Når er det vanlig med PKS?

Spire_ønske

Elsker forumet
Etter UL hs gynekologen i går fikk vi vite at morkaka fortsatt ligger fremme.. Hvis den ikke flytter seg oppover snart, må keisersnitt til, dessverre. Da lurer jeg på når i svangerskapet det er vanlig å ta keisersnitt? Venter de til termin, maks overtidsdato eller før termin? Skal høre med jordmor neste uke, men frem til da hadde det vært fint å høre deres erfaringer.

Etter UL hs gynekologen i går fikk vi vite at morkaka fortsatt ligger fremme.. Hvis den ikke flytter seg oppover snart, må keisersnitt til, dessverre. Da lurer jeg på når i svangerskapet det er vanlig å ta keisersnitt? Venter de til termin, maks overtidsdato eller før termin? Skal høre med jordmor neste uke, men frem til da hadde det vært fint å høre deres erfaringer.

Da blir det en dato før termin slik at de er sikre på at fødselen ikke starter før ks. Vanligvis da i uke 37.

Hvilken uke er du i nå?

(Sniker)

Da jeg var på OUL, fikk jeg ny time i uke 36 for å sjekke morkakens plassering.
Nå var vi innom flere runder før den tid, av ulike grunner, så de så fort at den flyttet seg tilstrekkelig, men 35+(et eller annet) var siste kontroll jeg skulle hatt for å se om det ble PKS pga morkaken.

Heldigvis flytter den seg som regel nok, men PKS skal visst være veldig fint og trygt. :)

De har nok litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, men det vanligste på mitt skal være en uke før termin med mindre det er grunner til at det bør gjøres før (lang vei til sykehus, raske fødsler etc)

De jeg kjenner som har hatt planlagt KS har vært ca 10 dager før termin. Også har det variért litt, utfra helsetilstanden generelt på slutten, så noen har fått uke 37 også. Kan godt hende det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus...?

Det virker som det er vanlig å få pks før termin da.. håper virkelig morkaka flytter på seg. Men kanskje lite sannsynlig når den ikke har gjort det hittil [emoji52]

Her blir det KS i uke 37 dersom tilstanden er lik ved neste ul- som er i uke 29.

Det virker som det er vanlig å få pks før termin da.. håper virkelig morkaka flytter på seg. Men kanskje lite sannsynlig når den ikke har gjort det hittil [emoji52]
Min flyttet seg til uke 34 sist svangerskap [emoji1] enda tid igjen [emoji106]

Kan jeg spørre om det er pga foranliggende morkake?

Både og. Er noe som kalles «vasa previa»- det er en vene som ligger foran åpningen. Spesialisten som kom inn på ul (de måtte sjekke med fargedoppler for å se det), var lite optimistisk mtp at det kunne gå seg til. Morkaka har på en måte delt seg.. Vanskelig å forklare, og jeg skjønner det vel ikke helt selv heller.

Sniker fra juni. På OUS (Ullevål/RH) tar de PKS på gravide med foranliggende morkake i god tid før termin, mener det stod ca uke 37. På PKS i forbindelse med feks seteleie tar de det så tett opptil termin som mulig, jeg hadde selv PKS pga seteleie 5 dager før termin. :)

Både og. Er noe som kalles «vasa previa»- det er en vene som ligger foran åpningen. Spesialisten som kom inn på ul (de måtte sjekke med fargedoppler for å se det), var lite optimistisk mtp at det kunne gå seg til. Morkaka har på en måte delt seg.. Vanskelig å forklare, og jeg skjønner det vel ikke helt selv heller.
Hmm ok.. Ikke alltid lett å skjønne seg på helseverdenen nei. Håper at det endrer seg så du slipper pks(hvis du helst vil unngå det)

Sniker fra juni. På OUS (Ullevål/RH) tar de PKS på gravide med foranliggende morkake i god tid før termin, mener det stod ca uke 37. På PKS i forbindelse med feks seteleie tar de det så tett opptil termin som mulig, jeg hadde selv PKS pga seteleie 5 dager før termin. :)

Takk for info! Håper virkelig den flytter på seg så jeg slipper ks[emoji57]

Må nesten bli før termin ja. Hvis ikke risikere man jo at fødselen starter naturlig... :)

Takk for info! Håper virkelig den flytter på seg så jeg slipper ks[emoji57]

Skjønner du ikke vil ha KS, men det gikk utrolig bra med mitt altså:) raskt inngrep, ut av sykehuset etter tre dager og ingen komplikasjoner. Magen forsvant med en gang og arret har grodd så pent at det "nesten" ikke synes. Brukte lite smertestillende i 1-2 uker, kun fordi sykehuset anbefalte det. Var selvfølgelig litt støl i magen og sånn, og måtte ta litt hensyn til det. Men alt i alt en veeeeldig god opplevelse altså! Håper det hjelper litt for deg å høre om gode opplevelser. Jeg grudde meg fælt selv før mitt PKS, men alternativet var ikke noe bedre (setefødsel med barn estimert til ca 4 kg) så klarte å slå meg til ro med PKS. Lykke til:)

Skjønner du ikke vil ha KS, men det gikk utrolig bra med mitt altså:) raskt inngrep, ut av sykehuset etter tre dager og ingen komplikasjoner. Magen forsvant med en gang og arret har grodd så pent at det "nesten" ikke synes. Brukte lite smertestillende i 1-2 uker, kun fordi sykehuset anbefalte det. Var selvfølgelig litt støl i magen og sånn, og måtte ta litt hensyn til det. Men alt i alt en veeeeldig god opplevelse altså! Håper det hjelper litt for deg å høre om gode opplevelser. Jeg grudde meg fælt selv før mitt PKS, men alternativet var ikke noe bedre (setefødsel med barn estimert til ca 4 kg) så klarte å slå meg til ro med PKS. Lykke til:)

Takk for at du vil dele med meg. Godt å høre noen gode opplever også ja:)
Håper jeg får en slik opplevelse jeg også hvis jeg må ta keisersnitt. Vi får høre hva jordmor sier neste uke[emoji4]

Back
Topp