Når er barnet gammelt nok for overnatting hos venner alene?

Tror første gang hu var på overnatting hos en venn var hu 4 år :) Syns egentlig det var en ganske grei alder :) Var i nabohuset da :) Så OM det hadde vært noe var jeg ganske nærme :)

Nå har ikke mine barn venner som ikke er i familie, eller nære venner av oss, så her blir det liksom bare noen som kunne vært barnevakt uansett. Det er ikke barn i nabohusene, og vi har ikke begynnt å treffes privat med de andre i bhg enda... (Di er jo 2 og 3) så mine må nok bli en hel del eldre før de er klare... Men hadde sutuasjonen vært annerledes med naboer feks, så kunne de nok vært 4 år...

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Når de selv føler at de er klare? Noen er klare når de er 3 andre når de er 12. Er vel ingen fasit på det!

Enig her! Det er jo veldig forskjellig, men jeg tror mine unger kommer ikke til å ville det før de er sånn 8 år, kanskje. Altså jeg hadde ikke hatt noe imot hvis femåringen spør om det idag, men det kommer nok aldri til å skje... :-)

De må iallefall være så store at de er nesten garantert tørre om natta, kan tørke og kle av og på seg selv og sånt, altså ganske selvstendig, samt at de kjenner godt de som bor i huset hvor de overnatter, og at man stoler på at de tør å si ifra om de blir redde.

Jeg syns Sofie er litt for liten enda, men kanskje om et år eller to.

Hun gjorde det nå, dagen etter hun fylte 5 år. Hos "kjæresten" sin.
Det fungerte supert, og hun ble to netter i slengen etter en testnatt.

Største gutten vår på 6 har ikke overnattet hos venner. Men i helga hadde han en venn på overnatting for første gang, den gutten er like gammel, bare 6 mnd yngre. Det gikk kjempefint :)

Gutten min, seks år, skal overnatte hos en venn nå veldig snart. Det er første gang han overnatter borte hos noen som ikke er familie. Skal ha gjenvisitt kort tid etter av kompisen med overnatting her hjemme. Kunne nok gjort det det siste året, men har ikke vært noe behov/ønske fra noen av partene før nå. :)

Det kommer helt ann på barnet tenker jeg..:)
Min eldste blir 5 år i juni, og han har ikke overnattet hos venner.. Tror det er en stund før han er klar for det..;)

Der finnes det ingen fasitsvar.

Eldste på 10 år er ikke klar for det enda, mens mellomste som nå er 8 sov hos sine venniner fra hun var 4.

Jeg også tenker at det er veldig individuelt. Vesla overnatta hos "kjæresten" rett før jul, og det gikk helt strålende. Ikke sikkert det hadde gått like bra hos noen andre da. Det er jo viktig at de føler seg trygge nok i huset og på de voksne selvsagt...

Når de har lyst selv?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Back
Topp