Når er det ok å gi rosiner?

Prikketrusa

Elsker forumet
Man skal jo ikke gi nøtter til barn under 2 år fordi det kan komme over i luftrøret. Hvordan er det med rosiner?
Jeg har aldri gitt rosiner til vesla, og hadde ikke tenkt å gjøre det på en stund enda, men er det farlig?

lillemortil2snart skrev:
Jenten min får rosiner, men eg passer godt på da

Ja. Jeg ser at jenta di er ca et år eldre enn jenta mi...
Grunnen til at jeg lurte var at jeg har lest at andre med barn på 8-9 mnd gir dem rosiner, og det syntes jeg hørtest tidlig ut! 
Men jeg tror jeg venter en stund til jeg altså...

Er kun etter hun bikket 18-19 mnd hun har fått rosiner.

Hun får litt 1 gang i uken, om me har. Men som regel er det 2-3 ganger i mnd. Og kun litt å skåla.

Musti: Takk for link

Mi begynte å få noen rosiner i ny og ne fra hun var rundt året. Det er fremdeles favorittsnacksen :-) ("noniner!")

Her får J rosiner sånn innimellom om magen har stoppet opp eller som kos. Men det begynte vi først med når han var sånn ca 17 måneder da...

Fra hun var året tenker jeg. Og jeg passet godt på i begynnelsen.. Men jeg er nok ikke like nøye som mange andre, hun får eple også.. Er halvannet år snart, men noen gir jo ikke eple før de er tre år..

Tror vi begynte å gi det da han var i overkant av 1 år, har aldri vært noe problem. Fulgte godt med i starten, men nå spiser han det uten at jeg sitter å ser på ja. Nøtter ol får han ikke enda.

Her har hun begynt å få litt i det siste. Får noen små kjeks og litt rosiner i ei skål når hu skal se på film ;)
Hun har ingen tenner å tygge med, så det sikles til den store gullmedaljen! Og de blir så fine og myke atte.. :-S
Gleder meg til hu får litt jeksler å knuse maten med ;)

rosiner er ikke farlig. nøtter er jo harde men rosiner er jo bløt så ser ikke at det er noe farligere enn en brødbit...

men så er det max 50 gram i uken? hvis jeg ikke husker feil?

gutten her får rosiner å har fått det i noen måneder, men var bikka 1 år  å litt til før han fikk smake. så han kan gjerne sitte i sofaen å tygge rosiner sammen med meg. han liker det å greier fint å tygge det :)

Mrs Lutz skrev:
rosiner er ikke farlig. nøtter er jo harde men rosiner er jo bløt så ser ikke at det er noe farligere enn en brødbit...

men så er det max 50 gram i uken? hvis jeg ikke husker feil?

Ok, nå forstod jeg bedre. Tenkte nemlig at nøtter og rosiner er ca like store, så viss en nøtt kan sette seg fast kan vel en rosin, liksom. Tenkte ikke så hardt på at rosinene løser seg lettere opp.

Back
Topp