Når er første vekstestimering?

Stine_marie

Venter nr. 1 :)
Hei. Jeg er 24+1 i dag, bare lurer på når første vekstestimering er? Har dere allerede gjort dette? Hva går det egentlig ut på?

vet du at du skal ha det da for er jo ikke alle som har det. tror det varierer litt når de gjør det. jeg hadde en nå i uke 24 også en ny 6-7 uker senere.
jordmor ville bestille bare en til meg i uke 36 om jeg ikke hørte noe fra sykehuset.

dette er min erfaring fra det, men vet ikke så mye om det, mulig det kommer an på grunnen til det også.

Det er vel bare dem med svangerskapsdiabetes, SF eller andre konkrete funn/tilstander som skal til det?

jeg skal det fordi jeg er tidligere vektoperert og at min gutt var litt liten til termin, ellers har jeg stort sett bare hørt om det i forbindelse med andre spesielle tilfeller som svangerskapsdiabetes, SF og lignende ja.

Jeg får time til det rundt uke 34 (hvis jeg ikke husker heelt feil). Dette er fordi jeg må gå på kortisontabelletter i hele svangerskapet, og da må de følge med på babyens str i slutten av svangerskapet :)

Er ikke alle som får det i svangerskapet. Det skal ligge ting bak som tilsier at det er nødvendig. Sist hadde jeg det pga svangerskapsdiabetes. Denne gangen får jeg det i forbindelse med at det ikke er så lenge siden jeg hadde en vektoperasjon. Jeg skal på hjerte- og vekstkontroll første uken i juli. De som skal og trenger dette, får det som regel fra uke 24 og utover :)

Som de sier så er ikke det vanlig. Jeg har ikke vært på det med de andre, og kommer nok ikke til å få det denne gangen heller. :)

Hei. Jeg er 24+1 i dag, bare lurer på når første vekstestimering er? Har dere allerede gjort dette? Hva går det egentlig ut på?

Dette er ikke noe man i utgangspunktet skal ha eller får,så fremt det er grunner til at en skal bli fulgt opp videre med ul etter den ordinære.(vet andre grunner som sv.skapsdiabetes f.eks)

Her skal jeg ha det pga morkaken låg lenger ned enn ønsket og for og sjekke vekst i fht hvordan de andre har vært når de ble født og i forhold til hvilken uke de kom i osv.....

jeg skal til måling av blodgjennomstrømning til livmor og slikt neste fredag pga sf i sist sv.skap så mulig dem sjekker dette da, hvis ikke så skal jeg hvertfall når jeg er rundt uke 30 :)

Er ikke alle som får det i svangerskapet. Det skal ligge ting bak som tilsier at det er nødvendig. Sist hadde jeg det pga svangerskapsdiabetes. Denne gangen får jeg det i forbindelse med at det ikke er så lenge siden jeg hadde en vektoperasjon. Jeg skal på hjerte- og vekstkontroll første uken i juli. De som skal og trenger dette, får det som regel fra uke 24 og utover :)

Ok, tusen takk for svar :) Er ikke sikkert jeg i det hele tatt skal ha dette jeg da, men kan jo for sikkerhetsskyld høre med lege/jordmor neste gang jeg er der :)

:signs001 :signs001
Dette er ikke noe man i utgangspunktet skal ha eller får,så fremt det er grunner til at en skal bli fulgt opp videre med ul etter den ordinære.(vet andre grunner som sv.skapsdiabetes f.eks)

Her skal jeg ha det pga morkaken låg lenger ned enn ønsket og for og sjekke vekst i fht hvordan de andre har vært når de ble født og i forhold til hvilken uke de kom i osv.....

Ok, da begynner jeg å forstå litt mer :) :3some Tusen takk:signs001

Ok, tusen takk for svar :) Er ikke sikkert jeg i det hele tatt skal ha dette jeg da, men kan jo for sikkerhetsskyld høre med lege/jordmor neste gang jeg er der :)

Bare hyggelig å kunne være til litt hjelp, hehe :)

Det hender også at man får vekstestimering utenom disse tingen. Som for eksempel hvis symfysemålene dine sier at babyen kan være større eller mindre. Da blir man også ofte sendt på ul for å sjekke :)

Jeg har et symfysemål som er høyt over den grønne streken samt at jeg har mange med trangt bekken i familien, så jeg skal på vekstkontroll i slutten av svangerskapet om det fortsetter å være høyt. Ellers så er det vel ikke normalt nei. :-)

Sist gang jeg gikk gravid fikk jeg 2 ekstra ul for hadde større symfysemål enn normalt. Mulig jeg fikk det fordi jeg er så lav også er faren hennes høy. Så de trodde kanskje hun var stor. Men det var hun ikke :)

Jeg har et symfysemål som er høyt over den grønne streken samt at jeg har mange med trangt bekken i familien, så jeg skal på vekstkontroll i slutten av svangerskapet om det fortsetter å være høyt. Ellers så er det vel ikke normalt nei. :)

Ok =) Jeg har ikke målt magen enda, skal til legen 2 juli og da skal de visst måle første gangen. Så da får jeg bare vente og se :)

Jeg aner faktisk ikke :P Bare lest her inne om noen som hadde gjort det, så da begynte jeg bare å lure litt =) Men satser på at jeg kanskje finner ut noe mer ved neste legebesøk, da skal de måle symfysemål for første gang også :)

Back
Topp