Når dere legger de små for natta

eirin2

Glad i forumet
Hvordan gjør dere det? Legger dere de å går?
Jeg samsover, og det er en "kamp" om hvem som er sjef for å få henne til å sove.
Hun vinner såklart - for jeg må ligge å holde hender, stryke på nesebeinet, stryke over øynene, ligge helt inntil osv. Og jeg er ikke interessert i å holde på sånn til hun blir 18 liksom, hehe.
Tar gjerne imot tips og råd![:-]

jeg legger han... stryker han litt på kinnene, synger litt .. men ikke noe fast...
gir han en nuss på pannen og går...

hvis han begynner å grine , tar jeg han opp til han har roet seg , og
legger han så ned igjen...
begynner han å grine igjen , tar jeg han opp og legger han ned igjen
når han har roet seg...

for han gråter bare fordi han ikke vil ligger ...

blir det for ille, sitter jeg ved sengen og synger
og venter til han er på vei inn i drømmeland =)

Her ligger han på fanget og får litt kos , så legger jeg han i senga når han dupper[8D]

Jeg også samsov til han var 4-4,5 mnd ca, men så fant jeg ut at jeg bare måtte prøve å få han over i egen seng for både jeg og han begynnte å sove dårlig.. Nå har vi faste kveldsrutiner, så legger jeg han i senga, sier nå er det natta, og kysser ham på pannen, skruer på uroen og går ut. Kan hende han sutrer litt, men da stikker jeg kun hode inn å ser om han har smokken og hvis han har det går jeg i stua igjen. Går bare inn/tar ham opp hvis han griner skikkelig... Men prøver å la vær å ta ham med ut av rommet når jeg tar ham opp da..

Går fint her hvertfall:) Tar somregel max 30 min før han sovner. Noen ganger lengre tid da spesielt når første tanna var påvei..

Kl 18: sönnen setter seg foran barnetv.

Kl 18.15: lillemor blir parkert i vippestolen og på med smekk. Jeg blander gröt med fruktpuré i.
Mater lillemor.

Kl. 18.30: jeg og lillemor går på badet for å bäsje. Jeg pumper henne hver kveld om ikke det har kommet noe i bleia denne dagen. Så vasker vi, tar på pysj.

Kl. 18.45: går inn på soverommet og ammer henne på sengekanten.
Når öynene glipper og hun holder på å sovne, legger jeg henne på skuldra for å rape, får ikke sovne der. Skal
rape.
Jeg nekter nemlig amme henne i sövn.
Når rapen har kommet legger jeg henne i senga, hun kaster seg over på siden og stapper ansiktet inn i teppet og bamsen som ligger til venstre.
Jeg vrir opp spilledåseuroen og går ut.
Hun ahr i prinsipp sovnet för jeg lukker dören med babycallen på.

Sånn kjörer ejg beinhardt hver kveld.
Lördagen som igår blir litt fucket opp siden jeg og sönnen ser film og spiser lördagsmat foran tvn kl 18. Så da tar jeg frökna innimellom alt sammen. Og da kan det bli litt sutring når jeg legger henne. Mne hun er alltid så trött på den tiden likevel. Sovner fort.

Vi ligger sammen på krabbeteppet eller dyna mi på gulvet på stua ca en time før hun skal legge seg, så får hun pupp og så bæres hun inn i senga. Legger henne bare ned, sier god natt jente mi, mamma/pappa elsker deg og så går vi ut. Sjelden vi må gå inn igjen [:D]

Jeg legger ho ned, legger gulpekluten inntil ansiktet hennes, gir smokk, nusser på kinnet og går - så plundrer ho litt og sovner innen 15 min alene [:D]

kl 18. Går på badet å vasker og får på pysj.
Etterpå er det grøt og så ammer jeg henne. Jeg holder henne våken mens un ammer for hun får ikke lenger sovne med matfatet :p
Hvis hun er overtrøtt på denne tiden og ikke drikker så mye får hun flaske oppe på rommet sitt etterpå hvis hun er mer sulten.
Så bli hun bært opp og lagt ca 19.(av og til er hun kjempetrøtt 18.3+0 og legg seg da) Pleier som regel å sovne veldig fort. Hvis hun er veldig urolig gir jeg litt melk til enten på flaske eller pupp. Men som oftes må jeg bare opp og gi tutt.

EA legger seg ca kl 20.00 hver kveld. Vi har faste rutiner på kveldsstell og kveldsmat. Tar kveldsmaten først, deretter kveldstellet. Vi har funnet ut at EA sover bedre når han (magen) får litt tid på seg, før han legger seg. Kl 20.00 går vi på rommet hans, sier godnatt til bamsene, slår på nattlyset og legger ham våken ned i sengen. Får kosen, smokken, en sang og kosenusser på panna. Så går vi ut...Bruker å ta 5-10 minutter før han sovner... Begynner han å gråte, venter vi 5 minutter før vi går inn igjen. Når han da får smokken, legger han oftest hode over på siden inni kosekluten og sovner [:)]

Vi hadde litt problemer med leggingen en periode her tidligere, vi ble derfor oppfordret av hs til å bruke Ferbers metode. Noen syns kanskje denne metoden er vond, men den funket iallefall for oss. Funket allerede den 3. kvelden. Men utelukket at han ikke hadde vondt etc....

ORIGINAL: Mitsukai

Jeg også samsov til han var 4-4,5 mnd ca, men så fant jeg ut at jeg bare måtte prøve å få han over i egen seng for både jeg og han begynnte å sove dårlig.. Nå har vi faste kveldsrutiner, så legger jeg han i senga, sier nå er det natta, og kysser ham på pannen, skruer på uroen og går ut. Kan hende han sutrer litt, men da stikker jeg kun hode inn å ser om han har smokken og hvis han har det går jeg i stua igjen. Går bare inn/tar ham opp hvis han griner skikkelig... Men prøver å la vær å ta ham med ut av rommet når jeg tar ham opp da..

Går fint her hvertfall:) Tar somregel max 30 min før han sovner. Noen ganger lengre tid da spesielt når første tanna var påvei..

Som jeg skulle sagt det selv [:)]

Har dere gjort det siden de var fersk?
Har vært litt for.. ettergivende tror jeg. Vi sover i samme seng, men er VELDIG keen på å ikke bruke en time på å få henne til å sovne. [&:] Hun sovner liksom ikke hvis jeg bare går.

emil har sovet i egen seng siden han kom.. har jo hendt når jeg ammet på natten at han har kommet i vår seng i løpet av natten...

jeg ville bare prøvd meg.... legg henne.. og blir det grin når du har lagt henne .. ta
henne opp og ro henne ned ved sengen.. legg henne tilbake når hun har roet seg..
fortsett med det helt til hun errolig i sengen...

vil ta kortere og kortere tid for hver kveld hvis du er standhaftig =)

Jeg har hele tiden hatt rutiner i legging. JEg har også en regel på at hun ikke får komme ut av soverommet etter at hun er lagt. Dersom hun griner veldig tar jeg henne opp og vugger i gyngestolen til hun har roet seg. Om hun sutrer litt tar jeg henne ikke opp, bare putter i tutten og trekker opp spilledåsen og setter på uroen. Som regel sovner hun før jeg har komt meg ut av rommet så vi har d heldigvis veldig lett.
Hun har sovet i egen seng fra hun var ca tre uker gml, og på eget rom fra hun var ca to mndr.
tidspunktet for legging varierer fra 19.30 til 20.30. Kommer an på når siste lur var.

samsov i 3mnd.
Gikk over til å sove i vogge, og satt å rugget uten å prate med henne til hun sovnet. Opp om hun gråt, ga sutt om hun trengte det.

Nå er hun over på eget rom og gjør det samme. Mater og legger. Gir sutt om hun trenger det og løfter henne opp om hun gråter. Noen ganger ber hun om mer mat for å klare å sove. Men sovner av seg selv i senga.
Gir grøt 18.30-19.00
Skifter på henne evt bader 19.30 og gir flaske.
Legger henne og forlater henne[;)]. Til hun evt gir beskjed om at hun trenger meg.

Takk for svar![:)] Får vel bare prøve meg frem til en ordning som passer oss,
og ikveld skal sengen hennes brukes for første gang [:D] Hehe

Siden hans første natt på eget rom i påsken, har jeg samme rutine hver gang jeg legger han:

Han blir alltid trøtt mellom 19 og 20 en gang. Da er det pysj og litt melk.
Synger "sov lille Jonas, sov og bli stor...osv" når jeg legger han i senga. Drar ned rullgardina, skrur på cd/klassisk, og går bort til han igjen og sier "god natt min skatt sov godt i natt". Nusser han på panna, stryker over han når jeg sier "mamma elsker deg". Så går jeg ut, og hører ikke et kvekk...

Legger han i senga 18.30-19.00.
Da hører han på natta cd'en, får smokk og koseklut.
Så koser han med dette og lyset fra uroen og sovner på 10 min [:)]
Noen ganger må jeg inn å gi smokken et par ganger.. Han sover til 07 [:)]

Back
Topp