Når er barna for "gamle" for Halloween?

Gregersen

Forumet er livet
Merket nemlig på meg selv i fjor at jeg ble litt småmuggen når 14-15 åringer (kun gutter faktisk) ringte på døra etter leggetid, selv om lysene var slått av. De hadde også bare dratt på seg en maske, that's it. Kanskje teit av meg, men...

Syns de er for gamle når de begynner på ungdomsskolen. Er uansett ikke fan av den der tradisjonen. Syns det er en uting å kle seg ut som stygge monster for å gå på dørene og skremme vettet av små og store for å tigge godteri. Mine barn skal heller få kle seg ut hjemme og få det godteriet de vil ha av oss.

Hater halloween. Heldigvis ingen som kommer hit da vi bor avsides. Trenger ikke slukke lysene en gang. Så for meg spiller det ingen rolle når de er for gamle. Her får de ikke komme og tigge godteri.

Syns ungdomsskoleelever er for gamle til å gå på døra og be om godteri, men de er jo ikke for store til å arrangere Halloweenfest og slikt.

tradisjonen kommer jo fra at på denne dagen er sløret mellom de levende og de dødes land så tynt at vi kan gå over i hverandres verden.
Men akkurat som oss er de døde og redde for skumle saker.
Så om man skulle til naboen for å låne noe feks sukker og melk, så måtte man ta på seg masker for å skremme åndene bort.

Så en maske er perfekt når man skal gå halloween.
Jeg mener at man aldri blir for gamle for å gå. Jeg er 25, jeg går enda, bare nå har jeg en datter som går med meg ;)
Gjelder dette med lyset av/på regelen også når man går julebukk?

Kjenner jeg kommer til å bli rimelig irritert hvis det ringer på ungdommer her etter kl. 19 når ungen har lagt seg for å tigge om godis. Greit man kan feire og kle seg ut, men jeg synes faktisk ikke noe om at fremmede skal ringe på døra vår om kvelden.

Jeg tenker 12-13 år er nok (når man går ut av barneskolen)...

Kjenner jeg kommer til å bli rimelig irritert hvis det ringer på ungdommer her etter kl. 19 når ungen har lagt seg for å tigge om godis. Greit man kan feire og kle seg ut, men jeg synes faktisk ikke noe om at fremmede skal ringe på døra vår om kvelden.
Folk bør respektere utelys-regelen (og normalt folkevett) :P

Hater den dagen. Over 10 år da er det skammelig synes jeg.. 14-15 kjøp ditt eget godteri.

Har aldri brydd meg om hvor gamle de som kommer på døra er, for min del kan de være 70 år :) Her går hun på 12 år ennå, og hun går sammen med flere barn og minst 1 voksen til å passe på dem. Har bodd et sted det aldri kom barn i 6 år, så hun på 12 er rimelig klar for å gå i et tettbygd nabolag i år, og jeg håper det kommer mange her på døra :)

Jeg er så glad jeg ikke bor i nærheten av dere surromper altså. Når man er så negativ og kaller det tigging.. Her er det bare søte og litt skumle barn som sier knasp eller knep :) ja det er kanskje noen innimellom som ødelegger idyllen, men når man ser gleden og takknemligheten hos de aller fleste så blir man jo bare glad på en slik dag. Mine har snakket om Halloween lenge allerede nå og vi skal skjære ut gresskar, tenne lys og henge opp litt skumle ting ved dørene :)

Og til spørsmålet, store ungdomsgjenger på 13-14 syns jeg kanskje er for gamle, men jeg ser og eldre søsken går sammen med yngre søsken. Da blir det selvfølgelig litt anderledes ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er så glad jeg ikke bor i nærheten av dere surromper altså. Når man er så negativ og kaller det tigging.. Her er det bare søte og litt skumle barn som sier knasp eller knep :) ja det er kanskje noen innimellom som ødelegger idyllen, men når man ser gleden og takknemligheten hos de aller fleste så blir man jo bare glad på en slik dag. Mine har snakket om Halloween lenge allerede nå og vi skal skjære ut gresskar, tenne lys og henge opp litt skumle ting ved dørene :)

Og til spørsmålet, store ungdomsgjenger på 13-14 syns jeg kanskje er for gamle, men jeg ser og eldre søsken går sammen med yngre søsken. Da blir det selvfølgelig litt anderledes ;)

Sent from my iPhone using BV Forum
Så utrolig enig med degf kjenner jeg! Heldigvis bor vi i ett nabolag hvor det ikke er noen surpomper..

Nei, det gjør meg ingenting. Javel, så gjør de det kun for gratis godis. So what?

Nå vet de fleste at det blir tomt til kl 19 uansett, så de som kommer etterpå blir skuffa.

Hurra for de få dagene som bryter opp hverdagene litt!:-)

Syns ikke så mye om Halloween. Syns faktisk vi i enkelte sammenhenger er blitt for amerikansk. Men til de som feirer, så syns jeg barneskolealder er greit. Når det kommer en gjeng som alle er begynt på u-skole, da er de for gammel.

Har aldri gått halloween eller fått noen på døra da, men om det skjer i år så har jeg ikke noe imot det uansett alder :)
Gjelder også julebukk :)
Har ikke tenkt til å gå selv, men kjenner voksne mennesker som gjør det for moroskyld. ikke for å tigge godteri, men for å lage stemning :)

Har ikke tenkt over det :p
Men ser flere skriver i 12-13års alderen, men skal de slutte å gå julebukk også da?
Jeg tenker at om ungene/ungdommen vil kle seg ut og gjør en innsats med kostyme og make-up, hvorfor da ha en aldersgrense?
De fleste ungdommer er ikke interessert i å gå hverken julebukk eller halloween uansett. De lager vel som oftes egne ssmmenkomster ;)

Back
Topp