når eldre går bort

Mrs b

Forumet er livet
VIP
dere som har sett/jobber med eldre som sovner inn.hvordan arter det seg?merker dere noe på dem i forkant?trøtt osv?eller kan di bare sitte som vanlig å plutselig sovne inn?

oldefaren til barna mine har begynt å sovne når vi er på besøk,å jeg er så redd han ikke skal våkne igjen når vi sitter der med barna.[:(]

ingen?

Du merker når han dør... Sies at det kommer en snorke/gurgle lys når hjertet stopper. Gjorde det med både farmor og pappa[&o]

Om du merker noe på forkant vet jeg ikke...

Da min mormor døde lå hun i 2 dager først og sov egentlig hele tiden. Slet med pusten. Like før hun døde ble pusten bare svakere og svakere før det ikke var mer pust igjen. Gikk veldig rolig og fredelig for seg. Hun hadde kreft.

Har også hørt om folk som ikke våkner etter å ha tatt middagsluren sin, så dette varierer nok veeeeldig fra person til person.

De dødsfalla jeg har vert med på har vert forventet, og da er det flere tegn vi ser etter. De fleste er lite kontaktbare en stund i forveien. Når det nermer seg får de ofte flere pustestans, og blir blåmarmorert på føtter og fingre. Noen blir også veldig surklete. kort fortalt..

Jeg har ikke så mye erfaring da, men nå er jeg i praksis på sykehjem, og det er jo mange tegn på at en person er terminal.
Nedsatt matlyst er iallefall typisk.
Her står det litt: http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=3007&submenu=3024&document=1333

Jeg har ikke så mye peiling, men jeg svarer siden ingen andre svarte[8D]

Med bestefaren min ringte de, for da skjønte de at han vare på vei til å gå bort. FIkk tlf på fredag at nå er det alt fra 3 timer til 3 dager igjen.. Han sov og sov og hadde en type ro over seg..

Søndagskvelden døde han.

En annen ting jeg har opplevd er at pasienten tømte tarmen rett før.
De som jobbet der sa det var typisk tegn på at det var rett rundt hjørnet.
Og at det lukter ekstra ille.

ORIGINAL: Tøsa^^

En annen ting jeg har opplevd er at pasienten tømte tarmen rett før.
De som jobbet der sa det var typisk tegn på at det var rett rundt hjørnet.
Og at det lukter ekstra ille.

Det kommer litt an på hvor lenge de har vert terminale også.. Noen tømmer seg etter dødsfallet, noen rett før, og noen aldri. Har de ligget lenge har de som regel ikke noe å tømme...

ORIGINAL: Trico

De dødsfalla jeg har vert med på har vert forventet, og da er det flere tegn vi ser etter. De fleste er lite kontaktbare en stund i forveien. Når det nermer seg får de ofte flere pustestans, og blir blåmarmorert på føtter og fingre. Noen blir også veldig surklete. kort fortalt..

jeg jobber på sykehjem, de fleste dødsfallene er "ventet" Det begynner gjerne med en infeksjon, de blir sengeliggende, vanskelig å få i mat og drikke, sover mesteparten av tiden, noen får dødsralling, endel blir marmorert, noen har store smerter, andre ikke.

Tror ikke du skal bekymmre deg for at oldefaren kommer til å dø, endel eldre har en tedens til å sovne. Slik har min mormor vært de siste 10 årene i hvertfall. 

ORIGINAL: Reduce

jeg jobber på sykehjem, de fleste dødsfallene er "ventet" Det begynner gjerne med en infeksjon, de blir sengeliggende, vanskelig å få i mat og drikke, sover mesteparten av tiden, noen får dødsralling, endel blir marmorert, noen har store smerter, andre ikke.

Tror ikke du skal bekymmre deg for at oldefaren kommer til å dø, endel eldre har en tedens til å sovne. Slik har min mormor vært de siste 10 årene i hvertfall. 

takk[:)]bare så trist å se dem visne hen[:(]

Mange tegn man kan se etter, men det er ikke alltid tegnene kommer.
Marmorering og surkling kommer vanligvis ikke så lenge før personen dør, men mange kan ligge lenge.
Jeg har opplevd pasienter som har vært marmorerte i en uke, mens andre dør etter noen timer.
Noen dør plutselig, mens andre viser tydelige tegn på at det snart er slutt.
På samme måte som en totalt oppegående plutselig dør.
Det er vanlig og bli mer sliten, og sovne mer, men det vil ikke automatisk si at han snart skal dø.
Håper dere får enda en stund med oldefar. Masse klem.

det som er så rart med han her er at han har vert syk i mange mange år.kreft,kolst infeksjoner osv osv men han kommer seg igjennom alt.å havner på sykehus heletiden pga lungebetenndelse ol.men han kommer altid hjem igjen.
men i det siste har jeg merket noe andeledes ved han.sover mesteparten av dagen og sovenr når vi er på besøk.virker fjern og distree.han er 87 år.

ORIGINAL: Kosinus

kanskje det du opplever er begynnelsen på slutten hvis du forstår. Bor han hjemme eller på sykehjem??

det som er så rart med han her er at han har vert syk i mange mange år.kreft,kolst infeksjoner osv osv men han kommer seg igjennom alt.å havner på sykehus heletiden pga lungebetenndelse ol.men han kommer altid hjem igjen.
men i det siste har jeg merket noe andeledes ved han.sover mesteparten av dagen og sovenr når vi er på besøk.virker fjern og distree.han er 87 år.

Jeg jobber på sykehjem og har sett mange dø :(
Noen kan ligge over lang tid, andre blir fort syke og dør og en gammel person kan sovne inn og dø.
De kan også bare dø uten forvarsel[&:]

Skjønner at du syntes det er rart. Min bestefar holdt på sånn i ti år. Vi tok farvel med han så alt for ofte... Det tok ti år, så fikk han endelig hvile.

ORIGINAL: Trico

kanskje det du opplever er begynnelsen på slutten hvis du forstår. Bor han hjemme eller på sykehjem??

ja han var her i dag å jeg ble veldig bekymra[:(]han bor forsatt hjemme.

ORIGINAL: Bleiemos

Da min mormor døde lå hun i 2 dager først og sov egentlig hele tiden. Slet med pusten. Like før hun døde ble pusten bare svakere og svakere før det ikke var mer pust igjen. Gikk veldig rolig og fredelig for seg. Hun hadde kreft.

Har også hørt om folk som ikke våkner etter å ha tatt middagsluren sin, så dette varierer nok veeeeldig fra person til person.

slik var det med min bestefar også... han hadde også kreft[:(]

Onkel våknet aldri etter middagsluren sin forrige uke[&o] Må si jeg håper jeg også gjør det på den måten når jeg er 80år gammel[8|]

Back
Topp