Når du får beskjeden ingen vil ha...

Camillae

Betatt av forumet
I dag var det endelig til for oul, jeg gledet meg så mye at jeg ikke klarte å sove en gang. Men så snudde alt, de fant noen feil på lille babyen min. Den har 6 fingre på begge hender, en hvit prikk på hjertet, forstørret nyrebekken i begge nyrene og en liten veske annsamling nedenfor lillehjernen. Alt dette er ting som ikke nødvendigvis kommer til å påvirke livskvaliteten, men det er ting som tyder på at det kanskje er en kromosonfeil eller at babyen har et syndrom. Vi har fått tilbud om fostervannsprøve og skal bruke helgen på å bestemme oss for om vi vil ha det. Hvis vi takker nei så får vi tett oppfølging for å se om tilstanden endrer seg. Hvis vi takker ja til prøven så får vi jo et svar på om det er noe gale og eventuelt hva som er gale, men da må vi jo ta stilling til det svaret vi får.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og hva gjorde dere? Jeg har mest lyst til å bare grave meg ned i ett hull og bli liggende der.
 
Så leit å høre! Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg ville bare du skulle vite at jeg tenker på deg! I avgjørelsen må du lytte til hva som vil være best for dere fremover - er det kanskje en trygghet å vite? Bare dere som vet hva som passer for dere. Sender gode tanker til dere nå.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Huff ikke kjekt å få høre. Kan likevell være at barnet vil klare seg veldig godt :) du vil alikevell oppleve mye glede. Mye historier på nett om barn som har sykdommer dom bringer familier tettere sammen. Man blir mye mer åpen for de små øyeblikkene og opplever mye lykke. Kan gå veldig fint :) lykke til
 
Jeg har ikke opplevd det samme, og har ingen råd å gi, dessverre.
Jeg tror at i en sånn situasjon ville jeg ønsket å vite mest mulig om eventuelle diagnoser og prognoser. Kanskje er det ikke veldig alvorlig.

Tror det er noen inne på "Vi som har mistet" som har valgt å avslutte svangerskapet. Jeg har inntrykk av at mange velger det når de får beskjeden "ikke forenlig med liv" (men den beskjeden har jo ikke du fått, og det er slettes ikke sikkert du får den). Det er likevel noen som velger å beholde, også i slike situasjoner. Leste en veldig rørende blogg fra et par som gjorde det:
http://www.evykristine.com/evykristine.com/Velkommen.html

Som sagt, ingen gode råd. Hadde bare lyst til å gi deg en stor klem. Det er helt umenneskelig at dere må gå gjennom dette i det som skulle være en så lykkelig tid.
 
Last edited:
Har o fått den beskjeden som ingen vil ha, men her va d ryggmargsbrokk som va grunnen..fekk tilbud om ul i Bergen sjå spesialist å takka ja te d..tok o fostervannsprøve..d fordi d va greit å veta om d e någe feil me oss o som jere d..(alt va nå heldigvis fint der å ingenting som tyda på at d ska skje igjen)..
Detta va for fem år si..har nå ei frøken på 4 år å ein på vei :)
Men d e d værsta eg har vore me på å få hørra at någe va galt :( :( ønske ingen å få den beskjeden..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg tok fostervannsprøve når jeg fikk vite om den store hjertefeilen på min baby, begrunnelsen for dette var at hvis vi skulle gå videre med svangerskapet var det greit å vite hva man hadde å forberede seg på.
 
Å nei :( :( vet ikke helt hva jeg skal si... Skal tenke mye på deg og sende dere masse gode tanker<3 vi et her når du trenger å lufte deg.
 
I dag var det endelig til for oul, jeg gledet meg så mye at jeg ikke klarte å sove en gang. Men så snudde alt, de fant noen feil på lille babyen min. Den har 6 fingre på begge hender, en hvit prikk på hjertet, forstørret nyrebekken i begge nyrene og en liten veske annsamling nedenfor lillehjernen. Alt dette er ting som ikke nødvendigvis kommer til å påvirke livskvaliteten, men det er ting som tyder på at det kanskje er en kromosonfeil eller at babyen har et syndrom. Vi har fått tilbud om fostervannsprøve og skal bruke helgen på å bestemme oss for om vi vil ha det. Hvis vi takker nei så får vi tett oppfølging for å se om tilstanden endrer seg. Hvis vi takker ja til prøven så får vi jo et svar på om det er noe gale og eventuelt hva som er gale, men da må vi jo ta stilling til det svaret vi får.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og hva gjorde dere? Jeg har mest lyst til å bare grave meg ned i ett hull og bli liggende der.
Uff, trist å høre.

Ingen erfaring, men jeg hadde gått for fostervannprøven:) hadde da klart å slappe av å nyte det videre med å vite det ikke var no veldig ille. Hvis ikke hadde jeg bare vært engstelig


Lykke til:)


♡Overgangen feb/mars♡
 
Å unner ingen en slik beskjed. Håper du finner valget som er riktig for deg. Stor klem.
 
Har aldri opplevd det selv ♡ sender deg mange varme klemmer og tanker ♡ jeg ville nok vite mest mulig for å slippe å gå rundt og tenke og bekymre meg. Da kunne jeg heller ha forberedt meg best mulig ♡ men jeg hadde neppe tatt bort om det var kromosonfeil, for barnet kan få et fint liv uansett ♡ ♡♡

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
I dag var det endelig til for oul, jeg gledet meg så mye at jeg ikke klarte å sove en gang. Men så snudde alt, de fant noen feil på lille babyen min. Den har 6 fingre på begge hender, en hvit prikk på hjertet, forstørret nyrebekken i begge nyrene og en liten veske annsamling nedenfor lillehjernen. Alt dette er ting som ikke nødvendigvis kommer til å påvirke livskvaliteten, men det er ting som tyder på at det kanskje er en kromosonfeil eller at babyen har et syndrom. Vi har fått tilbud om fostervannsprøve og skal bruke helgen på å bestemme oss for om vi vil ha det. Hvis vi takker nei så får vi tett oppfølging for å se om tilstanden endrer seg. Hvis vi takker ja til prøven så får vi jo et svar på om det er noe gale og eventuelt hva som er gale, men da må vi jo ta stilling til det svaret vi får.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og hva gjorde dere? Jeg har mest lyst til å bare grave meg ned i ett hull og bli liggende der.
Det var en vanskelig beskjed å få. Og veldig trist. Dere har samtidig vært heldige for dere har fått åpent tilbud både om videre undersøkelse og om oppfølging. Jeg kjenner noen som opplevde å få beskjed om at det var noe galt med babyen. De valgte å beholde. Babyen ble født for tidlig, og var en del syk det første halve året. Det var tøft med en ettåring i tillegg når foreldrene måtte være mye på sykehuset. Men gutten er nå snart tre år og ser ikke lenger ut til å ha den diagnosen de tenkte på i starten. Han er frisk og blid og sosial, bare litt mindre enn andre.
Det er bare dere som kan ta valget. Det paret jeg kjenner ble veldig presset av legene som mente de burde ta han bort.

Mamman i det paret gjorde litt som du tenker, hun gravde seg litt ned. Hun delte ikke så mye av det vanskelige med andre før etter på når de hadde kommet hjem fra sykehuset og barnet var friskt. Men de hadde nok fått mer hjelp om de hadde turt å være litt mer åpne med venner.
 
Du har sikkert sett det, men om man googler six fingers får man opp bilder av smilende voksne mennesker med seks fingre..
 
Har ingen gode råd å komme med her desverre, men ønsker å sende deg en god klem. Håper dere klarer å komme fram til en beslutning i løpet av helgen ❤️ klem til deg


Sent from my iPad using BV Forum
 
Kjære deg! På en måte skjønner jeg så godt hva du går gjennom. Jeg har er barn med et syndrom, men dette ble oppdaget først etter fødsel. Han er verdens fineste, smarteste gutt i dag selv om han har sine utfordringer. Det har vært krevende, men så enormt givende å få være mammaen hans. Ville ikke byttet det bort mot noe i hele verden! Sammen er dere sterke! Sterkere enn dere tror! Tenk nøye over om dere vil ta fostervannsprøve. Vil svarene gjøre dere mer bekymret? Mindre bekymret? Hva vil dere velge ut i fra svarene dere evt vil kunne få? Dere angrer aldri på et barn dere får, men man kan angre på de man ikke får. Ikke la noen påvirke deres avgjørelse. Dette barnet deres er muligens tidenes solstråle! Ha det i bakhodet!Ikke la sorgen og bekymringer nå ta over all gleden. Du har uansett et liv inni deg, et liv som dere har skapt sammen. Et fantastisk barn på sin spesielle måte. Jeg heier på dere og håper barnet overrasker dere positivt på alle måter. Oftest gjør de det! Send meg gjerne en PM om du vil. Mange klemmer og varme tanker til deg <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Huff, stakkars deg :( Håper dere finner ut hva som er rett for dere! Stor klem til deg
 
Så trist. Huff. Ingen god beskjed å få. Håper dere finner ut av det. Tenker på deg og sender deg en klem
 
Ikke fått en slik beskjed før og vet rett og slett ikke hvordan jeg ville taklet det.. Men ble veldig lei meg på deres vegne ! Jeg har gått igjennom mange andre vanskelige valg de siste årene og vil bare si at jeg kjenner til følelsen hvor man må grave frem siste styrkedråper for å komme seg igjennom. Lykke til <3
 
Hei, sniker fra januar
En veldig trist beskjed dere har fått :( Nå er ikke jeg i helt din situasjon, men vi fikk bekjed om en hjertefeil på OUL for en mnd siden, fikk da valget om jeg ville ta fostervannsprøve. Jeg valgte på sekundet å ta den, etter 3 lange uker fikk vi svarene. Vi var heldige å fikk bare gode svar så ingen kromosonfeil på gutten. Angrer ikke et sekund på at jeg tok fostervannsprøve, synes det er så mye bedre å vite enn å gå i uvissheten.

Sender deg en god klem<3 og mase lykke til!
 
Hei, sniker fra januar
En veldig trist beskjed dere har fått :( Nå er ikke jeg i helt din situasjon, men vi fikk bekjed om en hjertefeil på OUL for en mnd siden, fikk da valget om jeg ville ta fostervannsprøve. Jeg valgte på sekundet å ta den, etter 3 lange uker fikk vi svarene. Vi var heldige å fikk bare gode svar så ingen kromosonfeil på gutten. Angrer ikke et sekund på at jeg tok fostervannsprøve, synes det er så mye bedre å vite enn å gå i uvissheten.

Sender deg en god klem<3 og mase lykke til!
Så godt å høre at dere fikk så gode nyheter! Jeg har fortsatt ett håp om at alt skal være bra og at det ikke er en kromosonfeil, men følte uheldigvis at sånn som legen snakket og fortalte oss ting på så er det minimalt med sjangse for at det ikke er noe gale. Men du aner ikke hvor godt det er å høre litt solskinnshistorier oppi alt dette <3
 
Back
Topp