Når er man klar for bleieslutt?

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg har en på snart 2 år (ganske nøyaktig 22 måneder), og jeg har begynt å føle på at det hadde vært godt for ham å gå uten bleie etterhvert. Han får en del utslett, er mye klam og rød og får merker av bleiene (er i prosessen med å prøve ut nye bleier nå). Tenker det hadde vært godt for ham å slippe bleiene på sikt :P

Men hvordan begynner man, og hvordan vet man at barnet er klar? Han prater ikke veldig mye, og jeg opplever ikke at han er i stand til å kommunisere at han må på do. Han virker heller ikke noe interessert i do og det å gå på do, og han er f.eks. ikke klar over når han tisser (naturlig nok). Han virker overrasket når han tisser i badekaret, liksom :P Her om dagen hadde han klart å løsne bleia i sykkelvogna, og da han tisset i buksa, ble han lei seg.

Hvor begynner man med en liten en som ikke kjenner til noe annet enn bleie og ikke har noe forhold til noe annet? Er han for liten? Hører jo om barn på 1,5 som slutter med bleie, men burde vi begynt tidligere da? Bør han kunne snakke mer, så han kan kommunisere at han må på do?

Når min gutt var 2,5 år, sa han klart ifra at han var ferdig med bleier og vi slutta dagen. Men vi hadde pga lignede problematikk som din gutt brukt potte fra ca 10mnd, og fra 2 år brukte han potte hjemme, altså han brukte ikke bleie på dagtid hjemme
Jeg ville begynt med potte eller doring og satt han der på samme tid hver dag, og gjort det til noe morsomt, lest bok ol, også sett hva som skjer. Her opplevde vi hvertfall at han tidlig begynte å tisse på den tiden han satt på potta og etterhvert forsto sammenhengen.

Veivalsa har skrevet veldig gode og utfyllende svar på lignende innlegg tidligere, så anbefaler å lese de!
Vi prøvde bleieslutt på vår jente født okt 18 nå i sommer, men det gikk ikke, så vi fant ut av vi venter noen uker/mnd og prøver på nytt. Men det skader ikke prøve bleieslutt ei uke eller to, og se det an om barnet blir mer og mer klar?

Lite erfaring selv. Men jeg tror det er mer jobb for foreldre enn for barnet å slutte med bleie. Å det tror jeg det er uansett alder. Du må passe på når barnet viser tegn til å måtte på do, følge med klokka i forhold til hvor lenge siden det er barnet har vært på do sist. Noen blir også vanskeligere å få på do jo eldre de blir. Så jeg ville tatt meg selv først å fremst i nakken å startet do/pottetreningen når jeg var sikker på at jeg var motivert og har tiden til det. Barna lærer uansett mye fortere enn det vi gjør, så de har systemet inne lenge før jeg har det.

Veivalsa har skrevet veldig gode og utfyllende svar på lignende innlegg tidligere, så anbefaler å lese de!
Vi prøvde bleieslutt på vår jente født okt 18 nå i sommer, men det gikk ikke, så vi fant ut av vi venter noen uker/mnd og prøver på nytt. Men det skader ikke prøve bleieslutt ei uke eller to, og se det an om barnet blir mer og mer klar?

enig med deg:-) vi har prøvd potte/do jevnlig siden hun var 12 mnd etter barneleges anbefaling pga mage plager, men hun har ikke vært klar, har først nå i sommer synes det er ok å prøve do en gang inn i mellom, men er veldig tydelig at hun ikke er klar for aktivt forsøk på bleieslutt:-) så vi tar det etter hennes tempo og tilbyr ofte do:-)

Med storesøster tok vi bare å la vekk bleien den sommeren like etter hun hadde fylt 2. Ble bare uhell første dagen, så gradvis bedre til hun var helt tørr på dag 5. Vi skulle egentlig bare se hvordan det gikk, men det jo superbra. Hun hadde ikke vist noen tegn før vi gjorde dette, men syntes doen var veldig interessant.

Fulgte samme taktikk med lillesøster. Hun skjønte raskt greia, men var allikevel ikke helt med så ble fryktelig mange uhell pluss at hun vegret seg mot å bæsje. Vi lot henne derfor bestemme selv når hun skulle ha på bleie og ikke. Fra jul var hun helt tørr på tiss, men slet fremdeles med bæsjingen så hun fikk ha på bleie når hun ville (noe som som regel betydde at hun måtte bæsje). I koronastengingen la vi bleien helt vekk. Hun hadde skikkelige sperrer for å bæsje, men vi trygget henne så godt vi klarte. Til slutt oppdaget jeg at det hun ønsket var å få være alene når hun bæsjet. Tror ikke hun hadde skjønt det helt selv heller, men da jeg gikk ut fra badet løsnet det helt. Nå sier hun bare strengt "gå ut" og da vet vi hva som kommer ;)

Vi skjønte vel at jenta vår var klar når hun begynte å holde seg til kvelden for å drøye leggetiden. Da var hun rett over 2 år. Hun var likevel ikke helt motivert til å sitte på do, så vi innførte en liten 'belønning' når hun satt på do. I starten ville hun bla i potte boka, og lese om de andre jentene som tisset på do/potte.

Fortsatt klarer hun ikke å bæsje på do, men tror det kommer av at hun vegrer seg litt da hun ofte er hard i magen. Det har heller ikke vært noe problem å kutte belønningen. En svært sjelden gang insisterer hun på å få premie, men det får være greit tenker jeg. Lykke til med bleieslutt!

Eldste sa Hu ville bruke truse og ikke bleie, lite uhell etter det og Hu var 3 år. Ifølge svoger som er pedagog i en spesial bhg så sier barna ifra selv. Merker det litt med nr 2 hvor småbarn passet på bleirslutt og han sliter virkelig med bleirslutt.

Back
Topp