Når er det vanlig å komme på barselbesøk?

Chaplo

Blir kjent med forumet
Ja, når er det egentlig vanlig at folk kommer på barselbesøk? Når begynner folk å spørre liksom? Tenker ikke på besteforeldre, men kanskje mer søsken, venner, øvrige familie osv. :)

Lurer på det samme. Spurte moren min hvor lenge det er vanlig at de er på barselbesøk hos nieser og nevøer, og da mente hun at de pleide å være noen timer. Per nå høres det syyyykt lenge ut (har ikke så mye kontakt med tantene mine i hverdagen), men for all del, plutselig går tiden fort. Er nok ikke vits å begynne å uroe seg enda [emoji14] dessuten får jeg bare si fra at jeg er sliten om det blir for langt besøk :)

Ikke tenk så mye på når det er "vanlig". Ta i mot besøk av folk når dere er klar og ønsker det. Og for all del, vent! Ikke slit dere ut i starten på barselbesøksmaraton, med bevertning og det hele. La folk bli snurt om de må vente litt. Tiden dere har i begynnelsen med baby er untakstilstand![emoji4]

Ikke tenk så mye på når det er "vanlig". Ta i mot besøk av folk når dere er klar og ønsker det. Og for all del, vent! Ikke slit dere ut i starten på barselbesøksmaraton, med bevertning og det hele. La folk bli snurt om de må vente litt. Tiden dere har i begynnelsen med baby er untakstilstand![emoji4]

Veldig enig! :)

Tenker ikke så mye på det, men er litt nysgjerrig på hva folk omkring en forventer :)

Folk tørr ofte ikke komme uten invitasjon er min erfaring fra sist. Så må prøve invitere mer denne gangen tenker jeg. Folk vil komme
Men tørr ikke spørre.

Liker besøk jeg da[emoji28]

Vi hadde første vennebesøk da guttungen var 5 dager, bare en dag etter hjemkomst. Men det er venner som ikke forventer bevertning, som heller hjalp til med å ordne for oss! Altså de vennene som til vanlig bare stikker innom fordi de var i nærheten!
Ellers kom folk litt utover ukene og månedene. Synes alle var flinke til å spørre om det passa, og flere hadde med seg kake eller godis! Men nå var vi veldig åpne om at jeg var kjempesliten og trengte tid og ro for å komme meg.
Farmor bor langt unna, så hun kom etter noen uker og ble her ei uke, men det gikk også fint da hun ordner seg selv og lager mat til alle!!!

Med begge barna har vi gjort følgende: Vi har hatt besteforeldre på barselbesøk på sykehuset og i løpet av de første dagene hjemme. Alle andre har måttet vente til etter to uker etter hjemkomst fra sykehuset. Sånn at vi har fått landet litt og kommet inn i rutiner. Så har andre kommet etter det. Har ikke servert annet enn drikke. Mange har tatt med mat/kake/frukt og ingen har forventet servering. De fleste har også ryddet bort etter servering som de har hatt med. Besøkene har vart i maks 1 time.

Men som det er sagt over så er det jo individuelt fra person til person og fra baby til baby når dere er klare for besøk og lengden på dette. Følg egen magefølelse. Min erfaring er også, lik over, at folk ønsker å komme, men tørr ikke før de får en invitasjon fordi de ikke vil trenge seg på.

Jeg vet at jeg har venner som tripper rundt i spenning og gleder seg nesten like som meg til å se den lille knerten. Men jeg har allerede sagt (høflig) at jeg ikke ønsker besøk på hotellet, og at de må vente til jeg er hjemme igjen og har fått igjen pusten. Foreldrene mine og søsknene mine skal få lov til å komme på hotellet, mamma skal bo der sammen med meg. Men de kjenner meg så godt, dem kan jeg bare si til at jeg må legge meg. Tar det litt som det kommer, og skrur av mobilen når jeg trenger det - får ikke folk tak i meg er det unaturlig om de plutselig skulle stå på døra og forvente servering.

Vi får alltid besøk fra fødestue till første dag hjemme. Har frukt og te. .en nå er mannen min. Fra et annet land og .ante kommer med gaver. Synes det er kjempegøy. Jeg overnattet maks en natt på sykehuset.

Back
Topp