Når er det normalt å slutte med bleie?

Hva er triksene dere som har barn som er tidlig ute? :)
EC og tøybleier.
Vært vant med å gå på potte fra 6mnd alder og tøybleier gir mye mer følelse av å tisse, og dermed kobler de følelsen med hva som skjer.
 
EC og tøybleier.
Vært vant med å gå på potte fra 6mnd alder og tøybleier gir mye mer følelse av å tisse, og dermed kobler de følelsen med hva som skjer.

EC? Går på potte noen ganger om dagen, er 15 mndr
 
EC? Går på potte noen ganger om dagen, er 15 mndr
Elimination communication, går på å se etter signaler på at babyen må på do, registrere tidspunkt det skjer på (feks like etter måltider) slik at man kan holde ungen over potte/do da. Er mye lettere å bæsje når man ikke ligger ( holder ungen med ryggen mot magen din, hold i lårene) så er fort gjort at det blir både bæsj og tiss. Satt potten i vasken vi, så hadde vi full kontroll med speilet også. Lag gjerne tsss lyd,evt la vannet renne, det trigger tissing og gir et signal til ungen om at nå er det tissetid.
Hadde knapt nok bæsjebleier etter fylte året, og gikk mye uten bleie både hjemme og i bhg før vi sluttet helt.
 
Elimination communication, går på å se etter signaler på at babyen må på do, registrere tidspunkt det skjer på (feks like etter måltider) slik at man kan holde ungen over potte/do da. Er mye lettere å bæsje når man ikke ligger ( holder ungen med ryggen mot magen din, hold i lårene) så er fort gjort at det blir både bæsj og tiss. Satt potten i vasken vi, så hadde vi full kontroll med speilet også. Lag gjerne tsss lyd,evt la vannet renne, det trigger tissing og gir et signal til ungen om at nå er det tissetid.
Hadde knapt nok bæsjebleier etter fylte året, og gikk mye uten bleie både hjemme og i bhg før vi sluttet helt.

Takk for svar :) Har faktisk gjort en del av det du beskriver, ikke like nøye/systematisk, men har ikke visst at det var en metode :) Han sitter på potten når jeg tisser på do, og da er det veldig ofte han tisser også ;)
 
Takk for svar :) Har faktisk gjort en del av det du beskriver, ikke like nøye/systematisk, men har ikke visst at det var en metode :) Han sitter på potten når jeg tisser på do, og da er det veldig ofte han tisser også ;)
Om du søker litt på det, så får du gjerne andre gode tips også.
Ungene er jo ikke programmert til å bruke bleie, det er jo ikke akkurat digg, men etter 2-3 år med " hjernevask" er det vanskelig å måtte slutte, så er greit å trene potte tidlig. Lykke til videre med det:happy:
 
Om du søker litt på det, så får du gjerne andre gode tips også.
Ungene er jo ikke programmert til å bruke bleie, det er jo ikke akkurat digg, men etter 2-3 år med " hjernevask" er det vanskelig å måtte slutte, så er greit å trene potte tidlig. Lykke til videre med det:happy:

Takk! Skal søkes opp! :D han et veldig flink på potten nå, rask progresjon..
 
Det er vel normalt innen 4 års alder mener jeg jordmor sa :)

Vår er akkurat 3 og har ingen interesse av potte og do enda. Vi har forsøkt, men han er redd for potte/do så lar det heller gå i buksa enn å gå på do... Da er han ikke klar så vi venter litt :)
 
Slutta egentlig i sommer da han ble to år, men pga bhg anbefalte bleie da han startet, måtte vi begynne på nytt igjen. Han slutta heldigvis lett og nå har han vært helt bleiefri i over en måned, både dag og natt! 2,5 år☺
 
Tror det er veldig store forskjeller fra 1-4 år. Vi har vært litt optimistiske og setter stadig jentungen på do (1år og 7mnd) og hun syns det er gøy å sitte der hun, kaste papir i do og trekke ned, men å gjøre fra seg der har hun ikke skjønt enda:p hun ender heller med å tisse etter hun er kommet av doen eller løpe til do når hun er ferdig med å bæsje i bleia:p
 
2,5 på storesøster, gikk to uker så var hun bleiefri på natten og
Lillebror er 2,5 i mars og tviler på han er klar da, doen er så skummel at han får spasmer og hyler hysterisk de få gangene vi har prøvd
Så hvis noen har ett godt tips så tar eg gjerne imot
 
vesla mi sluttet når hun var klar. hun var vel nærmere 4 om natten, og litt tidligere på dagtid. jeg stresset ikke med det. til gjengjeld hadde jeg et barn som var superklart for å slutte, som hadde ETT uhell om natten *bank i bordet* og som ble tørr omtrent med en gang :D
 
Han var 2,5 år. Men bruker bleie om natten som sikkerhet enda.
 
Poden blir 3 år om ca en mnd. Driver litt pottetrening, men skjer ingenting på potta enda. Han har vært litt "sent ute" med alt av ulike årsaker, men håper å ha han bleiefri hvertfall på dagen innen sommeren er over...
 
Back
Topp