Når er det greit?

Bruker298kfa

Elsker forumet
Å løpe inn på butikken mens barna sitter i bilen?
(Tenker å kjøpe et par ting på Rema, ikke storhandel)

Å la barna leke ute alene?

Å la barna være hjemme mens man er på butikken eller løper/går seg en tur?

Nei, jeg vurderer det ikke enda, men jeg lurer...

Tøsa skrev:
Å løpe inn på butikken mens barna sitter i bilen? Aner ikke.. Tror det spørs på tid og sted. Jeg så to jenter rundt 6-7 år og en lillebror på noen mnd i en bil ved Rema i gårkveld (19-ish). De lo og hadde det kos, så jeg reagerte ikke på det. Dette var en øde rema-butikk. Hadde de sittet i en bil ved veldig trafikkert veg, hadde jeg sikkert tenkt mitt.

Å la barna leke ute alene? Tid og sted der også. Og hvor moden ungen er.. Jeg vokste opp på landet, hvor eneste trafikken var fergekøa en gang i timen. Jeg lekte alene ute fra jeg var 2-3. Ikke aktuelt her vi bor midt i en storby.

Å la barna være hjemme mens man er på butikken eller løper/går seg en tur? Skolealder. Spørs hvordan ungen er.

Kommer selvfølgelig veldig an på barnet da, men kanskje rundt 10 for butikkhandling, 4-5 for leking ute og 10-12 for å være hjemme alene? 

Her løp jeg bort på butikken på lillejulaften i fjor, for hadde for lite sukker, og holdt på å lage fløtekarameller. Så da var ungene alene de 10 minuttene jeg var vekke.
Minste sov i sengen sin, eldste satt online med web cam med mormor. Så hun hadde ringt meg om det hadde vært noe. Da var eldste nesten 6 år, og minste 1 og et halvt.
I bil ville jeg nok ikke latt de sitte igjen alene på leeeeeeeeeenge. Har ikke bil, men tenker litt sånn at man heller tar med seg ungene, enn å la dem sitte igjen, med mindre det er en voksen til i bilen med dem.
Gutten fikk ut og leke i gata når han var blitt nesten 5 år. Før det turte jeg ikke slippe han ut. Og selv nå har vi klare grenser for hvor han får lov å gå, og ikke. Han kommer alltid hjem til avtalt tid, og går aldri lengre enn avtalt.

Tøsa skrev:
Å løpe inn på butikken mens barna sitter i bilen?
Klarer ikke sette meg inn i den, for jeg har ikke bil selv...

Å la barna leke ute alene?
Spørs på barnet og hvor man bor. Min var ute alene og lekte når han var 3år, men vi bodde da innerst i ett byggefelt på en øde plass, og hadde lekeplass 2m fra døra.

Å la barna være hjemme mens man er på butikken eller løper/går seg en tur?
Min gjør det for første gang nå, og han er 5år. Er ikke mere enn 200m bort til butikken da, lengre enn en tur dit går jeg ikke. Tror ikke han får være alene for at jeg skal gå meg en tur på noen år ennå....

Det kommer helt ann på barnet og hvordan du bor. Vi bor landlig til, så er kan gjerne barna sitte i bilen mens jeg handler ett par ting, så lenge de godtar det. Nå er minste vår 2 1/2 år, og han elsker å gå på butikken, så der er det ikke noe å tenke på en gang... Men hvis søskene er med, går det greit om jeg er kjapp. 

Minste vår er veldig utforskende, så å la han være ute, går nok ikke på en god stund. Med mindre han roer seg litt. 

Mener de to eldste var 4 og 6 år, første gang de var alene hjemme. Det var på julaften, og jeg hadde glemt å kjøpe batteri til noen leker de fikk om morgenen... Var vekke i max 20 minutter. 

Å løpe inn på butikken kommer jeg ikke til å gjøre på mange år enda.. Barna mine er 3 og 1.5 år. Og det blir nok ikke aktuelt før hu eldste er hvertfall rundt 10 år tenker jeg..

Leke ute alene har hu eldste gjort siden i sommer, men vi bodde langt unna vei, og helt innerst på en boligfelt, så kom ingen biler der utenom oss som bodde der. Men hun fikk kun lov å være i hagen og jeg så henne fra vinduene hele tiden.. Her vi bor nå er jeg ikke like trygg på det, bor på ett boligfelt med endel biler som kjører fort osv.. Og jeg ser henne ikke fra vinduet om hun er på framsiden.  Så der må man se ann barnet og hvordan det er der man bor.

Å være alene hjemme - det vet jeg ikke helt. .Må se ann barnet der også.. Men nevøen min på 12 år er hjemme alene om søstra mi skal en kjapp tur ut.. Og det er ikke noe problem.. Så jeg tenker sånn 11-12 år er passe..

Da jeg begynte på skolen fantes det ikke sfo, da reiste vi hjem med bussen da vi var ferdige på skolen. Vi sluttet på skolen kl 14.00 og var hjemme ca. 14.30. Foreldrene våre var på jobb da vi kom hjem og var ikke hjemme før 16.30-17.00. Som om det ikke var nok at vi var hjemme alene etter skolen sto vi også opp alene (ble vekket da mamma og pappa dro på jobb), smurte matpakken selv og tok bussen til skolen. JEG syns folk er hysteriske med det å la unger være litt alene, men det er kanskje fordi jeg har vokst opp med å klare meg mye selv. Jeg har ikke noe problem med å stikke inn på nærbutikken mens de små venter i bilen. De er 1 år og straks 4 år. Skal jeg bare ha en pakke saus og et brød haster jeg alene inn for ellers tar det en halvtime istedet for 2 minutter. Nei, jeg er ikke bekymret for at bilen skal ta fyr, at noen skal stjele bilen eller at noen kræsjer inn i den. Jeg går til postkassen mens ungene er inne, men det blir for langt å gå på butikken. Eldste har fått være ute alene fra ca. 3 år for da fikk vi gjerde og porter som vi kunne stenge så han ikke kommer seg ut fra hagen.. Det er jo ikke sånn at man kaster ham ut, stenger døra og ikke ser til ham. Står som regel et vindu åpent, man ser til ham med jevne mellomrom og han stikker hodet inn rett som det er.

Back
Topp