Når er man klar for overnattingsgjester?

Maxi4

Forelsket i forumet
MayDay2021
Førstegangsforeldre her, tre uker til termin. Både min og samboers familie bor såpass langt vekke at de må overnatte når de skal komme på besøk. De har begynt å spørre når de tror vi er klar for besøk, og er tydelig på at de gleder seg veldig og vil komme så snart som mulig :Heartred Vanskelig å vite selvsagt, men hadde vært interessant å høre litt erfaringer?

For min del vil jeg nok være mye mer klar for besøk av mine egne foreldre enn svigerforeldrene, og som mor er det vel innenfor å godkjenne besøk av min familie før hans?

Selv om begge besteforeldreparene helt sikkert vil styre seg selv og til og med være hjelpsomme med matlaging etc, merker jeg at jeg blir litt stresset av å få besøk for tidlig. For alle sin del er det kanskje også lettest om jeg (vi) er tydelig på når vi er klar, så de kan planlegge for det. Men man vet kanskje ikke det før man er der heller. Nei litt vanskelig dette her. Men overtenker nok litt :p

Vurderer også å si at de kan komme tidligere om de velger å bo på hotell og bare kommer på kortere visitter.

Sniker
Jeg ville sagt rundt 3 til 4 uker etter fødsel. Jeg synes besøk var mer slitsomt med mitt første barn, nå er jeg mer sånn JAA kom på besøk og vær lenge fordi 3-åringen da blir underholdt :hilarious:

Men så har det vel litt å si hvor lenge besøket blir også? Og hvor mye plass dere har :) ikke vær redd for å bare ta med baby og gå inn på soverommet i løpet av dagen. De trenger ikke være med baby hele dagen selv om de er på besøk. Men ville ikke unnlatt å la dem besøke kjempelenge etter fødsel heller. Har skjønt etter jeg fikk barn at å få barnebarn faktisk er enda større enn å få barn.
Hvor lenge ser de selv for seg å være? :) er det bare en helg så går jo det fort også!

Førstegangsforeldre her, tre uker til termin. Både min og samboers familie bor såpass langt vekke at de må overnatte når de skal komme på besøk. De har begynt å spørre når de tror vi er klar for besøk, og er tydelig på at de gleder seg veldig og vil komme så snart som mulig :Heartred Vanskelig å vite selvsagt, men hadde vært interessant å høre litt erfaringer?

For min del vil jeg nok være mye mer klar for besøk av mine egne foreldre enn svigerforeldrene, og som mor er det vel innenfor å godkjenne besøk av min familie før hans?

Selv om begge besteforeldreparene helt sikkert vil styre seg selv og til og med være hjelpsomme med matlaging etc, merker jeg at jeg blir litt stresset av å få besøk for tidlig. For alle sin del er det kanskje også lettest om jeg (vi) er tydelig på når vi er klar, så de kan planlegge for det. Men man vet kanskje ikke det før man er der heller. Nei litt vanskelig dette her. Men overtenker nok litt :p

Vurderer også å si at de kan komme tidligere om de velger å bo på hotell og bare kommer på kortere visitter.
Her finnes ingen fasitsvar :) For min del er jeg "aldri" klar for enkelte slektninger da de er superslitsomme å ha på besøk uansett :P
Men når jeg fikk barn sist i 2013 kom kun mamma par dager og kun svigermor par dager, de er begge sånne mennesker som er rolige, stille, ikke forventer noe og gjerne tar i et tak og fikser både middag, husarbeid o.s.v om man ønsker :)
Jeg hadde keisersnitt sist så at mamma kom og hjalp meg noen dager når jeg kom hjem var egentlig gull verdt :)
Men for eksempel tanken på at broren min, hans kone og deres 2 barn skal komme kort etter fødsel (det skjer bare ikke, da får de ta hotell eller slikt).

Sniker

Her kom svigers i påska, to uker etter fødsel. Men det var pga. fridagene i påska og større mulighet for å isolere seg pga. korona i forkant... Skulle nok ønske mine kunne komme først :rolleyes: Det var slitsomt, men hyggelig. De ble to netter. Mine kom to uker senere (4 uker etter fødsel) og ble også en helg. Mindre sliten da, men de var også mye mer opptatt av å hjelpe til med mat, tok full husvask, vaska klær osv. uten at vi måtte be om det selv. ❤️

Hvertfall si på forhånd at dere setter pris på hjelp med husarbeid! Og gi dem kjøkkentjeneste!

Ingen fasit, tror du bare må kjenne på det selv etterhvert :) de første ukene hadde jeg ikke lyst på overnattingsbesøk, såvidt et vanlig besøk. Men etter 1 mnd reiste vi på overnatting både til mine foreldre og svigers. Denne gangen er det ikke et tema da vi bor i nærheten av alle. Men tror jeg hadde følt det var greiere nå siden vi har et stort hus kontra en liten leilighet sist. Pluss at det er nr 2 og alt føles mer chill :)

Fikk besøk ca 2 uker etter fødsel sist. Da ble de et par/tre dager og var mye på tur med hundene på dagtid. Syntes det var helt greit. Som andre sier kommer det litt an på hvor mye plass man har og hvordan de er som personer.

Syntes de to første ukene var spesielt tunge. Vi hadde litt vanskelig ammestart, dårlig søvn og hetetokter av hormoner. Ville ikke likt og hatt folk på overnatting da. Det holdt med korte besøk av mamma og andre "innerste sirkel" voksne den første tiden. Pappaen er jo også hjemme de første to ukene, så da trenger man ikke andre til å trille eller passe hvis man trenger litt egentid (dobesøk med ro/dusj/sove)

Takk for gode svar og erfaringer! Forstår jo det er veldig individuelt, men det er godt å lese at å vente et par uker eller mer er normalt :) Gjør at jeg får trygghet i å kunne si til de nå at det vil sannsynligvis ta et par uker før vi er klar, kanskje mer.

Vanligvis syns jeg det er slitsomt å ha svigerforeldrene på besøk, er ofte utkjørt etter bare en helg. Fordi de skal prate konstant, forventer at man gjør alt sammen hele tiden og har en ganske hissig måte å snakke med hverandre på - og jeg er stikk motsatt :p Så jeg er litt spent på hvordan det blir kombinert med at jeg sikkert allerede er sliten og kanskje litt småstressa som nybakt mor. Men kanskje har jeg også mer en god unnskyldning for å trekke meg tilbake og sitte på et eget rom med baby. De har allerede sagt at de kommer på besøk i mai, men jeg skal få samboer til å være tydelig til de på at det blir nok juni før de kan overnatte.

Sist gang, med nr tre, kom svigers samme dag som jeg fødte og var i 14 dager! Det var helt fantastisk! :D De vasket, laget mat, underholdt de store ect:) skulle såååå ønske de kunne komme denne gangen også, men de bor i sverige og norge har ikke lettet på innreiserestriksjonene enda, og gjør det ikke før tidligst 12. mai, så tviler på de rekker det, siden termin er 17. mai.. :wtf:

Her kom min familie på besøk halvannen uke etter fødsel og var vel i 2 eller 3 netter. Det syntes jeg var helt fantastisk og ville faktisk ikke at de skulle reise igjen:joyful: Hadde dog ikke(!!) taklet å hatt svigers på besøk i mer enn et par timer:hilarious:
Denne gangen håper jeg på enda mer besøk av familien sånn at storebroren blir underholdt og vi får litt "fri":p

Sniker..

Selv om jeg skjønner at det er lettere å forholde seg til egen familie. Så er svigerfamilien blitt like mye besteforeldre som sine egne foreldre. Så jeg ville kjørt like regler for begge parter. Selv hadde jeg heller ikke ønsket flere dager med de boende her, men om de bor sånn til så tenker jeg at det er litt av det man må gjennom. For da tenker jeg at han har flyttet nærmere din hjemplass, så da får man gi litt ekstra for hans familie.

selv er eneste regelen jeg har at mine unger skal hilse på babyen først, etter meg og pappen selvsagt. :hilarious::cool: Så om de er på tur og det tar tre dager før de får hilse på babyen, så får resten bare vente.
Ellers får de komme innom å hilse på. Jeg skjønner det er stas med babyer. Og helst ferskest mulig. Men, de trenger ikke bekymre seg for at jeg nødvendigvis har veldig god tid til de. Så om jeg ikke vil være sosial så trekker jeg meg unna. Og jeg endrer ikke på noen av mine rutiner for de, de får innfinne seg i hvordan ting er her. :p

nå er dette unge nummer 5, så er nokså avslappet til det meste. :hilarious:

men tenker at du og mannen din må ha en enighet om at han får underholde de når du er sliten feks. Eller at han kan si i fra til de om det blir mye for deg.

Vet vi er takknemlige som har fire besteforeldre som gleder seg veldig til nykommeren, og selvsagt har ikke ene siden mer rett på tid med barnebarnet enn andre siden (selv om jeg heller mot at den som nettopp har født og som ammer har litt mer hun skulle ha sagt for hvem som får komme på besøk når de første ukene). Og det er nok også forskjell når man har barn fra før, både fordi man er mer trygg i rollen sin og det er godt med besteforeldre som kan underholde de eldre barna. Så det blir naturlig nok veldig individuelt hvilke behov man har :):) Utrolig godt for dere som har trengt avlastning og fått det av gode foreldre og svigerforeldre. For vår del tror jeg vi kommer til å trenge litt tid på å bare bli vant til situasjonen vi to, så det viser seg kanskje at jeg søkte bekreftelse på at det var ok å tenke :oops::p

Vet vi er takknemlige som har fire besteforeldre som gleder seg veldig til nykommeren, og selvsagt har ikke ene siden mer rett på tid med barnebarnet enn andre siden (selv om jeg heller mot at den som nettopp har født og som ammer har litt mer hun skulle ha sagt for hvem som får komme på besøk når de første ukene). Og det er nok også forskjell når man har barn fra før, både fordi man er mer trygg i rollen sin og det er godt med besteforeldre som kan underholde de eldre barna. Så det blir naturlig nok veldig individuelt hvilke behov man har :):) Utrolig godt for dere som har trengt avlastning og fått det av gode foreldre og svigerforeldre. For vår del tror jeg vi kommer til å trenge litt tid på å bare bli vant til situasjonen vi to, så det viser seg kanskje at jeg søkte bekreftelse på at det var ok å tenke :oops::p
Jeg er helt enig med deg i at den som har født og ammer har det siste ordet i besøk den første tiden. Man må selvsagt ikke ekskludere den ene siden av familien av den grunn, men om det er veldig slitsomt å ha svigers på besøk så trenger man ikke å si ja til overnatting av de den første tiden:) Det er lov (og viktig) å ta hensyn til seg selv de første ukene!

Jeg sa nei til at flere i svigerfamilien kunne komme på besøk på sykehuset sist for jeg vaaar så utslitt, men må innrømme at det hadde vært enklere å si ja om det var min egen familie. De bor dog så langt unna at de måtte komme senere og overnatte:)

Det er veldig lov å prioritere seg selv og baby. Spesielt som førstegangs, det er lett å føle på at man må være vertinne, eller at man ikke kan sove til langt på dag eller sånne ting. Jeg ville sagt 3 uker minst. Hotell kan òg være lurt, men det spørs på hvor stor plass dere har.

Jeg sniker, forresten.

Første gangs slik som du:smug: Vi har svigerfamilien nært og min familie langt unna. Vi har bestemt at vi vil mest sansynelig være en uke alene før noen får komme på besøk, og da får de som bor nærmest komme på besøk i Max 1-2 timer for å så dra. Min familie får komme 2 uker etter fødsel og må bo på hotell og får ikke være sammen med oss hele tiden. Vi har gitt beskjed for lenge siden til dem, så er de litt forberedt og slipper forhåpentligvis å bli skuffet. Skjønner at det er stort å bli besteforeldre, men jeg vet ikke hvordan min form er og er drittlei av at samfunnet tror at man presser ut en unge og skal være lik form som før fødsel.

Vi bur også langt frå all familie, så overnatting er nødvendig. Tenker det er heilt ok å seie at det er stas med besøk, men at dei ikkje kan sove hos dykk. Med første kom mine foreldre etter ei veke, og hans foreldre helga etter. Alle budde på hotell. (Seinare kom mora mi småturar aleine, og ho fekk sove på sofaen, utan at vi gjorde nokon sak utav det).
No har vi flytta i større hus, og pga eldre søsken syns vi det er litt meir hjelp enn stress å ha besøk, så no trur eg eg ville latt dei sove hos oss dersom alt verkar greitt ganske snart etter heimkomst. Sjølsagt forutsett at det er personar som skjønner at dei må hjelpe til og eg kjem til å trekke meg unna fleire timar kvar dag.

Samme situasjon som deg her, med begges familier boende så langt unna at overnatting er nødvendig. Her er det vårt første felles barn, og mitt aller første, så vi har vært tydelig på at vi ikke vet når vi vil være klare for besøk, og derfor ikke kan gi noe svar, men at vi heller ønsker å invitere når vi føler oss klare for det, heller enn å måtte si nei dersom vi blir spurt for tidlig. Begge sider har respektert det og synes det er en fin løsning som sparer familie fra å føle seg avvist, og sparer oss fra ubehaget rundt å kanskje føle oss presset til å si ja før vi er klare :)

xsmile9xsmile9
Vi bur også langt frå all familie, så overnatting er nødvendig. Tenker det er heilt ok å seie at det er stas med besøk, men at dei ikkje kan sove hos dykk. Med første kom mine foreldre etter ei veke, og hans foreldre helga etter. Alle budde på hotell. (Seinare kom mora mi småturar aleine, og ho fekk sove på sofaen, utan at vi gjorde nokon sak utav det).
No har vi flytta i større hus, og pga eldre søsken syns vi det er litt meir hjelp enn stress å ha besøk, så no trur eg eg ville latt dei sove hos oss dersom alt verkar greitt ganske snart etter heimkomst. Sjølsagt forutsett at det er personar som skjønner at dei må hjelpe til og eg kjem til å trekke meg unna fleire timar kvar dag.

Når søsteren min fikk første barn bodde hun i en annen by, og sa klart i fra om at vi fikk sjekke inn på hotell når vi kom på besøk. Dette gjaldt både hennes egen familie og svigers. Samtlige tok dette fint, selv om vi ellers har overnattet hos de. Så det tenker jeg også er en god løsning xsmile9

Sniker her, men jeg har hatt barseltårer etter begge mine fødsler. Det har kommet på dag 3, og gitt seg en uke etterpå. Hadde ikke hatt sjangs å hatt overnatting i det tidsrommet da jeg har hatt nok med meg selv, baby og søsken. Kjenn på det selv. Men beste er å ikke planlegge slik at du må forholde deg til en dato. Bedre å se ann formen og baby:)

Back
Topp