Når er det vanlig at man døper barna?

Aniela

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Vet jeg er tidlig ute her, men det må tenkes gjenom, så når er det vanlig at man gjenomfører et barnedåp?

Ca 3 mnd etter fødsel tror jeg.
Vi har navnefest, så vi må innrette oss etter de arrangementer som er lagt opp.

Tror det varierer veldig, datteren vår var bare 6 uker når hun ble døpt, dette var pga at det var sommer og kirken skulle ikke ha dåper innen en periode og vi ville ikke vente altfor lenge :P Hun var den eneste som var så liten da, men til gjengjeld sov hun gjennom hele dåpen i kirken ;)

Det er opp til deg.. Kjenner folk som har døpt i fra ungene var 4 uker - flere år :) Vi har døpt de når de var 2 og 3 mnd :)

Oki, for tingen er jo det at hvis vi skal døpe gutten når han er 3 måneder har vi jo kommet til desember... Og desember er jo en travel måned fra før av.
Æet spørsmål til, de som skal være gudforeldre. Må de være medlem av stats kirken?

Tenker at vi døper sikkert i januar..noe annet blir sikkert bare stress! :) Tror minst to av fadderene må være medlem av statskirken :)

Det er vel rundt 3 mndrs alder som er vanligst. Vi døpte jenten vår når hun var ca. 2,5 mnd. Måtte enten bli da eller 3 mndr etterpå :P Tror vi kommer til å døpe lillebror i januar. Det blir fort hektisk i desember hvis vi skal presse inn en dåp :P

det varierer veldig hva folk gjør tror jeg. hos oss er det vanlig når de er mellom 2-4 mnd. gutten var rett over 3 mnd :-) husker ikke hvordan det var med fadderne dessverre.

Storebror her var 2,5 mnd. Hos oss er det dåp ca 1 gang i mnd så ikke så mange datoer å velge i da mannen i tillegg jobber på sjøen. Jeg liker å gjøre det tidlig da. Håper det blir i desember hos oss, gjerne i forbindelse med julen, da er det lettere for familien som ikke bor her å ko0mme.

Håper på mellomjula her for da har alle i familien anledning til å komme. Avstand har litt å si. Sist var storesøster 6 mnd før hun ble døpt

Vi døpte våre da de var ca 3 mnd, de måtte passe inn i dåpskjolen ;-)

Jeg og mannen har snakket litt om dåp i jula me denne, hele hans familie bor så langt unna så vi forventer ikke at de kommer, men man vet aldri!

Når vi er inne på dåp....
Noen som har peiling på om det fremdeles er sånn at faddrene må være konfirmert (altså ca 15år) før de kan være faddre?

Faddere må være konfirmert ja.. det er jeg rimelig sikker på :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vi skal ikke døpe, så er ikke sikker, men tror det er alt fra 5-6 uker til noen mnd. Er jo lettere å døpe en liten baby, vil jeg tro, enn en på 4-5 mnd ;)

Back
Topp