Når det går vannkopper på avdelingen i barnehagen...

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hvor stor andel av ungene ender stort sett opp med det da? (av de som ikke har hatt det da) Mange som har fått sånn beskjed og ikke fått det?

Vi har fått "vannjopper i bhg, men ikke vår avdeling", og ikke fått det, og en gang var det på vår avdeling, og fikk det ikke, og neste gang var det på vår avdeling men det fikk vi ikke vite før vi meldte fra om at vår hadde fått det (Åja, det var hennes tur nå altså..." )

Så sålangt er min erfaring ca 50/50 da på vannkopper på avdelingen. Men den runden da vi fikk det da fikk veldig mange av ungene på avdelingen det.

Og i dag fikk jeg altså beskjeden igjen. (Ny barenhage, denne sier fra på forhånd) Det er vannkopper på avdelingen. En liten avdeling med bare 13 unger eller noe sånn, treåringer. Og altså vannkopper. Og mi som sånnsett har hatt det, men altså for nesten tre år siden. Og siden hun altså var strengt tatt ikke egentlig kommet til termin enda når hun fikk dem, så kommer hun ifølge overlegen (hun ble innlagt ja, superinfiserte vannkopper på baby på 3 uker) til å få dem igjen.

Så jeg venter i spenning. Får vi vannkopper i hus igjen? I det minste hverken jul eller nyfødt denne gangen da.

Men det vil tiden vise. Kanskje? Kanskje ikke? og om ikke, så vil jeg gå og vente på neste gang og lure. For hun vil TROLIG få dem igjen, ikke GARANTERT. Får hun dem ikke før hun begynner å bli stor får vi ta en blodprøve og sjekke, men hun har ikke vært nær vannkopper før nå så vi får nå bare se hva som skjer..

Surrete tanker ja. Jeg vet det.
 
Var vannkopper på avdelingen til eldstejenta i våres. Var vel 8 av 21 barn på avdelingen som fikk og noen søsken av disse på andre avdelinger. Frøkna her fikk heldigvis ikke, da var lillesøster under 2mndr, men regner med at vi "blir med" i neste runde.
 
Jeg går og lurer selv jeg med 6-åringen.. Jeg vet ikke om det var vannkopper eller munn-fot-og håndsykdom hun hadde da hun var 2 år...

Nesten hele småbarnsavdelingen lå nede for telling med væskefylt utslett på hender, føtter, og ellers på kroppen. Noen hadde vært hos lege og fått bekreftet mfh. Ingen snakket om vannkopper.

Men Frøkna her har nå overlevd 2 runder vannkopper i bhg, det samme har de andre som lå nede for telling samtidig som henne.
Lillebroren til venninna fra skolen fikk vannkopper 3 dager etter at Frøkna hadde vært der på besøk, det er nå 2 uker siden. Venninna fra skolen har nå vært hjemme i ei uke med vannkopper. Moren i huset har også hatt vannkopper nå.
Hvis ikke Frøkna får det nå, i løpet av ei uke, så tror jeg hun har hatt vannkopper. Evt at det var en blanding av mfh og vannkopper den gangen.

Det skal da ikke være mulig å slippe unna 3 ganger??
 
Vi unnslapp i alle fall bare en, ikke tre. Tre er vel godt gjort.

Men ungene var altså hhv nesten 5 og 7,5 når de fikk dem da. Sånn i tillegg til hun lille. Så de hadde unnsluppet ganske lenge, men bre n gang verrifisert smitte så langt jeg kan huske. Det anses jo for å være ganske smittsomt.
 
Ville ikke bekymret meg for akkurat det. Er ikke verdens undergang, er det vel?
 
Ville ikke bekymret meg for akkurat det. Er ikke verdens undergang, er det vel?
Det har jeg da heller aldri antydet.

Bare lure og tenke og fundere litt vel!

Det var jo ikke verdens undergang å få det dengang hun var 3 uker og måtte tre dager på strengeste isolat på sykehuset heller. Kjipt, men ikke verdens undergang. Og selvsagt slett ikke verdens undergang nå heller om hun får det.

Men det må da vel være lov å lure litt likevel?

(nei. For du mener jeg ikke skal skrive noe som helst her for det er ingen som bryr seg eller har interesse av det så jeg burde skrive i en låst dagbok jeg gjemmer under puta. Men det er ikke sånn verden er)
 
Eldste slapp unna alle årene i bhg, fikk det 1 klasse smittet på besøk og ikke på skolen så hu var eneste i klassen som ble syk. Hun må nemlig med influensa i den 14 dagene fra hun ble smittet til det brøt ut...

Småen har enn så lenge sluppet unna de 2 årene i bhg og han har nedsatt immunforsvar så håper han blir litt eldre og forhåpentligvis litt bedre immunforsvar før han får det.
 
Jeg har hørt, og erfart, at man kan få vannkopper to ganger om man har hatt ett mildt utbrudd. Men ikke hørt at man kan få det to ganger fordi man var så liten når man fikk det første gangen. Det var nytt for meg.

Kanskje du kan spørre barnelegen vi skal ha nettmøte med på onsdag om dette?
https://forum.babyverden.no/forums/nettmøter-med-volvat.1573/

Lykke til. Håper hun slipper å få vannkopper en gang til. En gang for jammen holde syntes jeg. ;)
 
Det har jeg da heller aldri antydet.

Bare lure og tenke og fundere litt vel!

Det var jo ikke verdens undergang å få det dengang hun var 3 uker og måtte tre dager på strengeste isolat på sykehuset heller. Kjipt, men ikke verdens undergang. Og selvsagt slett ikke verdens undergang nå heller om hun får det.

Men det må da vel være lov å lure litt likevel?

(nei. For du mener jeg ikke skal skrive noe som helst her for det er ingen som bryr seg eller har interesse av det så jeg burde skrive i en låst dagbok jeg gjemmer under puta. Men det er ikke sånn verden er)
Men ellers går det bra?
 
Jeg har hørt, og erfart, at man kan få vannkopper to ganger om man har hatt ett mildt utbrudd. Men ikke hørt at man kan få det to ganger fordi man var så liten når man fikk det første gangen. Det var nytt for meg.

Kanskje du kan spørre barnelegen vi skal ha nettmøte med på onsdag om dette?
https://forum.babyverden.no/forums/nettmøter-med-volvat.1573/

Lykke til. Håper hun slipper å få vannkopper en gang til. En gang for jammen holde syntes jeg. ;)

Det var jo en overlege på barneavdelingen som forklarte meg det og logikken var grei.

Men vi må jo bare vente og se. Kan jo spørre på nettmøte, jeg var mer bare ute etter litt erfaring om "smitteraten"

(og tok det utenfor skrsvletråden for det er sannelig rolig rundtom om dagen så tenkte det kan ikke skade. Så kan du dytte det over i sykdom etterhvert om du vil)
 
Nei ,men det er jo gi uker inkubasjonstid, så vi må bare vente og se om det er flere som får det. To unger vekke fra bhg i går men vet ikke hva som feiler den andre
 
Jeg har hørt, og erfart, at man kan få vannkopper to ganger om man har hatt ett mildt utbrudd. Men ikke hørt at man kan få det to ganger fordi man var så liten når man fikk det første gangen. Det var nytt for meg.

Kanskje du kan spørre barnelegen vi skal ha nettmøte med på onsdag om dette?
https://forum.babyverden.no/forums/nettmøter-med-volvat.1573/

Lykke til. Håper hun slipper å få vannkopper en gang til. En gang for jammen holde syntes jeg. ;)

Det har jeg også erfart.. Jenta mi har hatt det to ganger, begge ganger påvist av lege...
 
Jeg har hørt, og erfart, at man kan få vannkopper to ganger om man har hatt ett mildt utbrudd. Men ikke hørt at man kan få det to ganger fordi man var så liten når man fikk det første gangen. Det var nytt for meg.

Kanskje du kan spørre barnelegen vi skal ha nettmøte med på onsdag om dette?
https://forum.babyverden.no/forums/nettmøter-med-volvat.1573/

Lykke til. Håper hun slipper å få vannkopper en gang til. En gang for jammen holde syntes jeg. ;)
Jeg har hørt at man kan få to ganger om man var liten første gang
 
Back
Topp