Når det gjelder mat..

Sandra1987

Glad i forumet
Hva spiser egentlig barna deres? Og hva gir dere som pålegg på brødskiva? Jenta mi vil helst bare ha grøt og frukt. Og da jeg snakket med helsesøster om dette sa hun at jeg ikke måtte gi noe med melk i! Hva skal jeg da gi? Det er jo melk i alt omtrent. Jeg har gitt leverpostei, smøreost, prim osv.. Men det har gått helt fint. Hun spiser ikke så mye brødskive om gangen. Jeg er derfor nysgjerrig på hva deres barn på 9-10 mnd spiser. Helsesøster sa også at hun ikke burde få sauser som inneholdt melk. Jeg lager jo som regel saus med melk eller fløte. Gir dere av middagen deres til barnet om dere foreksempel spiser gryteretter? Hva gir dere av middag? Synes det er litt rart.. Middag på glass nekter hun og spise, da bare brekker hun seg. Trenger virkelig mattips!! :)


❤Prinsesse 14 juli❤
 
Ehh.. Akkurat middag trenge eg og tips til :p brødskive får ho prim på, eg tenke litt må jo kunne gå greit :) og ho har fått smake saus med creme fraiche i :) her e de strengest med d m salt :p

babyjente 27 Juli ♡
 
Syns det er veldig vanskelig selv. Trodde de begynte å bli store nok til å få litt mat med melk i, men det er kanskje tidlig? Her har han smakt brødskive med leverpostei, skinkeost, kaviar, banan, makrell i tomat (eneste som ikke faller heelt i smak men han kan spise det), brunost og gulost. Det er såå lite av gangen at jeg kan ikke tenke meg det gjør noe. En skive får gjerne 3-4 ulike pålegg.
Middag var jeg flink til å lage selv i starten, men det bare dabbet av og nå er det lenge siden han fikk hjemmelaget. Han er ikke videre begeistret for så mye middag. Jeg er alene i ukedagene, så middagslagingen blir så som så. Han får glass.
Grøt bytter jeg på smakene slik at han ikke blir lei. På slutten av pakkene er han gjerne ikke like ivrig:p
Det med mat er vanskelig syns jeg, samme med drikke da han nekter vann:p
Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Helsesøster sa i dag forresten at til middag kunne eg gi grønnsaker og poteter og så gjerne litt leverpostei most :p


Sent from my iPad using BV Forum
 
Grøt til morgen og kvelds, speltbrød med leverpostei eller makrell i tomat og litt frukt/smoothie til lunsj, hjemmelaget babymat til middag :)
Tåler selv hverken hvete, melk, sukker eller gjær, så er mye skeptisk til ferdigmat. Litt er umulig å slippe unna litt hvete og melk synes jeg, men prøver iherdig.

Middagen vår får han ikke, da vi bruker mye salt og krydder i maten. Kommer vel til å begynne å ta av litt av maten vår før vi salter snart :)

Prim, sjokoladepålegg, Hapå o.l. har vi ikke i huset, og kommer heller ikke til å introdusere det for han :)

Sent from my iPhone using BV Forum
 
Melk i matlaging kan de få fra 10 mnd. Det er en protein i kumelk, magene til de små ikke tåler når de er så små.. Men i matlaging fra 10mnd kan melk brukes:)
Her smaker han på det meste av det vi spiser til middag:) er jo den maten han skal bli vant til:) passer på å ikke salte;) han har til og med fått sushi, og likte det godt:) også hjemmelaget pizza med meksikana pizzafyll, den virkelig elsker han:)

På skive får
Han makrell i tomat, leverpostei og avokado. Introduserer vell smøreost snart:) Avokado får
Han og bare gitt med sje til lunsj o.l. Er det noe han ikke liker, gir jeg smaksprøver av det igjen og igjen, så til slutt liker han det:)

Ellers får han grøt til kvelds... Og spiser mye frukt Ila dagen;) genialt å lage fruktmos og gi på avent sine kopper med sugerør:) da drikker han fruktmosen helt selv:)

Jeg vil ikke introdusere noe sukker i det hele tatt på leeeenge! Så prim blir det ikke på han:)


Prinsen ble født 07.07.13❤️
 
Jeg prøvde prim for første gang i dag. Mest fordi det inneholder jern og for og prøve og få i henne litt brødmat.. men hun spiser bare noen biter også vil hun ikke ha mer. Hun er glad i grøt og vil gjerne ha grøt og frukt :) Hun kan spise mye frukt. Mango er favoritten :) Men jeg tenker at hun må jo få i seg litt grønnsaker og kjøtt. Er det noen som foreksempel tar potet, gulrot, blomkål, brokoli og litt kokevann fra grønnsakene og moser i kjøkkenmaskin? Jeg har ikke laget så mye babymat så jeg er litt usikker. Må all mat vi gir være hjemmelaget? Jeg er litt skeptisk til og gi posemat osv.. :/

♡Prinsesse 14 juli♡
 
Jeg prøvde prim for første gang i dag. Mest fordi det inneholder jern og for og prøve og få i henne litt brødmat.. men hun spiser bare noen biter også vil hun ikke ha mer. Hun er glad i grøt og vil gjerne ha grøt og frukt :) Hun kan spise mye frukt. Mango er favoritten :) Men jeg tenker at hun må jo få i seg litt grønnsaker og kjøtt. Er det noen som foreksempel tar potet, gulrot, blomkål, brokoli og litt kokevann fra grønnsakene og moser i kjøkkenmaskin? Jeg har ikke laget så mye babymat så jeg er litt usikker. Må all mat vi gir være hjemmelaget? Jeg er litt skeptisk til og gi posemat osv.. :/

♡Prinsesse 14 juli♡

Google babymat-tråden på Kvinneguiden og la deg inspirere :)

De er vel egentlig langt forbi grønnsaksmosstadiet nå tenker jeg, hvertfall som middag, så du kan lage gryter med grønnsaker, kjøtt/fisk og f.eks. couscous. Minstemann har en halv tann bare, men vi har godt med klumper i maten nå :)

Du MÅ ikke lage hjemmelaget, men det er jo alltid en fordel med renest mulig mat :) Næringsmessig har jo glassene alt de trenger, men det er også mye annet rask man ikke har så brukt for som man slipper unna med hjemmelaget :)

Sukker er no-no her, og det kommer det nok til å være i hvertall et par år eller mer fremover :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Han spiser alt mulig nå.

Hadde fullkornsspagetti og kjøttdeig (uten vann og salt) i dag, men vanlig posesaus. Han spiste som bare det. Har fått yoghurt en gang også. Og litt rømmegrøt.

Det er forresten mye sukker i makrell i tomat også :p
 
Han spiser alt mulig nå.

Hadde fullkornsspagetti og kjøttdeig (uten vann og salt) i dag, men vanlig posesaus. Han spiste som bare det. Har fått yoghurt en gang også. Og litt rømmegrøt.

Det er forresten mye sukker i makrell i tomat også :p

Det er jeg klar over :) Prøver derfor å finne den typen som har minst sukker tilsatt!
Umulig å komme helt unna alt, men kommer ikke til å smøre raffinert sukker utover brødskiva i form av prim og sjokoladepålegg ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her får hu det vi spiser til middag. Hu nekter å spise de glassene. Når vi vil ha taco steiker jeg litt kjøttdeig for seg selv og lager mscaroni ved siden av. Hu elsker det. Vi bruker minimalt med saus siden hu vil spise selv. Hu er glad i å spise store biter med mat. Most mat er bare tull her. Mannen min kjøpte en koke bok til oss. Står mye fint inni der. Min svigermor syntes vi var trege med å introdusere vanlig mat for hu.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mini spiser det meste og elsker å spise selv, han får som regel det vi spiser bare ikke det som er salta eller sterkt. Får også yoghurt av og til. Helsemyndighetene anbefaler at man venter med melk til de er 10 mnd i Norge, mens Sverige og Danmark sier 6 mnd..
 
Frøkna mi elsket brødskiver, men nå har det snudd. Hun kan spise 4-5 biter så tar hun de ut og kaster dem på gulvet. Tenkte å kutte ut brødskive en uke eller to og se om hun vil ha igjen da. Noen som har forslag til en/flere erstattere for brødskiva. Hun er 10 måneder! :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Mini spiser det meste og elsker å spise selv, han får som regel det vi spiser bare ikke det som er salta eller sterkt. Får også yoghurt av og til. Helsemyndighetene anbefaler at man venter med melk til de er 10 mnd i Norge, mens Sverige og Danmark sier 6 mnd..

Hvilken type yoghurt gir du? :)

Og er det noen som gir egg?

♡Prinsesse 14 juli♡
 
Last edited:
Guttungen får det meste bare det ikke er salt og sukker i. Det er jeg litt streng på :)

Han får brødskiver med smør eller leverpostei til frokost + mme
Lunsj kan være omelett med tomat og annet snacks, brød, yoghurt med frukt og havre. Noen ganger får han grønnsakssuppe med litt kjøtt, tomatsuppe med makaroni eller litt avhengig av hva jeg lager til han. Har kjøpt to kokebøker og der det mange fine retter.

Middag er som regel grøt, men så får han som regel smake litt på det vi spiser så vi spiser sammen :) Da momser han i seg laksefilet, pasta, grønnsaker o.l med de søte små fingrene sine.

Helsesøster her sa han kunne få så og si alt, og han har ikke hatt noe problemer med magen. Veldig glad i å smake på det vi spiser. Litt kumelkprodukter blir det, men det er som regel bare en skvett med fløte o.l.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilken type yoghurt gir du? :)

Og er det noen som gir egg?

♡Prinsesse 14 juli♡

Lenge siden jeg har vært her inne. Vi gav han safari, men så så jeg at tine (sprett) har samme innhold og billigere så nå gir vi den :)
 
Hvilken type yoghurt gir du? :)

Og er det noen som gir egg?

♡Prinsesse 14 juli♡

Vi gir egg. Første gang vi prøvde trodde jeg hun var allergisk for hun fikk sånn voldsomt diaré, men dagen etter frøkna fikk jeg også diaré og dagen etter det fikk samboer det så det var vist noe som gikk :p har gitt egg i ettertid uten problemer :) hun elsker å spise sammen med oss å smake nye ting. :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Vi gir egg. Første gang vi prøvde trodde jeg hun var allergisk for hun fikk sånn voldsomt diaré, men dagen etter frøkna fikk jeg også diaré og dagen etter det fikk samboer det så det var vist noe som gikk :p har gitt egg i ettertid uten problemer :) hun elsker å spise sammen med oss å smake nye ting. :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Og da gir du både plomme og eggehvite, sant? Eks. Eggerøre? Kokt egg :) Kanskje dumt spørsmål, men noen som sier en bare skal gi plommen??

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Og da gir du både plomme og eggehvite, sant? Eks. Eggerøre? Kokt egg :) Kanskje dumt spørsmål, men noen som sier en bare skal gi plommen??

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gir både plomme og eggehvite. Har også hørt det, å prøvde å lese litt, men ble bare forvirra for noen sier Det går greit og andre ikke, så jeg gjorde bare det jeg følte for :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Er vel frem til åtte mnd man skal være forsiktig med å gi eggehvite, og da helst at plommen er rennende for mest vitaminer.
Vi gir begge deler nå som han er så stor.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp