Når er man for gammel for og få barn?

camjul

Elsker forumet
Ja det lurer jeg på?
Når syntes du at man er for gammel for og få barn?
Selv syntes jeg at har man pasert 40 burde man tenkte godt igjennom hva det innebærer.
Selv er jeg 35 og har ikke het bestemt meg for om jeg skal ha tre eller to.

Jeg vet ikke om jeg helt vil sette alder på det, men til eldre man er, jo større er risikoen. De som er rundt 40 pleier vel å få oppfølging under et svangerskap eller tar jeg helt feil?
Tenker også slik da, at hvis man er "oppi åra" når man får barn så blir man jo "gamle" foreldre og eldre besteforeldre. Jeg vil gjerne kunne kose meg med mine barnebarn og kunne reise med mine barn, deres fremtidige ektefeller og barnebarn på ferie etc...[;)]

Hm.. jeg vil ikke svare på hva som er for gammel til å få barn.. men jeg kan svare på hva som er for gammelt for meg personlig.. og det er ikke det samme som at jeg syns andre på den alderen er for gamle.. men JEG vil ikke ha barn etter fylt 34...  Mamma fikk minstemann når hun var 38.. og nå er hun 50 og har fortsatt en unge som er ganske avhengig av en.. det vil ikke jeg ;)

Hmm, har vel egentlig ikke noen sterke meninger om dette, men synes at når man passerer 40, er det vel greit å være ferdig med å få barn....[;)]

Personlig vil jeg ha nummer 2 ganske snart (2012), og da er jeg ferdig med å få barn, før jeg fyller 30. Det er passe for MEG! [:)]

Da har jeg muligheten til å nyte noen gode år, med voksne barn, før man blir "gammel" [:D][;)]

Er vel egentlig opp til hver enkelt å bestemme seg om de føler seg for gammel til barn eller ikke. Men man burde jo selvfølgelig ta med i betraktning at jo eldre man er jo større risiko innebærer det.

Alderen har jo strengt tatt ikke noe å si for hvor gode foreldre man blir. Er veldig individuelt. Så lenge man gjør sitt beste for at barna skal ha det bra.

var 35 da jeg fikk første , ca 36 2 barnet og 39 da jeg fikk tvillingene...ble bare sånn siden jeg ikke fikk barn med førstemann jeg var gift med[&:]

...jeg .kunne gjerne tenkt meg å fått barn tidligere men er veldig glad og stolt over de fire vi har fått ...syns jo heller ikke jeg er noe gammel men ser jo selv at jeg blir eldre [&:] ....kansje barna våre kommer til å reagere når de blir større....

det bare ble sånn og jeg har alttid ønsket meg 3 barn men fikk en bonus...

JEg lurte fordi jeg hadde foreldre som var 38 og 39 da de fikk meg, hadde verdens beste foreldre frem til de døde. pappa døde for 12 år siden mamma døde i 2008 etter 6 års sykdom.
Tror også det er individuelt hvor gammel man føler seg. men hører mange sier til meg at du er vel ferdig med barn du er jo 35, så derfor jeg spurte. tenkter litt på dette nå når jeg skulle opperer nedentil

ORIGINAL: Helenemamsen

Jeg vet ikke om jeg helt vil sette alder på det, men til eldre man er, jo større er risikoen. De som er rundt 40 pleier vel å få oppfølging under et svangerskap eller tar jeg helt feil?
Tenker også slik da, at hvis man er "oppi åra" når man får barn så blir man jo "gamle" foreldre og eldre besteforeldre. Jeg vil gjerne kunne kose meg med mine barnebarn og kunne reise med mine barn, deres fremtidige ektefeller og barnebarn på ferie etc...[;)]

Ganske enig i denne..

Jeg var 19 når Amalie ble født, så føler for min egen del at jeg ligger godt an!
Mamma er 49 nå, hun har det ganske travelt med jobb, sin mor(som krever en del) og oss, + søstera mi[:)]

Men hun koser seg i hel med både oss og Amalie, er selv glad for at jeg fikk barn så tidlig, så kan hun få kose seg lenge med de[:D]

Er enig i at hva man synes er for gammelt for seg er opp til hver enkelt. Men må si jeg reagerer litt når folk over 50 blir foreldre.

min mamm er 69 år i dag og er kjempe sprek dame....min far er blitt 70 og han er også sprek nok....de var 28-29 år da de fikk meg som nr 5 unge....så håper jeg blir like sprek som min mor når jeg er på hennes alder

trist å høre at du har mistet dine foreldre [&o]har du mangen søsken eller er du enebarn ?

Svaret mitt ble skrevet litt raskt på jobb[:)] Jeg syns at alder er individuelt fra person til person, når de velger å få barn. Noen passer det best for å få når de er eldre og noen passer det bedre for når de er yngre[:)]

Mitt ønske har alltid vært å bli mamma i 20 årene. Ikke noen spesiell, men bare fordi det har vært mitt ønske[:)] Jeg ble 2 barns mor rett før jeg fyllte 25 og er veldig glad for at "ønsket" mitt ble oppfyllt[:D] Blir det en til så begynner vi å prøve når jeg akkurat har blitt 30[;)] Slik som sambo sier nå: Vi kan øve på å lage nummer 3 nå og i årene fremover så er vi godt forberedt den dagen vi skal prøve å lage nummer 3[8D] Mannfolk[:D][:D] hehe

syns vel en kan begynne å ro ned når man er rundt 40..

men for min del så hadde det overhodet ikke vært aktuelt med en baby etter jeg hadde fylt 30.
derfor er jeg glad jeg er 24 år og har to barn og snart ferdig med babyfasen :)

for min del håper jeg at jeg er ferdig med å få barn når jeg er 35 hvertfall..

Syns man skal få barn når man er klar for det, uavhengig av alderen.
Det viktigste er vel å gi barna en trygg og god oppvekst.

Selv var jeg 18 og 21 når mine ble født, og syns det var topp å bli mamma så tidlig.

Jeg personlig vil ikke være mere enn 35 år, helst ikke så gammel heller. Å her i huset tror vi ikke det kommer flere barn, så da er jeg ferdig før jeg er 30.  Vet av flere som er over 40 å har fått baby, dette synes jeg på kanten.
Må innrømme at jeg synes det er deilig med null oppvåkning om natta, soverommet for oss selv, ingen flasker å koke, ingen grøt å babymatglass, ingen konkurranse om hvem sin baby som snur seg først fra mage til rygg, hvem som kryper først osv. Er deilig å komme i 100% jobb, barna i bhg, minste jenta gjør seg forstått osv, nei her i huset ser det dårlig ut med ett barn til, gubben vil, men ikke jeg, så vi får se.[:)]

Jeg føler igrunn jeg er ferdig etter denne siste nå. Da er jeg 29 og har fått 4 barn. Ingen dårlig bragd [8D] Samtidig har livet lært meg å aldri si aldri. Men man tenker på å fjerne muligheten til å få fler helt. Jeg føler ikke jeg vil få fler barn fra 30 og oppover. Har vært mor i 11 år allerede. Klar over at jeg skal være mor resten av mitt liv altså, men jeg har begynt på en ny runde med småbarn etter to i skolealder. Skjønner dere hva jeg mener? [8|] Grensen sånn generellt sett mener JEG går ved begynnelsen av 40-årene. 

hmmm... jaja. I følge mange her er gubben min aaalt for gammel til å få barn. Mener dere det er uansvarlig å få barn når man er over 40? Er det fordi man dauer snart? Er det fordi man ikke klarer å ta vare på eventuelle barnebarn når de måtte komme?

Hvorfor denne alersgrensa?

"Før i tiden" ([;)]) var gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende mye lavere enn den er nå. Derfor er det nå mange i 40-50-årene som er ferdige med barn. En del er ganske velstående (har betalt ned huset), mange er fremdeles i jobb, og mange har mulighet til å oppleve og reise mye. Men dette som de gjør og opplever nå sent i livet når de har voksne barn, er jo det samme mange nå gjør _før_ de får barn - så opplevelsene man får ut av livet er vel stort sett de samme, det er bare forskjell på hvor man er i livet når dette blir gjort?

Jeg er faktisk veldig usikker på hva jeg mener om alder og graviditet, så velger å ikke si noe[:)]

Oi ser at så mange har svart på tråden min så koselig:=) er ikke så ofte jeg lager tråder så. litt av bakgrunn har jeg jo skrevet før. Vi lurer litt på 3 mann, men er usikker i forhold til alder. er jo sant at man skal orke og følge de opp også. når det blir tatt opp i vennegjenger o.l er tankene delt. Noen sier alder ikke har noe og si mens andre mener jeg er for gammel[;)]

Back
Topp