Når er man 8 måneder på vei?

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Når det er en måned igjen til termin?
32 uker?
34 uker?
36 uker?

Har lest mye forskjellig...

35+5 er du 8 fullgåtte har jeg lest. Men nå tenker jeg egentlig 3. Mai, siden jeg har termin 3. Juni :)

Jeg tenker også en måned før termindato, og da er jeg 35+6, så ganske nærme det Peonen sier :-)

Per Norske svangerskap, som regnes til 40+3, så er jo egentlig hver månede 31,4... dager. Så i realiteten er jo et svangerskap litt mer enn 9 fullgåtte måneder.

Hvis vi derimot regner en måneder som 30.5 dager, som jo blir gjennomsnitt om vi ikke regner med februar, så er et svangerskap 9,28 måneder ;)

Så det kommer veldig an på hva man mener med 8 måneder, og om man regner svangerskapets lengde eller barnets lader, som jo kan være flere uker forskjellige :)

Uke 36 har skjønt det riktig, og da er man i følge appen min 9 fullgåtte mnd:happy:

Et annet poeng er jo om man snakker om påbegynte måneder eller fullgåtte måneder.
Jeg er i uke 32 i morgen og da er man jo i 8. påbegynte månede, men bare 7 fullgåtte :happy:

Jeg selv tenker slik:
Når vi som gravide teller uker, så er en svangerskapemåned 4 uker= 28 dager
40 uker delt på 4 uker = 10 måneder da.
Dvs:
0-4 uker = 1 mnd
5-8 = 2 mnd
9-12 = 3 mnd
13-16 = 4 mnd
17-20 = 5 mnd (halvveis)
21-24 = 6 mnd
25-28 = 7 mnd
29-32 = 8 mnd
33-36 = 9 mnd
37-40 = 10 mnd

om man skal telle 9 mnd som alle andre som ikke er gravide gjør, så må man jo bare tenke slik dato før termin. For min del som har termin 7. Juni, vil jeg ha 8 fullgåtte måneder 7. Mai, og starte på min 9. måned. :)

Men 9 fullgåtte.., mener du da at man er 9 måneder på vei i uke 36?
Ja, altså værtfall i følge den appen jeg har, synes det var rart og stusset litt på den selv, men skal ikke si at jeg er hundre prosent sikker. Men regnet litt på det og så er tross alt 9mnd x 4uker (som min app regner som en full mnd...) så er det 36.

Men helt riktig blir det nok ikke :joyful:

Back
Topp