Når ens eget barn spør hvordan babyene blir laget....

*Labambie

Forumet er livet
Hva svarer man? Jeg fikk dette spørsmålet nå nettopp av min lille håpefulle og jeg ble så satt ut og parkert at jeg fikk totalt latterkrampe 
Jeg har jo hele tiden tenkt at når det spørsmålet dukker opp så skal jeg fortelle om at det skjer når en mann og en dame er veldig glad i hverandre og bladibla. Men hun er jo ikke 4 år en gang! Og hun kjøper ikke den om at babyer bare blir til i magen... 

de har lest Kroppen-boka av T.V Torgersen i barnehagen... så foreløpig går det i "mamma... men åssen KOMMER DET FRØET inn i magen???"
eller
"Mamma.. når det frøet kommer inn i magen din og blir til en baby.... osv osv.."

Ingen direkte spørsmål ennå. Heldigvis.

Jeg ville sagt at mammaer og pappaer lager babyene sammen og at de aldri kan gjøre det alene. Når mammaen og pappaen er veldig glade i hverandre og vil ha baby må de nusse litt og rulle litt over hverandre. Jeg hadde jo ikke sagt til en snart 4åring at pappa putter tissen inn i tissen til mamma og at inni tissene så er det noe som sammen lager babyen.. 

LittleMonkey skrev:
Jeg ville sagt at mammaer og pappaer lager babyene sammen og at de aldri kan gjøre det alene. Når mammaen og pappaen er veldig glade i hverandre og vil ha baby må de nusse litt og rulle litt over hverandre. Jeg hadde jo ikke sagt til en snart 4åring at pappa putter tissen inn i tissen til mamma og at inni tissene så er det noe som sammen lager babyen.. 

Synes det også er for mye info for en 3-åring.. Kanskje bare jeg som er sær? 

Labambie skrev:

LittleMonkey skrev:

Synes det også er for mye info for en 3-åring.. Kanskje bare jeg som er sær? 

Nei, for jeg er sånn jeg også.. Jeg kommer sikkert til å si at det er sånt som skjer når mammaen og pappaen er veldig glade i hverandre. 
Føler meg som en gammel dame når det er snakk om sånt, for jeg synes det er så overdrevent mye fokus på sex og at barn helst skal vite hvordan alt foregår før de kan telle til ti..... :p Så jeg tror nok at det er jeg som er sær ;)

Har hun spurt allerede? Herregud jeg er glad jeg har gutt. hihi. Tror/håper ikke de er så nysgjerrige som jenter
Gjør som min mamma hun sendte meg ned til naboen,hihi
Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg tar det den dagen han spørr. Vi er fremdeles der at T lå i magen til mamma når han var helt liten baby, slik som H gjorde:)

man gir de en kjeks og sier:"spør pappa, jeg er ikke helt sikker". Naaai daaa, jeg er en av de som syns ærlige spørsmål fortjener ærlige svar jeg da. Man trenger ikke bruke ord som samleie, sæd og forspill lissom, men rent klinisk og med ord som han/hun forstår.

Ærligheten lenge leve...

"Pappa putter frøet inn i magen til mamma, så vokser frøet til en baby og kommer ut"
"hvor kommer babyen ut"
"Den kommer ut av tissen til mamma"
"putter pappa frøet inn i tissen din og mamma?"
"ja, når to voksene er veldig glad i hverandre og har lyst på en baby, så kan pappane gjøre det"
"Åja, må man gifte seg først da?"
"Nei, man må ikke gifte seg først, men mange gjør det når de er så glade i hverandre som man skal være for å lage en baby"

Sånn gikk samtalen her i huset værtfall :P

Du kan jo si noe om at babyen blir laget av et mammafrø og et pappafrø, sånn som med trærne. At frøet blir plantet i mamma sin mage osv... 
Vet en kollega av meg som fikk samme spørsmålet når dattera hennes var ca like gammel, og da leste de en bok som heter "Hvor ble det av Benny?"

Jeg fikk ikke svart på dette spørsmålet jeg da siden jenta her kom hjem for 14 dager siden fra barnehagen og sa-Mamma nå vet jeg hvordan babyer lages for det har x sagt til meg. Ja svarer jeg pent og spør hvordan, Får det stålte ansiktet fra jenta på snart 5år Pappa tisser pappafrø inn i mamma tissen og der treffer mamma og pappa frøet seg og da blir det baby
Så kom ho med etter på mamma kan ikke du og pappa lage en littsøster til meg også, slik som mammaen og pappaen til x har gjort,Litt paff,men fikk da sotret fram at vi fikk se hva som skjer med tiden

det er helt vanlig å lure på det før man er 4 år ja. må nok bare si det som det er;)
som regel holder det med å fortelle at egget er inni magen fra før og så kommer det en sædcelle svømmende (som ser ut som et rompetroll) og når den svømmer inn i egget så begynner det å lages en baby og så vokser den inni magen. som regel holder det, dersom hun lurer på mer bør man si det som det er, synes ikke noe om å lyve for barna. barn blir ikke til av nussing - noen barn blir jo da livredd for å nusse.

Mrs Lutz skrev:
det er helt vanlig å lure på det før man er 4 år ja. må nok bare si det som det er;)
som regel holder det med å fortelle at egget er inni magen fra før og så kommer det en sædcelle svømmende (som ser ut som et rompetroll) og når den svømmer inn i egget så begynner det å lages en baby og så vokser den inni magen. som regel holder det, dersom hun lurer på mer bør man si det som det er, synes ikke noe om å lyve for barna. barn blir ikke til av nussing - noen barn blir jo da livredd for å nusse.

Har absolutt ingen planer å lyve for henne. Jeg bare ønsker å utsette dette noen mnd til. Jeg har jo alltid, som sagt, ment at jeg skulle si at de blir til når mammaer og pappaer er veldig glad i hverandre osv osv... Men når det først kom, var det ikke snakk om 

Hehe, her har vi sluppet unna problemet, for her har William lært at vi lager barn hos legen - har har vært med på hele prosessen! :-)

Kjør på sier jeg. Fikk spørsmålet av storesøster her i huset når hun skulle bli storesøster (hun var da en plass mellom 3 og 4 år). Pappafrø ut av tissen og inn i tissen til mamma. Baby blir laget og vokser i magen. Når babyen er stor nok kommer den ut av tisserompa til mamma.
Litt merkelig samtale å ha, men det gikk veldig bra. Nå er hun her over gjennomsnittelig glad i kropp og sånn da. så det hjalp nok på. (I dag har vi lært om lunger og hjerte).

*lykkeligst* skrev:
Kjør på sier jeg. Fikk spørsmålet av storesøster her i huset når hun skulle bli storesøster (hun var da en plass mellom 3 og 4 år). Pappafrø ut av tissen og inn i tissen til mamma. Baby blir laget og vokser i magen. Når babyen er stor nok kommer den ut av tisserompa til mamma.
Litt merkelig samtale å ha, men det gikk veldig bra. Nå er hun her over gjennomsnittelig glad i kropp og sånn da. så det hjalp nok på. (I dag har vi lært om lunger og hjerte).

Ja, det er vel sånn det er her også. Veldig opptatt av hjernen, blod, muskler og bein... :-P

Her er det ikke tema enda.
Men han funderer jo litt den eldste gutten min, som snart er 7 år.
Han satt ved kveldsmaten i kveld, og tenkte høyt.
Han: "Mamma, hvordan ble du satt sammen?"
Jeg: "hva mener du?"
Han: "ja, sånn, Gud bygget jo skjelletet sine deler sammen. Og så satte han de på jorden, og så kom det masse masse masse babyer"
Jeg: "men hvor kom babyene fra da?"
Han: "først kom de i en pose. Og så vokste de masse masse, til de var kjempe tunge, og mammaen måtte på sykehuset for å ta ut babyen"
Jeg: "men hvordan tror du babyen kom inn i magen da?"
Han: "nei, det vett eg isje".

Back
Topp