Når dere blir slitne...

smash

Forumet er livet
VIP
Når dere er SKIKKELIG slitne, sovet 3 timer en natt, unger er grinete og den ene er syk f.eks, hva gjør dere da?

Er så ofte jeg ser mammaer her inne skrive at de er slitne ++ og da får de mange kommentarer fra andre: " Du har ikke noen som kan passe de da?" "Pappan kan vel komme hjem fra jobb?"  osv, osv...

Får dere virkelig avlastning hver gang dere er slitne?
Jeg er ofte supersliten, men skaffer meg ikke barnevakt eller noe for det...
Sånn er det jo å ha barn...

Eller hva tenker dere?

da tenker jeg at jeg får gjøre det beste ut av dagen. ligger på sofan mens lillemann leker i lekegrinda, så når det er sovetid for han da hopper jeg også rett i senga

Nå har jeg bare en sønn på 5 mnd, men har vært mange våkennetter den siste tida.
Flere har sagt som du sier, at jeg kan jo få noen til å ta han litt. Men jeg får meg bare ikke til å gjøre det. Har vel noe med at jeg skal vise de at jeg skal klare meg selv.
Og ikke greier jeg å sove når han sover heller, for jeg veit aldri om han sover i 20 min eller 3 timer.Så da sover jeg litt når sambo kommer fra jobb isteden... Han jobber bare til 14 så det er overlevbart! ;)

Regner med at du spør pga at jeg skrev jeg har sovet 2 timer inatt og ikke orker å ha eldstejenta alene hjemme?
Som regel når man er sliten så takler man det jo, men hva er galt med å spørre om hjelp? Greit nok at sambo ikke kan komme hjem fra jobb alltid, men andre kan jo hjelpe? Mye bedre å spoørre om hjelp enn å slite seg ut!
Feks når jeg fikk minsta så takla jeg ikke å være med de begge alene, ikek før for noen uker siden. minsta har hatt kolikk og størsta var bare 20 mnd når hun ble født. Hadde ammeproblemer og minsta sov aldri og hang på meg dag som natt. Da fikk jeg mye hjelp fra svigermor, selv om størsta går i bhg.
Nå som minsta er 3 mnd er jeg mer vant til tilværelsen og takler bedre å ha de begge sammen. Når minsta er våken er hun som regel blid og da er det lett, men når hun sover så våkner hun hvert 5 minutt og gråter...så blir veldig stress. Har mye magevondt enda, og trenger mye omsorg.
Men ja.......jeg er kanskje slapp og kjip og teit.....men jeg orker faktisk ikke å være alene hjemme med syk 2 åring og en 3 mnd gammel babyn som gråter/sutrer mye...når barna er litt eldre er det en helt annen sak!

ser ikke problemet med at han kan kose seg hos bestemor noen timer, mens jeg får henta meg litt inn.. Det er ikke sånn at jeg ringer og spørr etter barnevakt fordi jeg er så sliten og ikke orker sønnen min liksom.. Men vi har foreldre som spør ofte om å få låne han, og noen ganger sier jeg ja fordi det hadde vært godt også for meg.. i'm bad..

Spørst hvor sliten man er, jeg er sliten nå, to netter på rad med liiite søvn, jentungen på over 1 år våkner fortsatt på natta:S Men jeg er ikke suuupersliten, hun sover nå så skal jeg henge opp klær, pakke stelleveska før vi skal ta båten til byen på visning så jeg holder koken:P Spør ikke gubben om å komme hjem uansett hvor sliten jeg er, bare om jeg er skikkelig syk, men er det i helga kan jeg gå å legge meg mens han styrer huset. Samme om vi overnatter med foreldrene mine, bare jeg og jentungen, men da tilbyr mamma seg å passe henne så jeg får sove da. Men ellers prøver jeg å underholde henne mest mulig uten at det krever alt for mye av meg, lese bok, at hun bader osv, noe hun elsker:)

Skrulla86 skrev:
Regner med at du spør pga at jeg skrev jeg har sovet 2 timer inatt og ikke orker å ha eldstejenta alene hjemme?
Som regel når man er sliten så takler man det jo, men hva er galt med å spørre om hjelp? Greit nok at sambo ikke kan komme hjem fra jobb alltid, men andre kan jo hjelpe? Mye bedre å spoørre om hjelp enn å slite seg ut!
Feks når jeg fikk minsta så takla jeg ikke å være med de begge alene, ikek før for noen uker siden. minsta har hatt kolikk og størsta var bare 20 mnd når hun ble født. Hadde ammeproblemer og minsta sov aldri og hang på meg dag som natt. Da fikk jeg mye hjelp fra svigermor, selv om størsta går i bhg.
Nå som minsta er 3 mnd er jeg mer vant til tilværelsen og takler bedre å ha de begge sammen. Når minsta er våken er hun som regel blid og da er det lett, men når hun sover så våkner hun hvert 5 minutt og gråter...så blir veldig stress. Har mye magevondt enda, og trenger mye omsorg.
Men ja.......jeg er kanskje slapp og kjip og teit.....men jeg orker faktisk ikke å være alene hjemme med syk 2 åring og en 3 mnd gammel babyn som gråter/sutrer mye...når barna er litt eldre er det en helt annen sak!

Ikke deg jeg snakker om, men blei inspirert av tråden din.
Leser så ofte om det her inne, så bare lurte:)
Dømmer ingen jeg, jeg bare spør jeg.

smash skrev:

Skrulla86 skrev:

Ikke deg jeg snakker om, men blei inspirert av tråden din.
Leser så ofte om det her inne, så bare lurte:)
Dømmer ingen jeg, jeg bare spør jeg.

OK:)
Føler meg nok litt truffet fordi jeg vet jeg takler sånt litt dårlig. Blir veldig fort sliten og syns da det er veldig tøft å ta meg av ungen alene. Men sliter med fibriomyalgi og skal kanskje vurderes for me....så er vel kanskje en grunn til det.

Det var virkelig ikke rettet til deg altså!
Men det er noe som går igjen her inne på bv, så derfor jeg lurte:)

Nei da må jeg nok bare holde ut.. For jeg bor ikke sammen med bf og han gidder nok ikke hjelpe meg bare fordi jeg er sliten, han gidder ikke hjelpe meg om jeg er syk heller, så..

Alle de som er aktuelle for å passe ungene jobber, så er ingen som kan hjelpe meg på dagitd i ukedagene her.. Får noe hjelp av sambo på kvelden, men det er ikke så mye det heller.. Så om minstemann har hatt en våken natt (noe som skjer ofte) Så må jeg bare holde meg oppe.. Når han har duppen sin, så trenger eldste jenta opperksomheten min, så kan ikke bare legge meg da heller.. Å ja, det er dager jeg er så sliten at jeg har mest lyst til å stikke av..

MEN.. Jeg spør gjerne om hjelp i helgene.. Pappa og stemora mi elsker å ha dem, så enten blir jeg med og ligger på sofaen der å sløver mens de tar seg av ungene.. :p Eller så er de der alene..

som alenemamma og ingen avlasning fra bf og lite fra familie så blir man veeeldig sliten innimellom, men når eg e på d værste så pleie mamma å ta poden litt på ettermiddagene så eg kan få slappe av eller få gjort litt husarbeid

smash skrev:
Når dere er SKIKKELIG slitne, sovet 3 timer en natt, unger er grinete og den ene er syk f.eks, hva gjør dere da?

Er så ofte jeg ser mammaer her inne skrive at de er slitne ++ og da får de mange kommentarer fra andre: " Du har ikke noen som kan passe de da?" "Pappan kan vel komme hjem fra jobb?"  osv, osv...

Får dere virkelig avlastning hver gang dere er slitne?
Jeg er ofte supersliten, men skaffer meg ikke barnevakt eller noe for det...
Sånn er det jo å ha barn...

Eller hva tenker dere?

Nå hører det (heldigvis) til sjeldenhetene at jeg har våkenetter grunna ungene, som sover minst 12 timer hver natt. Men hvis jeg er sliten så er jeg det. Gjør det beste ut av det, blir gjerne mer tv på ungene enn ellers. Men så venter vi til pappaen kommer hjem fra jobb. Aldri hatt barnevakt fordi jeg er sliten, er jeg syk er det noe annet.

Forresten all respekt til dere som "legger inn årene" før meg. Skulle ønske jeg hadde flere barnevakter som kan hjelpe. Men bare svigers her, og ringer ikke de for "filleting" fordi jeg er litt sliten. Min mening! Men hadde jeg hatt min familie, mor og søster her hadde jeg kanskje sett litt anerledes på det.

Nå er nesten våkennetter fremmedord her i hus, men de få gangene det har skjedd så er jeg mest sliten....siden pappaen ikke reagerer om ungen hyler på natta ;)
Siden vi begge går hjemme er vi flinke til å avlaste hverandre, er ikke aktuelt å ringe andre å høre om de gidder å ha ungen for vi er slitne.

Er heldig som har en som sover 12-13 timer hver natt uten en eneste lyd å høre om natta.

Synes det er godt å ha et nettverk som kan avlaste litt jeg, ser ikke helt problemet med det. 

tar meg av de selv uansett. har ikke noe annet valg.
det har skjedd EN gang at mamma hentet en unge å passet noen dager og det var nå i slutten av dette svangerskapet når smertene og plagene var på det værste.

for min del når tvillingene var babyer så hadde jeg INGEN som kunne ta over litt for meg når jeg var sliten.pappan måtte jo på jobb,og da var det jeg og de små.uansett om jeg hadde sovet om natta eller hatt våken natt så var det jeg som måtte ta meg av de.prøvde å gjøre det beste ut av dagen,men slitsomt var det ja....
heldige de som faktisk kan få avlastning når de trenger det.jeg har aldri fått det med noen av de fire ungene jeg har!

Nå har jentungen en mormor som mer enn gjerne vil ha litt tid med henne så terskelen er litt lavere for å be om hjelp der.
Men jeg kan ikke huske at jeg har bedt om hjelp fordi jeg var trøtt og sliten. Ikke fordi det er noe gærnt med det men da det sto på som værst så fikk jeg meg bare ikke til å gjøre det. Og jeg heller fikk ikke sove mens babyen sov, jeg bruker lang tid på å sovne og roe meg ned og babyen sov i max 45 min...

Det nærmeste jeg kommer var forrige fredag da jenta var hos mormor uansett og jeg ble syk og dro hjem fra jobb. Jeg hentet ikke jenta før på ettermiddagen og sov i stedet hjemme. :-) deilig!

En våkenatt i ny og ne tåler man men selv sjefen min ble sykemeldt på grunn av lang tids søvnmangel i kombinasjon med full jobb. Jeg synes man bør skaffe seg avlastning før det er for sent, dersom man kan! :-)

Jeg er alene med gutten vår på 1,5 år i ukedagene og er gravid i uke 23. Jeg har diabetes og har ingen avlastning i det daglige, nei. Jeg jobbet fullt i begynnelsen av svangerskapet samtidig som jeg hentet minsten hos dagmamma, lagde middag til oss og underholdt ham fram til leggetid, samtidig som jeg hadde tre følinger om dagen. 
Ja, jeg var dødssliten, men fikk meg ikke til å spørre om hjelp. Jeg har mamma her, men hun jobber jo, og når hun ikke jobber har hun mer enn nok å gjøre likevel.

Jeg ser ingenting galt i å spørre om hjelp dersom man har noen som er tilgjengelige og liker å passe barnet. Men det kryr ikke av barnevakter for meg, så da får jeg heller holde ut til fredagen når sambo kommer hjem. 

Jeg ser virkelig ikke noe problem i å få litt avlastning inni mellom. Hvorfor skulle det være feil?
Er jo en vinn-vinn  situasjon, foreldre får litt avlastning og venner/fam får kose seg med barna.

Er lite avlastning her, så skulle ønske det hadde vært muligheter for litt, men sånn er det bare. :/

Skaffer ikke barnevakt fordi at jeg er sliten nei... Da hadde det vært barnevakt hver dag de siste 4 årene... 

Back
Topp