Når du er uenig med termin satt på OUL

Skjønner at du er frustrert. På oul ble babyen min målt til å være en hel uke lenger på vei enn hva som faktisk var fysisk mulig. Jeg ble gravid med hjelp av assistert befruktning, ble inseminert 14. januar. Men ifølge jordmor tilsvarte veksten til babyen at han var blitt laget 7. januar og terminen ble flyttet. Det spilte ingen rolle at vi visste ned til klokkeslettet når han ble til, terminen på oul var urokkelig. Så det er nok ikke visst i å diskutere med dem. Spesielt når det er snakk om så få dager. Det har lite å si.


Når det er sagt har de 3 ukene med permisjon også lite å si. Mange mister noen dager uansett pga fødsel. Selv mistet jeg alle ukene da jeg ble igangsatt pga svangerskapsforgiftning. Babyens modenhet og utvikling stemte med terminen jeg fikk på oul,og man kan som regel stole på målene :)
 
Skjønner at du er frustrert. På oul ble babyen min målt til å være en hel uke lenger på vei enn hva som faktisk var fysisk mulig. Jeg ble gravid med hjelp av assistert befruktning, ble inseminert 14. januar. Men ifølge jordmor tilsvarte veksten til babyen at han var blitt laget 7. januar og terminen ble flyttet. Det spilte ingen rolle at vi visste ned til klokkeslettet når han ble til, terminen på oul var urokkelig. Så det er nok ikke visst i å diskutere med dem. Spesielt når det er snakk om så få dager. Det har lite å si.


Når det er sagt har de 3 ukene med permisjon også lite å si. Mange mister noen dager uansett pga fødsel. Selv mistet jeg alle ukene da jeg ble igangsatt pga svangerskapsforgiftning. Babyens modenhet og utvikling stemte med terminen jeg fikk på oul,og man kan som regel stole på målene :)


Ja, tenker jeg også. Og jeg er i utgangspunktet innstilt på at jeg kommer til å miste de tre ukene med stor sannsynligheten uansett på grunn av dobbelt livmor og konisering som øker sannsynligheten for tidlig fødsel. Tror det nok for min del handlet litt om at jeg ikke ble trodd verken på termindato eller dobbelt livmor, og at jeg ble litt satt ut av det. Siden alle andre ultralyder har vist at jeg er lenger på vei og tydelig dobbelt livmor, så hadde jeg rett og slett ikke sett for meg å få det motsatte på begge tingene på ordinær ultralyd nå. Hun ville heller ikke sjekke lengden på livmorhalsen min, noe jeg syns var litt kjipt. Har hatt flere mareritt om at jeg spontanaborterer på grunn av svak livmorhals, så hadde vært veldig betryggende å få sjekke at den fremdeles er «sterk».

Men det viktigste er selvfølgelig at alt så bra ut med den lille jenten vår ❤️
 
Jeg har blitt satt fram 6 og 8 dager på OUL i mine foregående svangerskap, i det siste testa jeg etter EL så der kunne det ikke stemme. Samtidig stemte det ok med når fødslene startet, så det er vel et slags snitt som kanskje stemmer?
 
På hvilket grunnlag blir babyer målt på OUL? Hver gang jeg er hos UL-spesialisten min så blir babyen målt på flere forskjellige steder på kroppen: lårbein, hodeomkrets/diameter, og.. en del andre ting (har ikke den lappen foran meg akkurat nå). På bakgrunn av disse målene blir babyen plassert på vekstestimat l-----o-----l (over eller under hva som er gjennomsnitt for alderen på fosteret). 3 dager +/- er helt normalt, termin blir ikke endret. Er dette det de gjør på OUL?
 
Ja, tenker jeg også. Og jeg er i utgangspunktet innstilt på at jeg kommer til å miste de tre ukene med stor sannsynligheten uansett på grunn av dobbelt livmor og konisering som øker sannsynligheten for tidlig fødsel. Tror det nok for min del handlet litt om at jeg ikke ble trodd verken på termindato eller dobbelt livmor, og at jeg ble litt satt ut av det. Siden alle andre ultralyder har vist at jeg er lenger på vei og tydelig dobbelt livmor, så hadde jeg rett og slett ikke sett for meg å få det motsatte på begge tingene på ordinær ultralyd nå. Hun ville heller ikke sjekke lengden på livmorhalsen min, noe jeg syns var litt kjipt. Har hatt flere mareritt om at jeg spontanaborterer på grunn av svak livmorhals, så hadde vært veldig betryggende å få sjekke at den fremdeles er «sterk».

Men det viktigste er selvfølgelig at alt så bra ut med den lille jenten vår ❤️

Ja, det skjønner jeg! Du hadde jo generelt en kjip opplevelse og da kan man bli irritert på "alt". Helt merkelig at du ikke ble trodd. Det samme opplevde jeg på en av vekstkontrollene mine som jeg hadde pga alvorlig svangerskapsforgiftning i familien. Legen startet kontrollen med å si at det var liten sannsynlighet for at jeg fikk det, at det hadde lite å si at hele slekta mi hadde hatt det. Også avslutta hun kontrollen med å sende meg i hui og hast bort på føden da hun oppdaget at jeg hadde svangerskapsforgiftning :rolleyes: Det er generelt lite tiltro til oss kvinner når det gjelder helsa vår, og det er helt på trynet! Håper du blir møtt på en bedre måte fremover ❤
 
På hvilket grunnlag blir babyer målt på OUL? Hver gang jeg er hos UL-spesialisten min så blir babyen målt på flere forskjellige steder på kroppen: lårbein, hodeomkrets/diameter, og.. en del andre ting (har ikke den lappen foran meg akkurat nå). På bakgrunn av disse målene blir babyen plassert på vekstestimat l-----o-----l (over eller under hva som er gjennomsnitt for alderen på fosteret). 3 dager +/- er helt normalt, termin blir ikke endret. Er dette det de gjør på OUL?

De måler lårbein, hodeomkrets og omkrets av magen. Sistnevnte var ifølge jordmor den faktoren som var minst viktig da det var mer individuelt. De beregner vekst ved å regne ut gjennomsnittet av disse målingene, og setter termin utifra det. Terminen endres om det så bare er snakk om 1 dag, og på vekstkontroller vurderes babyens vekst utifra oulterminen. +/÷ 10% (tror jeg) er ok.

Mange kan være uenige og usikre på denne nye terminen fra oul da dette er den eneste ultralyden vi "får", og målingene kun gjøres denne ene gangen mellom uke 17 og uke 20. Det er veldig rigid. For min del var jeg på tul i uke 7 og uke 12, og begge gangene målte babyen min 1 uke frem i tid så derfor hadde jeg full tiltro til at terminen ble endret 1 uke frem på oul. Så det gikk jo bra. Men jeg kjenner ei som skulle på overtidskontroll og fikk da vite at sykehuset hadde tatt feil på oul og babyen var 6 uker kortere på vei enn terminen tilsa. Babyen kom av seg selv uka etterpå, og var faktisk prematur. Det var en veldig spesiell situasjon og sjer vel sjeldent vil jeg tro.

Sorry for avhandling :p
 
Selv var jeg på tul da jeg i følge menstermin var 7+0,fikk beskjed om 6+5. Var på ny tul da jeg i følge menstermin var 12+0, fikk beskjed om at jeg var 12+3. På oul var jeg 19+1 i følge menstermin og ble satt til å være 19+1.
Så fosteret vokser nok i rykk og napp til å begynne med.
 
Da jeg var på OUL på fredag ble jeg målt til 17+1 og fikk termin deretter. Jeg tok eggløsningstester og målte temperatur den syklusen jeg ble gravid, og vet at jeg var 17+4/17+5 på fredag. Fikk positiv test 8/9 DPO, og med den justerte terminen betyr det at jeg «fikk» positiv graviditetstest 5 DPO som jeg tror at er veldig lite sannsynlig.

Jordmor trodde heller ikke på at jeg hadde dobbelt livmor selv om jeg viste bilde av dette og har fått det bekreftet av to uavhengige gynekologer. Har derfor fått satt opp ny time til ultralyd med lege i uke 26.

Er det noen mulighet for å krangle på termin og har det noe for seg? Sannsynligheten for at jeg går over termin er veldig liten med dobbelt livmor, så at jeg da blir satt i gang for sent er trolig ikke noe problem. Men med tanke på at jeg trolig føder før termin så er det litt kjedelig at jeg i tillegg mister tre dager med permisjon på grunn av det jeg mener er feil termin.

Har noen av dere vært uenige med termin og fått denne justert i etterkant?
Ble satt én uke tilbake. Termindatoen som ble satt var den som ble satt desverre.

Jeg ville tatt det opp igjen om du føler for det i uke 26 men det er virkelig ikke uvanlig å bli flyttet verken frem eller tilbake uansett hvor sikler man er på eggløsningen/befruktningen. Som du skriver, at det har noe for når du føder å gjøre har det jo ikke og i ditt tilfelle er det tre dager men skjønner frustrasjonen. I bunn og grunn er jo termindatoen en kalkulert gjetning rett og slett fikk jeg beskjed om så jeg skulle ikke tenke så veldig på det så lenge alt så fint ut:)
 
Babyene vokser litt ulikt og det er ikke så lett å få nøyaktig. Førstegangen ble jeg satt tilbake 9 dager. Synes det var ekstremt. Det er målingene som tilsier. Nå denne gangen tilsvarte hodet og lårbeinet ulik antall dager, og da har de sine måter og regne ut dette. De er ikke så mottagelige for å endre
 
Da jeg var på OUL på fredag ble jeg målt til 17+1 og fikk termin deretter. Jeg tok eggløsningstester og målte temperatur den syklusen jeg ble gravid, og vet at jeg var 17+4/17+5 på fredag. Fikk positiv test 8/9 DPO, og med den justerte terminen betyr det at jeg «fikk» positiv graviditetstest 5 DPO som jeg tror at er veldig lite sannsynlig.

Jordmor trodde heller ikke på at jeg hadde dobbelt livmor selv om jeg viste bilde av dette og har fått det bekreftet av to uavhengige gynekologer. Har derfor fått satt opp ny time til ultralyd med lege i uke 26.

Er det noen mulighet for å krangle på termin og har det noe for seg? Sannsynligheten for at jeg går over termin er veldig liten med dobbelt livmor, så at jeg da blir satt i gang for sent er trolig ikke noe problem. Men med tanke på at jeg trolig føder før termin så er det litt kjedelig at jeg i tillegg mister tre dager med permisjon på grunn av det jeg mener er feil termin.

Har noen av dere vært uenige med termin og fått denne justert i etterkant?
Sjekker nav termindato da? Du fører den jo selv opp.
 
Jeg kranglet meg til annen dato da oul termin for meg var helt umulig.
Mens termin var 5.1 mens oul termin var 18.1 noe som vil si positiv gravidtest FØR jeg ble gravid ....(?)
Ble satt igang 1.1 da det viste seg att ungen da var estimert til over 4 kg 23.12 og de tilslutt hørte på meg ang el test og positiv g test :)
 
...
 
Back
Topp