Når eggene ikke fester seg

Tilføyer:

1. DNA-fragmentering i spermier: ser at Hausken gjør det, og Medicus også sender prøver til ekstern analyse. Så det er mulig å sjekke i Norge. Normalt utseende sæd kan fortsatt ha skadet DNA. Hvis slike spermier klarer å befrukte eggs, blir det defekte embryoer som er potensielt ikke levedyktige.

2. Karyotyping - undersøkelse av kromosomavvik. Ser på genetikkportalen.no at denne analysen utføres ved utredning av habituell abort og infertilitet. Kanskje man kan spørre legen hvordan man kan bli henvist til karyotyping.

Vet ikke om det var mye hjelp. Men verdt å vite i hvert fall.
 
Andre ting som kan være i veien for implantasjon er myomer, polypper og sammenvoksninger. Nå er jeg usikker hvilke undersøkelser avdekker best hver av disse. Det ser ut at myomer ses ganske godt på UL.

Noe avdekkes av vannscanning, men kanskje ikke alt?

Ser at hos noen viser vannscanning normale funn, og så oppdages polypper ved senere undersøkelser avhengig av når i syklusen de utføres.

Om sammenvoksninger (uterine synechiae, Asherman's syndrom) leser jeg at hysteroskopi egner seg best til å avdekke de.

Og så til slutt ser jeg at noen utfører diagnostisk laparoskopi for å sjekke egglederne. Samtidig skulle jo vannscanning også avdekke om noe var feil med de.

Det er ingen svar her, men noen ideer om i hvilken retning kan det være greit å grave.

Har faktisk sendt forespørsel til klinikken og selv spurt om det er verdt å ta noen flere undersøkelser nå. Det at vannscanning var ok for ett år siden betyr ikke at alt er bra nå.
 
Hei jenter :)
Vi har satt inn totalt 6 egg, men aldri sett tegn til hCG på noen tester. Noe som er rart da det "ikke er noe galt med oss". Vi har vært prøvere siden vi var 25, og vi blir 29 i år. Så alderen burde heller ikke være en faktor.

Vi hører til i Porsgrunn, og lurer på om noen av dere har forslag til hva vi kan be om av videre utredning? - jeg hadde vannscanning i januar, og alt så fint ut.

Hva kan være grunnen til at det ikke fester seg?

Hilsen oppgitt og frustrert sørlending som verker etter å bli mamma ♥️

Jeg er ikke noen ekspert, men har lest at mange blir gravide etter scratching. Da går de inn i skraper litt i livmoren i syklusen før innsett. Det er ikke bevist at det funker, men ikke bevist at det ikke funker heller. :happy:

Så også på en dokumentar på NRK "når storken flyr forbi", og der var det ei som tok noen prøver i livmoren eller sjeden som ble sendt til Nederland tror jeg, og hun hadde visst noen bakterier i sjeden som kunne gjøre det vanskelig for egget å feste seg. Men det kunne de behandle med noen hormoner sa de. Beklager diffus info, men det var alt som kom fram på dokumentaren.
 
Takk. Tror jeg må prøve det, men Jeg spørte gynekologen på Medicus om dette, og hun sa det var unødvendig å gjør det. Det hadde visst ikke noe å si. Det var ikke bra å gå på antibiotika osv. jeg trodde privat klinikker sendte sånne prøver ? Andre som har hørt det før?
 
Takk. Tror jeg må prøve det, men Jeg spørte gynekologen på Medicus om dette, og hun sa det var unødvendig å gjør det. Det hadde visst ikke noe å si. Det var ikke bra å gå på antibiotika osv. jeg trodde privat klinikker sendte sånne prøver ? Andre som har hørt det før?

Syns du skal gjøre det :D

Det har jo noe å si hvis det viser seg at dere har en infeksjon som gjør at eggene ikke fester seg!
 
Jeg opplever at det begynner å blir mer vanlig å ta prøve av endometriet også her i Norge, dersom man har hatt noen innsett uten at det fester seg. Det er jo det samme som gjøres i Hellas, bare "bedre" fordi en biopsi har celler mens mensblod bare er et biprodukt de tester.
 
Takk. Tror jeg må prøve det, men Jeg spørte gynekologen på Medicus om dette, og hun sa det var unødvendig å gjør det. Det hadde visst ikke noe å si. Det var ikke bra å gå på antibiotika osv. jeg trodde privat klinikker sendte sånne prøver ? Andre som har hørt det før?
Jeg hørte det samme før jeg sendte inn prøvene, og leste flere med samme erfaring fra sine klinikker her på forumet. Så jeg konkluderte med å ikke inkludere klinikken på denne AB-kuren. Jeg timet det bare slik at jeg var ferdig før neste innsett.

Håper det blir mer vanlig at man sjekker endometriet her i Norge.

Lykke til! Og bruk forumet hvis du lurer på noe. Jeg fikk mye hjelp her ❤️
 
Har nettopp sett på en video på YouTube.
En praktiserende lege, gyn med lang erfaring innen ivf fortalte om gjentatte mislykkede ivf-forsøk hos kvinner.
Hun nevner 5 grunner, 5 problemer:

1) noe i livmoren: endometriet, polypper, sammenvoksninger, adenomyose, osv.

2) noe med selve embryo

3) noe med egglederne: en uoppdaget betennelse der kommer til å hindre implantasjon; og det skjer ofte at betennelser der forblir uoppdaget

4) stoffskifte

5) problemer med blodkoagulering, medfødte eller de som oppstår senere i livet.

Så det er veldig mye som kan gå galt, ja.
 
Har nettopp sett på en video på YouTube.
En praktiserende lege, gyn med lang erfaring innen ivf fortalte om gjentatte mislykkede ivf-forsøk hos kvinner.
Hun nevner 5 grunner, 5 problemer:

1) noe i livmoren: endometriet, polypper, sammenvoksninger, adenomyose, osv.

2) noe med selve embryo

3) noe med egglederne: en uoppdaget betennelse der kommer til å hindre implantasjon; og det skjer ofte at betennelser der forblir uoppdaget

4) stoffskifte

5) problemer med blodkoagulering, medfødte eller de som oppstår senere i livet.

Så det er veldig mye som kan gå galt, ja.

Spennende video da :)

Ja, Jon Hausken gikk også igjennom fem grunner med meg på tlf i fjor. Så tror nok de sjekket litt flere ting om man tar ivf hos dem. Men vi har ikke helt råd til å gå privat akkurat nå, da vi har bygget hus og fremdeles har mye igjen før det er ferdig. Så ikke mye ekstra penger å rutte med :(
 
Spennende video da :)

Ja, Jon Hausken gikk også igjennom fem grunner med meg på tlf i fjor. Så tror nok de sjekket litt flere ting om man tar ivf hos dem. Men vi har ikke helt råd til å gå privat akkurat nå, da vi har bygget hus og fremdeles har mye igjen før det er ferdig. Så ikke mye ekstra penger å rutte med :(

Jeg tenker at du får mye av utredningen også i det offentlige bare du argumenterer og insisterer nok. Og tid kommer det til å ta seff.
Da må du bli ekspert: lese mye selv, prøve å forstå.
Det er jo ingen som kan kroppen din og historien din best enn deg selv.

Noe får du ikke i Norge i det hele tatt, ser det ut som (gentesting). Enda veldig mye av implantasjonsfeil skyldes feil ved embryo. Men om det er tilfeldige feil hos noen få embryoer, eller noe systemisk, som kommer alltid til å være der, det er ikke godt å si uten testing.

Så ja, det er vanskelig. Men håp er det alltid. At plutselig kan det gå bra. Det er det som beveger oss fremover.

Lykke til med det nye huset og med forplantning :)

Jeg kommer til å tilføye om jeg finner noe mer om temaet. Jeg sitter nemlig her og lurer på akkurat det samme. Så veldig fint med en tråd hvor man samler litt erfaringer.
 
Back
Topp