Når er første ul?

Bkno1610992

Andre møte med forumet
Hei
Da jeg fant ut at jeg var gravid for en uke siden hadde jeg allerede en legetime som er neste uke. Ringte legekontoret i full panikk og forklarte at jeg hadde fått positiv test og lurte på om jeg likevel kunne komme til legetimen (skulle dit på GU-sjekk). Det passet nemlig veldig fint med første kontroll til den legetimen da jeg er i uke 9 neste uke. Men i all panikken så spurte jeg aldri noe mer om kontrollen.. Hva skjer på første kontroll hos lege? Blir det ultralyd? Om ikke, kan jeg spørre om å få det? Synes det høres så uutholdelig lenge ut å må vente til rundt uke 18 for første UL..
 
Tror det kommer litt an på om din lege har ultralydutstyr tilgjengelig, men det har de ikke der jeg kommer fra. Så leger henviser vel til TUL hvis det er noe som burde sjekkes eller basert på tidligere historikk mtp helse :happy: På første kontroll hos legen er det vel stort sett blodprøver og samtale om helse/kosthold osv. Så snakker dere litt om hvordan du vil ha svangerskapskontrollene fremover, enten til lege eller jordmor (eller begge)
Jeg har i begge mine svangerskap bestilt time til privat utralydklinikk, slik at jeg får bekreftet liv før uke 18:) For ja, det er veeeeldig lenge å vente til uke 18 :hilarious:
 
Sniker


I utgangspunktet får man bare en UL i Norge (OUL ved 17-20 uker).
Noen leger/JM har ul-apparat, men veldig veldig mange har ikke.
Noen kan få henvisning til tidlig ul, men hovedregelen er at man må ta det privat om man ønsker.
 
Back
Topp