Når drar folk til legen etter positiv test?

A-40633666

Andre møte med forumet
Hei! Lurer på når folk kontakter legen sin/ første legetime ifb med positivt svar på graviditettesten ?

Hva er d denne timen evt går ut på? Utføres det noen tester?
 
Har fått første time akkurat på dagen jeg er 12 uker! Tar blodprøver og du får helsekort jeg tar deretter kontakt med jordmor å får som regel time rundt uke 15/16❤️
 
Hei! Lurer på når folk kontakter legen sin/ første legetime ifb med positivt svar på graviditettesten ?

Hva er d denne timen evt går ut på? Utføres det noen tester?
Hei, jeg har lavt stoffskifte så for meg er det litt annerledes og skal ta kontakt med en gang jeg får positiv test.

Jeg har fått første svangerskapskontroll i uke 11, pga ferie, men skal på privat ultralyd i uke 8. Jeg fikk beskjed av legen at jeg skal be de om å henvise meg til tidlig ultralyd på sykehuset. Den har alle krav på mellom uke 11-13. Du bør derfor melde i fra til fastlegen din om at du er gravid slik at de kan melde i fra til sykehuset :)

De fleste skal ha første legetime mellom uke 6-12 for urinprøve, blodprøver og for å få helsekort, som Babyboom87 også skriver.

Husk å bestille time hos jordmor. Jeg trodde at dette gikk automatisk, men det gjør det visst ikke. Jeg venter nok med det til etter ordinær ultralyd, men det velger du helt selv. :love017
 
Takk for alle svar her. Ble mye klokere eg nå:). Ja sant ukene går fort er litt gira på å ta ultra 11-13 siden skal på jobbreise uke 12-13-14 så viktig få registrert det ja at gravid takk for tips. Jeg kontakta nettdoktor idag /da d er vanskelig få time lokalt pga ferieavikling osv. Så fikk beskjed kunne være lurt å ta en blodprøve så snart som mulig for å sjekke at eg har nok Jern bla. Har vært blodgiver frem til nå men går i karantene nå. Har tatt fast ekstra jern tilskud men fikk beskjed å droppe dette til evt eg fikk beskjed om at eg trengte ta dette fremover. Fikk beskjed at mest vanlig ta ultra 17-19 uker men d virker så lenge til.
 
Nå er det vel nye regler som tilsier at man skal få en tidlig ultralyd mellom uke 11-14 ish. Personlig skal jeg ta kontakt med lege neste uke samt jordmoren min, da jeg vet hun som regel har fult opp og ønsker samme jordmor som jeg hadde til mine 2 andre barn. Da har hun lott tid på å finne plass til meg. Ang lege er det pga hyperemesis svangerskap, så skal starte med kvalmestillende preventativt før kvalmen og oppkast setter inn for fult. Men også for å være registret slik at jeg blir satt opp til tidlig ultralyd. Mulig jeg ber om å få tatt et par hcg prøver for å se at det stiger som det skal, forrige graviditet endte i SA - mulig exu (svangerskap utenfor livmoren). Så vil forsikre meg om at det ikke gjentar seg.
 
Har allerede vært hos legen og tatt noen prøver, slet litt med å finne ut hvor langt jeg er på vei så ble sendt til ul. Har time i slutten av mnd (uke10) og skal da få hun til å søke tul, OUL og fødeplass + ta resten av prøvene. Kontaktet hs og til jordmor dagen etter❤️
 
Back
Topp