Når er det OK at 8 åringen er hjemme alene før/etter skolen?

Charlie

Glad i forumet
VIP
Som overskriften sier, når er det ok å la 8 åringen være hjemme alene før og etter skolen?

Jeg er komt i den situasjonen nå at min 8 åring må være hjemme alene før skolen ca 1.5 time og hjemme etter skolen ca 1.5 time pga min jobb. Ja, jeg vet at det sikkert er veldig vanlig men likevel så syns jeg dette er litt ubehagelig rett og slett og jeg føler ikke at det er ok noen plass!
Jeg har ikke lappen og bil og må derfor gå ut av dørene kl halv syv for å rekke å levere i barnehagen
før jeg begynner på jobb klokken 8. Skolen begynner ikke før halv ni, kan selvfølgelig sende 8 åringen avgårde når kl er 7 for å rekke sfo når klokken er halv åtte. Samme situasjonen er det på ettermiddagen, kan være på sfo til halv fem men jeg er ikke hjemme før tidligst halv seks pga henting i barnehagen.

Er det bare jeg som reagerer på at dette fordi det er vanskelig eller er det andre som også tenker at dette er for lenge å være hjemme uten en voksen? Jeg har ingen familie som bor i nærheten som kan hjelpe til og som sagt den bil greien er ikke i boks ennå heller, det koster en del å få tatt den så jeg får ikke gjort noe med det heller med det første..

Er det andre som har barn i den alderen som må ha den samme løsningen pga deres jobb?

Takker for svar
 
Min 7 åring er hjemme alene ofte på ettermiddagen opp til 2 timer.det fungerer veldig bra det, vi har telefonkontakt, smører seg mat selv og sitter å ser på TV eller spiller litt :)
Min er ikke selvstendig nok til å være alene på morgen, hadde aldri fått med seg det han skulle eller kommet seg avgårde tidsnok. Så der måtte jeg sendt han på SFO. Tenker barn tilpasser seg bra jeg og en 8 åring klarer seg fint på ettermiddagen :)
 
Vanskelig situasjon for mange. Vekker du før dere reiser da? Min syvåringen som blir 8 i år er heller ikke så selvstendig at hun hadde tatt morgenstellet og komt seg tidsnok ut av hjemmet på morran, men å gå hjem selv og vente på meg hadde vært ok.

Men høres ut som lange dager for eldste uten deg da.

Har barnet sfo? Kanskje det går an å finne en løsning på at han har meg seg noen hjem etter skolen og er med andre hjem? Høres litt lenge ut å være "alene" fra 0630-1730 for en på 8.
 
Det går nok helt fint, hvertfall på ettermiddagen. Min har vært alene opp til 2.5 t
 
Når jeg var liten var jeg alene hjemme etter skolen til søsknene mine kom hjem! Var da alene fra 12:30-14ish dette var jeg fra 6-7 år alder!

Men syns det høres veldig lenge å være først alene hjemme før skolen, så SFO så hjemme alene etter SFO!
Men har du noe annet valg? Enn at han er hjemme alene fra etter SFO til du kommer hjem?
 
Eg kjenne ei som har en 6 åring som er alene om morgen. Hun vekker han, legger maten i sekken også setter hun en vekke klokke på, når vekke klokken går må han begynne å gjøre seg klar til å gå. Funker fint :)

Eg hadde aldri gjort det selv pga eg er hønne mor :p
 
Jeg var hjemme alene på morgenen da jeg gikk i 1.kl ;) mamma ringte for å sjekke at jeg hadde stått opp og da jeg måtte gå til bussen. Det gikk alltid veldig bra :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det kommer vel litt an på hvordan ungen er. Noen unger er mer umoden enn andre, og noen unger liker ikke være alene. Her er guttungen alene etter skolen og det går helt fint. Han finner aldri på ugagn og syns det er deilig å få være litt alene(med to yngre søsken hos både mor og far får han ikke mye tid for seg selv). Det eneste er at han glemmer å lage seg mat, så vi må ringe å minne han på det
 
Jenta mi begynte å være alene hjemme når etter jul når hu gikk i 1 klasse :) det gikk super bra :) ig hun storkoste seg, følte seg ekstra stor og flink også...

tenker at det spørs veldig på barnet. Noen er modne for det og andre ikke... Du kjenner ditt barn best.
 
Min 9-åring klarer seg fint noen timer alene på ettermiddagen, men det skjer jo veldig sjeldent. Han ser litt på TV, smører mat selv og spiller litt på nettbrett/PC. Han får ikke være alene på morgenen enda, da han er litt distré og har "god tid".
Du har ingen naboer som du kan avtale at han kan henvende seg til om det skulle oppstå noe?
 
her kan min 8 åring være hjemme på ettermidagen om det er noe. hun har tlf så hun kan ringe meg eller faren på om det er noe. hun har ikke vært alene på morningen ennå, å vet ikke om eg helt rør det før hun blir litt større, min har alverdens tid å være på skolen til kl halv 9 e liksom ikke så viktig
du kjenner ditt barn best, spørr barnet hva han/hun tenker selv om det.
 
Kengubarnet har forresten en kompis som har vært endel alene på morningen
Foreldrene vekte han før de dro å så satte de på alarm sånn at han visste når han måtte gå til busseb
 
Når mi var 8 år klarte hu seg fint alene hu. Mat og alt klarer hu lage selv. Vært selvstendig hele tiden. Hu er i dag 10 år :)
 
6 åringen min må være alene en halvtime før skolebussen kommer, pga reisevei til jobben. Hun har telefon med alarmer om når hun må stå opp (hun må stå opp før meg, da hun trenger god tid på påkledning) og når hun skal opp til bussen. Ellers kan hun også ringe om det er noe.
(Skal sies at jeg ordner alt og passer på at hun har klær og sekk klart.. eneste hun trenger gjøre, er å spise opp og så gå til bussen).
At en 8åring må være alene litt, ser jeg derfor ikke på som noe problem.
 
6 åringen min må være alene en halvtime før skolebussen kommer, pga reisevei til jobben. Hun har telefon med alarmer om når hun må stå opp (hun må stå opp før meg, da hun trenger god tid på påkledning) og når hun skal opp til bussen. Ellers kan hun også ringe om det er noe.
(Skal sies at jeg ordner alt og passer på at hun har klær og sekk klart.. eneste hun trenger gjøre, er å spise opp og så gå til bussen).
At en 8åring må være alene litt, ser jeg derfor ikke på som noe problem.
Det kommer vel veldig an på barnet? Vår 7-åring hadde aldri kommet seg av gårde til sen bussen altså :p men vi har begynt å øve mer på å være alene her. Ikke på morgenen enda - han er t.r.e.g., så den biten er jeg jammen meg spent på. Men inntil nå har han vært altfor engstelig til å i det hele tatt være alene mens jeg henter Lillebror i barnehagen 100 meter unna huset vårt...
 
Det kommer vel veldig an på barnet? Vår 7-åring hadde aldri kommet seg av gårde til sen bussen altså :p men vi har begynt å øve mer på å være alene her. Ikke på morgenen enda - han er t.r.e.g., så den biten er jeg jammen meg spent på. Men inntil nå har han vært altfor engstelig til å i det hele tatt være alene mens jeg henter Lillebror i barnehagen 100 meter unna huset vårt...

Joda. Selvsagt kommer det an på barnet. Men om jeg kun skal se det utfra alder, ser jeg ikke problemet med det. Om ungen ikke klarer seg selv såpass så må man jo nesten finne en annen løsning.. Men den vurderingen kan jo ikke jeg ta som ikke kjenner barnet - man må jo nesten føle på det selv.
Men altså.. i TEORIEN... :) Så får man ta seg av den individuelle vurdering selv.
 
Min 8 åring kunne ikke vært hjemme alene før skolen for hun har god tid til alt tror hun, men ettermiddagen er ikke noe problem med en time to :)
 
Jeg tenker at en åtteåring stort sett klarer å være hjemme en time eller to alene. På morgenen så ordner han seg og spiser frokost og kler seg til å gå...dette klarer han alene hvis alt er lagt til rette. Så det blir jo ikke noe "dødtid" der han føler seg ensom. Lag frokost og niste klar, klær lagt fram og sett på en alarm når han må gå. Å følge litt med på klokka klarer stort sett en åtteåring også. Når han kommer hjem kan han ta seg noe mat som er avtalt og lagt fram og gjøre lekser. Om han er litt "virrete" så øves det raskt opp ved å gi han ansvar og å ha klare instruksjoner. Tenker ikke at dette er et uoverkommelig ansvar for en åtteåring.

Men jeg synes jo det er litt lite å ikke se ungen sin før så sent. Jeg kjenner det er litt anderledes om barnet kommer hjem etter skolen kl 14 og er alene et par timer, enn når det blir så sent. I tillegg er det totalt 3 timer siden når det både er morgen og kveld, hver dag. Dere ser hverandre da 2 timer ila en hverdag? Jeg tenker det kan være større faktor til at et barn føler seg "overlatt til seg selv" enn at han må klare å ordne ting selv.

Da jeg var student så satt jeg "barnevakt" for en niåring. Han klarte seg jo selv, veldig selvstendig. Men jeg var der om det trengtes, laget middag og sjekket lekser men rent praktisk hadde det ikke vært helt nødvendig, var mest for å ha selskap når moren kom hjem sent. Jeg tror jeg ville sagt opp sfo, la han ordne seg alene på morgenen og brukt de SFO-pengene på å ha en person hjemme i 3-5 timer på ettermiddagene (alt etter når skolen er ferdig den dagen).
 
Straks 8-åringen min er hjemme alene opptil to timer en gang i blant. Tar bussen hjem og slapper av frem til jeg kommer hjem. Skal sies at jeg og mannen jobber fem minutter unna og at vi begge er tilgjengelige.
 
Jeg tenker det kommer veldig an på barnet også. Noen er modne, andre ikke.
 
Back
Topp