Når er man dårlig nok for sykemelding?

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Har siste uken vært konstant kvalm. Er like kvalm fra jeg står opp om morgenen, til jeg legger meg på kvelden. Det blir enda verre hvis jeg er sulten, men er vanskelig å få noe ned når jeg er så kvalm. Jobber 100 % i helsevesenet med 1 times reisevei hver vei. Kjenner det er vanskelig å fungere på jobb og når jeg kommer hjem er jeg sengeliggende og samboer må gjøre alt. Føler meg pinglete da jeg vet om andre som kaster opp masse og likevel jobber, og jeg har så langt ikke kastet opp. Men kjenner likevel på at jeg kanskje trenger en gradert eller full sykemelding hvis dette fortsetter.. Er det andre som er sykemeldt pga kvalme uten oppkast? Er forresten 6+1.

Jeg syns du skal lytte til kroppen din. :)
Jeg er 5 uker på vei i dag og har ikke merket noe til kvalme enda, men er ekstremt trøtt.
Jobber også i helsevesenet og vet hvor viktig det er at man er 100% "tilstede" når man er på jobb .

Jeg tenker også det er viktig at du lytter til kroppen. Dette går mest sannsynlig over etterhvert, og da kan du dra på jobb igjen. Veldig viktig at man er våken og oppmerksom når man jobber med mennesker :-)

Har siste uken vært konstant kvalm. Er like kvalm fra jeg står opp om morgenen, til jeg legger meg på kvelden. Det blir enda verre hvis jeg er sulten, men er vanskelig å få noe ned når jeg er så kvalm. Jobber 100 % i helsevesenet med 1 times reisevei hver vei. Kjenner det er vanskelig å fungere på jobb og når jeg kommer hjem er jeg sengeliggende og samboer må gjøre alt. Føler meg pinglete da jeg vet om andre som kaster opp masse og likevel jobber, og jeg har så langt ikke kastet opp. Men kjenner likevel på at jeg kanskje trenger en gradert eller full sykemelding hvis dette fortsetter.. Er det andre som er sykemeldt pga kvalme uten oppkast? Er forresten 6+1.
Jeg har det på akkurat samme måte, med lang reisevei. Er 8 uker nå, og det har bare blitt verre den siste uken.. Har heller ikke kastet opp, men «gulper» hver gang jeg pusser tennene:depressed:

Jeg har det helt likt, halvannen time til jobb, jobber i helsevesenet. Kaster ikke opp, men konstant kvalm. Vært sykemeldt i snart to uker og den blir forlenget på mandag. Er 8+4 i dag og fungerer ikke verken på jobb eller sosialt. Jeg syns du skal ta sykemelding hei is du trenger det. Skal vi sammenligne oss så gikk Cecilie Skog over Grønland med Truls Svendsen da hun var like langt som meg. Vi er individuelle, så lytt til kroppen din, du tar tross alt vare på en ekstra nå :)

Lytt til deg selv og kroppen din og gjør det som føles riktig for deg. Ikke tenk så mye på hva andre tenker og gjør. :)

Her har man jo ekstremt forskjellig terskel for når nok er nok, så du må nok lytte til deg selv.:)

Lytt til kroppen din. Du vet hva som er best for deg. Diskuter det med legen din hva du bør gjøre. :)

Jeg har til nå vært sykmeldt i snart 4 uker. Er 7+5 i dag. Jobber selv i helsevesenet som sykepleier og har lang reisevei. Formen min har ikke vært så bra til at jeg klarer å fungere tilfredsstillende i arbeid, i tillegg til å skulle fungere hjemme. Det har heller ikke vært aktuelt med tilrettelegging i arbeid ennå. Jeg er konstant trøtt hele tiden og sover mye, føler meg kjempe sliten hele tiden, får svimmelhetsanfall ved anstrengelser, er kvalm og har til tider dårlig matlyst. Føler meg også mer irritabel og mister fort konsentrasjonen. I tillegg har jeg type 1 diabetes og må ha god kontroll over blodsukkeret, som til tider kan være veldig utfordrende. Selv dette er en 100% jobb. Mye svingninger i blodsukkeret gjør at jeg blir mer sliten enn vanlig.
For min del så sier det seg selv at jeg ikke er ¨i stand¨ til å utøve den jobben jeg har. Jeg vil ikke risikere noe med tanke på at det er mennesker jeg jobber med. Jeg regner med at jeg fortsatt kommer til å bli sykmeldt framover, for jeg tviler på at formen kommer til å bedres med det første.

Så her er det nok individuelt for når man er ¨dårlig nok¨ for sykemelding. :)

Jeg er 100% sykemeldt pga utmattethet og kvalme uten oppkast. Jeg jobber også i helsevesenet, dog med 50% kontortid og 1 time reisevei hver vei. Jeg har ikke sjans til å prestere noenting på jobb, lå bare i en sofa eller stirret tomt ut i lufta. Her hjemme ligger jeg stort sett kun på sofaen, bortsett fra når jeg leker eller leser for sønnen min. Det blir dessverre mye mindre av sånt når jeg er så dårlig. Kvalmen blir også mye verre når jeg har presset meg til å gjøre for mye.

Jeg tenker du må kjenne på hva du klarer og hvor mye nytte du gjør på jobb. Hvis du ikke var gravid og følte deg likedan, ville du bedt om sykemelding da (for din egen del, ikke og smitte)?

Jeg er 100% sykemeldt pga utmattethet og kvalme uten oppkast. Jeg jobber også i helsevesenet, dog med 50% kontortid og 1 time reisevei hver vei. Jeg har ikke sjans til å prestere noenting på jobb, lå bare i en sofa eller stirret tomt ut i lufta. Her hjemme ligger jeg stort sett kun på sofaen, bortsett fra når jeg leker eller leser for sønnen min. Det blir dessverre mye mindre av sånt når jeg er så dårlig. Kvalmen blir også mye verre når jeg har presset meg til å gjøre for mye.

Jeg tenker du må kjenne på hva du klarer og hvor mye nytte du gjør på jobb. Hvis du ikke var gravid og følte deg likedan, ville du bedt om sykemelding da (for din egen del, ikke og smitte)?

Jeg ville definitivt ikke gått på jobb hvis jeg ikke var gravid og så dårlig som jeg er nå. Det går jo også utover andre ag jeg presterer dårlig på jobb. Tenker jeg får ringe legen på mandag. Er bare litt redd hun mener jeg ikke er dårlig nok for sykemelding, hun er litt streng.

Jeg ville definitivt ikke gått på jobb hvis jeg ikke var gravid og så dårlig som jeg er nå. Det går jo også utover andre ag jeg presterer dårlig på jobb. Tenker jeg får ringe legen på mandag. Er bare litt redd hun mener jeg ikke er dårlig nok for sykemelding, hun er litt streng.
Da tror jeg du har svart på ditt eget spørsmål. Graviditet er ingen sykdom, men du lager et barn og kroppen din har ikke godt av å bli presset lengre enn du makter. Ville du sykemeldt deg om du ikke var gravid, ville jeg definitivt gjort det nå, for nå bærer du på et barn i tillegg til deg selv [emoji173]️ Jeg møtte også en lege forrige svangerskap som ikke var glad i å sykemelde gravide. Men når jeg forklarte henne at jeg knapt maktet komme meg ned til legekontoret for å snakke med henne, innså hun at jeg faktisk trengte det. Stå på ditt[emoji173]️

Tusen takk for gode ord [emoji173]️ Det er godt å ha forumet i stunder som denne (ingen andre enn samboer vet om svangeskapet). Får bare forklare situasjonen så godt jeg kan! Håper vi begge blir bedre om ikke altfor lenge [emoji173]️

Jeg dro til legen forrige fredag for å spørre om sykmelding over den værste kvalmen, men det fikk ikke jeg, fikk beskjed om å spise en halv brødskive hver halvtime, så skulle det bli bra!:shy:

Jeg dro til legen forrige fredag for å spørre om sykmelding over den værste kvalmen, men det fikk ikke jeg, fikk beskjed om å spise en halv brødskive hver halvtime, så skulle det bli bra!:shy:

Ser for meg at min lege sier det samme... Fungerer ikke på jobb når man ligger store deler av natten over doskåla... Skal til jordmor denne uken og tenkte å se hva hun mener, kanskje det gjør det lettere å nå igjennom til legen..

Jeg lurer på det samme :-( har vært borte fra jobb 4 dager de siste to ukene, - det er like mye som hele resten av året... sliter veldig med kvalme, og følelsen av å besvime når jeg står opp på morgenen. Kaster opp magesyre flere ganger om dagen. Forrige svangerskap var likeens, men da kunne jeg faktisk slappe av etter jobb. Med en 2-åring hjemme og 100% i jobb som pedleder på 2-årsavdeling kjenner jeg at det begynner å bli tungt, enda jeg bare er 8 uker på veg... :-(

Back
Topp