Han døde på korset og stod opp igjen for å vinne over døden og synden for vår skyld. Det er nok.

Hvor man er medlem, hvor ofte man ber, leser Bibelen, går i kirka, kler seg, snakker, spiser og lever generelt kan ikke gjøre en noe mer eller mindre kristen. Medlemskap i DNK er for meg fullstendig irrelevant. Jeg skulle gjerne vært "flinkere" i mye kristen praksis, men det har ikke noe med grad av kristenhet å gjøre, bare med hva som er bra for meg selv.

Jeg er ikke medlem i DNK selv, jeg vil ikke døpe barna mine der da jeg ikke deler dåpssyn med dem, og da kan heller ikke barna konfirmeres, iom at de ikke har en dåp å bekrefte. Vi praktiskerer barnevelsignelse og troendes dåp. Da er det heller ikke noe behov for en konfirmasjon. Om man som 14-15 åring (eller eldre) velger å døpe seg har man jo tatt et valg om tro, så å bekrefte det med en ekstra seremoni blir for meg smør på flesk. (Ja, dette ble jo passe OT...sorry)

Det var imidlertid veldig viktig for meg å ha en kristen vielse og på den tiden hadde vi bare forhold til min hjemkirke, så det ble der. Det var viktig for meg at Gud var en del av ekteskapsløftene.

Selv skjønner jeg ikke at folk som ikke tror på Gud skal ha behov for og lyst til å døpe, konfirmere og gifte seg i kirken, og da avgi løfter for Gud. Samtidig er det vel da ikke noe problem for dem iom at løftene da ikke har den betydningen de har for meg.

Sånn er det for meg personlig...hva andre gjør får være opp til dem. Såvidt jeg vet må man ikke avgi noen trosbekjennelse for å døpe, konfirmere eller gifte seg i kirken, så det er åpent for alle. Jeg går gjerne i kirken og feirer andres livsvalg, og gidder ikke la meg provosere av at folk tenker annerledes om kirka. Strengt tatt har vel et ikke-troende medlem i DNK minst like mye å si som meg som ikke er medlem :)

Jeg mener man er kristen hvis en er medlem av kirken.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Medlemskap i kirken har absolutt ingenting å si.Tror man på Jesus er man kristen, og da vil man prøve å leve rett. Personlig synes jeg man kan velge selv om man vil ha barnedåp og gifte seg i kirken, om man er kristen eller ikke. Jeg giftet meg i kirken, men har ikke hatt barnedåp, det er faktisk i mot Guds ord da alle barn tilhører Ham og døpe seg er noe man skal velge selv. Men som sagt så synes jeg alle kan døpe barna sine hvis de vil :-)

Jeg går ikke i kirken hver søndag. Og ble gift på tinghuset. Men kaller meg kristen ja. Begge barna er døpt i kirka.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg mener man er kristen hvis en er medlem av kirken.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
Er mange som er medlem av kirken uten å være kristne da. Mamma for eksempel, hun er medlem men sier at hun ikke tror på Gud. Hun bare liker å være medlem fordi hun synes kirka er koselig. Jeg har sagt at jeg synes hun bør melde seg ut, men hun er nok for gammel til å endre seg:)

Back
Topp