Når er det OK at 8 åringen er hjemme alene før/etter skolen?

Som 8-åring var vi alene etter skolen, venninner i klassen var ofte alene hjemme og hentet småsøsken i bhg i den alderen, og da de kom hjem måtte de feks ta oppvasken eller støvsuge gulvet, og gi småsøsken mat.
Du kan jo be 8åringen sende deg en sms og to iløpet av dagen og si til læreren om det skulle være noe så må denne ta kontakt med deg :)
Hadde sikekrt vært fint om det feks lå en brødskive elns i kjøleskapet så det ikke føles sååå lenge til middag :)
 
Min 8 åring er alene ca 1,5 time på ettermiddagen før samboer kommer hjem. Tror hun synes det er deilig ;) Hun ville ikke gå på SFO om ettermiddagen mer, for det var så kjedelig. Nesten ingen i hennes klasse som gikk der på ettermiddagen lenger. Jeg kjører henne om morgenen :)
 
Vanskelig situasjon for mange. Vekker du før dere reiser da? Min syvåringen som blir 8 i år er heller ikke så selvstendig at hun hadde tatt morgenstellet og komt seg tidsnok ut av hjemmet på morran, men å gå hjem selv og vente på meg hadde vært ok.

Men høres ut som lange dager for eldste uten deg da.

Har barnet sfo? Kanskje det går an å finne en løsning på at han har meg seg noen hjem etter skolen og er med andre hjem? Høres litt lenge ut å være "alene" fra 0630-1730 for en på 8.

Har sfo full plass så kan være der fra halv åtte til halv ni også fra ett/to til halv fem :) Jeg vekker, ser at lunsjen blir lagt i sekken, frokost og at det bare er jakke og sko som skal på :)
 
Når jeg var liten var jeg alene hjemme etter skolen til søsknene mine kom hjem! Var da alene fra 12:30-14ish dette var jeg fra 6-7 år alder!

Men syns det høres veldig lenge å være først alene hjemme før skolen, så SFO så hjemme alene etter SFO!
Men har du noe annet valg? Enn at han er hjemme alene fra etter SFO til du kommer hjem?

Er ingen av oss som er hjemme så lenge at vi kan gå sammen til sfo :-/ Eneste muligheten er å slutte jobben og det er jo ikke så lett..
 
Min 9-åring klarer seg fint noen timer alene på ettermiddagen, men det skjer jo veldig sjeldent. Han ser litt på TV, smører mat selv og spiller litt på nettbrett/PC. Han får ikke være alene på morgenen enda, da han er litt distré og har "god tid".
Du har ingen naboer som du kan avtale at han kan henvende seg til om det skulle oppstå noe?

Mange naboer her vi bor men de som bor her er enten pensjonerte som sover lenge osv eller barnefamilier/uten barn som er på jobb og drar senest kl 7 til jobb
 
Som 8-åring var vi alene etter skolen, venninner i klassen var ofte alene hjemme og hentet småsøsken i bhg i den alderen, og da de kom hjem måtte de feks ta oppvasken eller støvsuge gulvet, og gi småsøsken mat.
Du kan jo be 8åringen sende deg en sms og to iløpet av dagen og si til læreren om det skulle være noe så må denne ta kontakt med deg :)
Hadde sikekrt vært fint om det feks lå en brødskive elns i kjøleskapet så det ikke føles sååå lenge til middag :)

Skiver og sånt kan hun lage selv så det er ikke noe problem :)
Hun har ikke tlf så er ikke bare bare å sende melding da.. :-/ Men tanken var jo god.
 
Skiver og sånt kan hun lage selv så det er ikke noe problem :)
Hun har ikke tlf så er ikke bare bare å sende melding da.. :-/ Men tanken var jo god.

Da hadde jeg skaffet en telefon om barnet skulle være så mye alene :)
Viktig å kunne ringe om det skulle være noe!
 
Er ingen av oss som er hjemme så lenge at vi kan gå sammen til sfo :-/ Eneste muligheten er å slutte jobben og det er jo ikke så lett..

Hvis dere ikke har noe annet valg så er det jo ikke et valg å ta! Kan 8 åringen være sammen noen andre noen dager så ikke alle dagene blir så lange eller er det mulig å jobbe litt redusert en periode, så du kan dra tidligere fra jobb?

Men hvis det er det faktum at du ikke har lappen som skaper problemer tror jeg at jeg ville levd veldig sparsomt en stund for å få tatt lappen!
 
Hvis dere ikke har noe annet valg så er det jo ikke et valg å ta! Kan 8 åringen være sammen noen andre noen dager så ikke alle dagene blir så lange eller er det mulig å jobbe litt redusert en periode, så du kan dra tidligere fra jobb?

Men hvis det er det faktum at du ikke har lappen som skaper problemer tror jeg at jeg ville levd veldig sparsomt en stund for å få tatt lappen!

Sparsomt kan man leve men er ikke bare bare å spare opp rundt 30 tusen heller på kort tid for å kunne ta lappen :rolleyes:
Så uansett så vil det ta tid å få den i boks. Det er ikke hver dag så det blir ikke full uke det er snakk om og som kokk så er det såpass travelt at jeg sjeldent rekker å dra før kl er arbeidslutt desverre. Finner nok på noe
 
Back
Topp