Når er det normalt å slutte med bleie?

Oj, så rart. Jobber i bhg selv, og hos oss er det veldig få som slutter når de er to. De er 2-3 år når de begynner på storbarn, og på de siste tre årene ha vi kun hatt en som har vært bleiefri når hun kom på storbarn. Hadde 4 av 10 3,5-4åringer med bleie i fjor.
Trege barn hos oss tydeligvis :p
Da er gutten min og treg
 
Oj, så rart. Jobber i bhg selv, og hos oss er det veldig få som slutter når de er to. De er 2-3 år når de begynner på storbarn, og på de siste tre årene ha vi kun hatt en som har vært bleiefri når hun kom på storbarn. Hadde 4 av 10 3,5-4åringer med bleie i fjor.
Trege barn hos oss tydeligvis :p
Her tar de fleste foreldrene bleieslutten sommeren før de kommer opp. De yngste bruker fremdeles bleie på stor avdeling, men de fleste har slutta. Her ser jeg veldig forskjell på fra hvilken av de to småbarnsavdelingene ungene kommer fra da, regner med det handler om hvor godt de følger opp dogåing i bhg.... Noen ganger er det jo litt tilfeldig når ungene og foreldrene er klare da :)
 
Vil du dele noen tips? Min er 15 mndr og har gått litt på potte siste måneden. Vi tar han fast på potte på morgen, midt på dag og kveld nå i en ukes tid. Får til å tisse og/eller bæsje minst en gang per dag. I dag pekte han på potten og ville at jeg skulle ta den nes, da måtte han. Har hørt at det er lettere å slutte om sommeren, men da er han 1 år og 10 mndr. Er det mulig eller tror du han er for ung? Bleie er full hver morgen, men hvis han har tisset på potte på morgen kan den være tørr etter lunch 3 timer senere
Høres ut som en god start :) Ville bare fortsatt slik.
Her er dogåing en like naturlig del av stellet på badet om morgen og kveld som å bytte bleie og kle av/på, fra tidlig alder. Så går det av seg selv.
 
De var begge 2.5 år da de sluttet.
Gutten min måtte ha nattbleie noe lengre, men jenta sluttet 3 uker etter hun var tørr på dagtid.
 
Jeg jobber også på småbarnsavdeling, og sendte kun opp 1 av 10 som var tørr..
Mange ble tørr om sommeren.
 
Høres ut som en god start :) Ville bare fortsatt slik.
Her er dogåing en like naturlig del av stellet på badet om morgen og kveld som å bytte bleie og kle av/på, fra tidlig alder. Så går det av seg selv.

Takk :) Da fortsetter vi som dette :) Han klarer alltid å få til noe i potten om morgen og som regel etter han har sovet lur.. Litt varierende på kveld. Kanskje legge inn litt flere potte besøk da? Kanskje etter måltidene også?
 
Sommeren dei fylte 3.. Litt før 3 år ho minste.. Det var supert og ta det i ferien. Og dei var veldig klare. Så det var fort og enkelt. Minimalt med uhell:) verre nå :/ minste er kommt inni ein tissepåsegperiode :/ gjekk fra små uhell 1 gang i mnd til 4-5 ganger i dag :/ fortvila :/
 
Mi sluttet når hun var 2 år og 8 mnd. Ca akkurat 1 år siden nå.
 
I barnehagen synes jeg de fleste slutter mellom 2,5 og 3,5 år :)
 
Har inntrykk av at mellom 2 og 4 år er det mest vanlig, men noen bruker lenger tid også, og noen enda tidligere. Eldste her slutta over natten da hun var 2,5, mellomste er3,5 nå og ikke særlig interessert enda.

Vil tippe gjennomsnittet i vår barnehage er 3 år. ;)
 
Jentungen e prematur og viste aldri nåken interesse for å slutta med bleia. 2-3 mnd før ho fylte 4 så tok me bleio(i fjor sommar), og ho hadde enormt med uhell både nr 1 og nr 2. Da kom seg utøve hausten, men ho har fremdeles uhell med nr 2 no, 1,5 år etter bleieslutt. Ho bruke og nattbleier fremdeles, så må ein tur til lege å få hormonbehandling og resept på bleier :(
 
Nummer 1 var 2,5 år, han bestemte seg selv og sluttet både dag og natt. Hadde ett uhell på dag
Nummer 2 var nesten 4 år, han hadde vært klar i over ett år, men nektet å slutte. Forberedte han på at når han ble fire år måtte han slutte, to uker før fireårsdagen sa han at han var klar. Ingen uhell
Nummer 3 var 2 år og 8 mnd, han kom på det selv, har hatt minimalt med uhell på dagen. Sluttet på dag og natt samtidig som brødrene, men har hatt noen uhell på natta. Har sluttet med det etter vi oppdaget laktose og melkeprotein allergi, og fjernet melk fra kosten hans
Nummer 4 ble 2 år i september, hun er ikke klar enda, satser på i vår/sommer.
 
Oj, så rart. Jobber i bhg selv, og hos oss er det veldig få som slutter når de er to. De er 2-3 år når de begynner på storbarn, og på de siste tre årene ha vi kun hatt en som har vært bleiefri når hun kom på storbarn. Hadde 4 av 10 3,5-4åringer med bleie i fjor.
Trege barn hos oss tydeligvis :p
Jobber også bhg og de fleste er over 3 år før de slutter
 
Det varierer fra barn til barn. Min gutt sluttet når han var 3,5. Han var ikke klar før.

Det sies at gutter er tregere enn jenter. Er et hormon hos gutter som jeg ikke husker navnet på som avgjør.
 
Hun sluttet da hun var 2 år og 3 mndr.
Håper minsten blir ferdig til sommeren .
 
Back
Topp