Når er det vanlig at barna klarer å kle seg selv?

lumina

Gift med forumet
Poden min på 2,5 år er meget motvillig til ideen om å kle på klærne selv..
Han kan lokkes til å forsøke, men ved minste motstand så "klarer han ikke" [8|]

Barnehagen har ikke sagt noe direkte, men jeg føler det hintes til at nå bør han begynne å kle seg selv snart.. Så vi jobber en del med det hjemme..

Når klarte dine barn å kle seg selv? Sokker, bukse, genser, dress, lue etc?

vet ikke... har en bror paa 12 aar og mamma flyr ennaa etter han med klaer osv...

Knøtta her er 2,5 år og er da ingen som har mast fra bhg på at hun skal kunne kle på seg selv.. Hun kan kle på seg sokker, gensere o.l., men da som lek, ikke noe hun MÅ. Hun får prøve hver dag med forskjellige plagg for å øve seg, da. [:)]

Når hun var 2 år gjorde hun det selv...... Og det var til tider en tålmodighetsprøve, for det gikk saaaaakte! [;)]

Gutten min er ikke noe særlig gira på det heller. Han er 2 år og 3 mnd... Han kan klare å ta av og på seg bukse feks men jeg må hjelpe til litt. Har prøvd å få han interessert i det men han har ikke blitt noe bedre... [8|]

Har en gutt som blir 5 år neste mnd og som nekter å kle på seg selv[&:] Vi vet han egentlig kan, men han vil ikke.

Lillesøster som blir 2,5 i desember kler på seg selv uten problemer[8D] Hender jo at klærne blir bak fram og at underbuksa til storebror blir en fin lue[&:], men hun er kjempeflink[;)]

Her skjedde det gradvis. Mener å huske at Sofia også var noe motvillig mot å kle av/på seg selv da hun var 2.5 år. Hun kunne nok klare det, men ville ikke prøve.
Men så plutselig (føltes det som) så kledde av og på seg selv helt selvstendig.[:)] Slik var det med bleieavvenningen også; når hun først ville slutte med bleier skjedde det så og si over natten.

Ser det varierer litt, ja..
Erik KAN. Han klarer truse, bukse, genser, hals, lue og noen typer sko..
Men han gidder sjelden å prøve.. [&:] Og 90% av gangene hører jeg "æ daaar itte" med klagestemme etter mindre enn ti sekunder [8|]

Matias på 2,5 er best til å kle av seg [:D] Ellers er han god til å ta på sko selv. Har såvidt begynt å vise interesse for å kle på seg bukse og genser. Stresser ikke her..

Isabell er 2,5 og greier og ta på det meste selv. Akkurat dette med påkledning kommenterte de på foreldresamtale hin dagen. At hun var veldig flink til å kle seg selv, med tanke på at hun "bare" var 2,5. Veldig selvstendig og fikk det på rettet på klærne osv [8D]

Back
Topp