Når de ringer fra jobb og skal spørre om du kan jobbe ekstra...

Tøsa!

Gift med forumet
...og du har tenkt å ha ferie til du faktisk begynner på jobb.
Er det dårlig gjort å ikke ta telefonen da? Eller svare på SMS fra jobben?
Jeg har den på lydløs hele tiden og har ikke svart når de har ringt.

Har i utgangspunktet lyst til å slå av telefonen, men kan ikke det heller da...

Ja, egentlig er det vel det. Men jeg gjorde det for et par dager siden De ringer jo i ETT, og jeg hadde ingen unnskyldning da jeg ikke skulle noe annet. Jeg bare ville ikke, da jeg begynner på mandag i fast stilling og ville nyte de siste dagene med helt fri!

Men om det blir ofte du ikke svarer er det jo kanskje litt dumt da?;) Kan jo bare si det rett til dem? At du vil ha ferie nå?

jeg pleier å heller ringe tilbake å si det ikke passer. Vet selv hvordan det er å sitte der å ringe rundt, og folk ikke tar tlf engang.. 

L86 skrev:
jeg pleier å heller ringe tilbake å si det ikke passer. Vet selv hvordan det er å sitte der å ringe rundt, og folk ikke tar tlf engang.. 

Og når du da sier det ikke passer den ene dagen de opprinnelig ringte om, så kommer de med fem datoer til, og sier det er kriiiise! Da er det jaggu ikke lett å si nei, bare fordi man selv vil ha ferie!:/

Jeg har jo sagt at jeg ikke er i byen for tiden...
Men jeg kan jo sifra neste gang jeg får melding, de spør oftest via SMS...

Jeg synes det er litt freidig at de ringer deg når du har ferie jeg da... Og skjønner at du ikke svarer, jeg hadde i beste tilfelle mint de på at jeg er på ferie og ikke har mulighet til å stille opp... 

Alltid lurt å svare. Om man aldri gjør det, slutter de etterhvert å ringe..
Man kan bare si nei, trenger ingen spes grunn..

Nei her tar jeg ikke telefonen om jeg har ferie. Tar ikke telefon fra noen på jobb da, ferie er ferie, altså fri! Så hadde jeg vel sagt i fra når jeg kom tilbake at ferietiden min er mine fridager fra jobb. Jeg ringer ikke min leder eller tjenestefordeler om de har ferie, forventer det samme tilbake av de. Ikke ta telefonen og kos deg i ferien din med god samvittighet!:)

Jeg er i samme skiten. Men jeg har bare funnet ut at jeg har LOV til å ha ferie uten å måtte ha spesielle planer.

I mitt tilfelle fikk jeg ikke ferie i juli (når mannen min har fri hele juli) og jeg er bare kontraktlagt på 10t/uken. Så jeg har sagt, jeg vil jobbe 10 t/uka, ikke mer i hele juli. For at jeg skal kunne ha litt ferie sammen med mannen min, men de ringer uansett. nesten hver dag.

Jeg svarer innimellom, og sier at jeg har allerede planer, sorry. Ellers så svarer jeg ikke i det hele tatt. Jeg har lov til å ha litt ferie. Kjære vene!

Me får ikkje lov å jobba i ferien me, og eg trudde ikkje nokon hadde det? Viss du jobbar ein dag du har ferie, får du da både overtid og ein feriedag til gode da eller?? Berre nysgjerrig. Eg hadde svart at eg har ferie, begynnar igjen på jobb da og da...

LillianneLie skrev:

L86 skrev:

Og når du da sier det ikke passer den ene dagen de opprinnelig ringte om, så kommer de med fem datoer til, og sier det er kriiiise! Da er det jaggu ikke lett å si nei, bare fordi man selv vil ha ferie!:/

Da må du jo bare si det som det er, beklager jeg skal ha ferie! 
Går sjelden en dag vi ikke får meld eller tlf fra jobben. Man må lære seg å si nei om man ikke kan. Men jeg synes det er greit å si ifra, da har jeg hvertfall svart å de vet at jeg ikke kan..

Jeg er ofte den som ringer rundt for å dekke opp vakter, og jeg må jo si at det mest irriterende er når folk ikke gidder å ta telefonen. Jeg har full forståelse for at folk ikke kan jobbe, og har ingen problemer med at folk sier nei.. Men å gidde å svare, det bør en arbeidstaker gjøre!

Jeg ringer forøvrig ikke når folk har ferie. Alle har krav på fem uker i året, seks uker for seniorer.
Men det er forskjell på ferie og på "nå har jeg ikke vakter på fem dager, jeg kaller det ferie".

såklart er det dårlig gjort! da bruker arb.giver mye tid på å ringe om igjen og om igjen fremfor å få et negativt svar og heller ringe andre. Mye bedre å ta tlf og si nei.

L86 skrev:

LillianneLie skrev:

L86 skrev:

Da må du jo bare si det som det er, beklager jeg skal ha ferie! 
Går sjelden en dag vi ikke får meld eller tlf fra jobben. Man må lære seg å si nei om man ikke kan. Men jeg synes det er greit å si ifra, da har jeg hvertfall svart å de vet at jeg ikke kan..

Men jeg snakker ikke om å ikke kunne. Jeg snakker om å ikke ville! Det er en forskjell der. Man har ingen grunn, men vil heller være hjemme, slappe av og kose seg med familien. Man har jo selvsagt lov å si nei da også, men det er ubehagelig. Synes jeg hvertfall. Om jeg ikke kan si "Beklager, men jeg skal ditt og datt idag". Da er det fristende å la telefonen ringe fremfor å ta den. Jeg gjorde som sagt det en dag forrige uke, for jeg var lei av å si nei. Var bare det jeg mente:)

kjenner til den...mange ganger jeg ikke gidder å ta den da ja! Særlig irriterende når de ringte en helg jeg hadde fri(jeg jobbet ANNENHVER altså, det er mye) og lurte på om jeg kunne jobbe, når jeg har sagt 1000 ganger at jeg IKKE jobber ekstra i helgene..

Men uansett, om du ikke tar den er ikke det krise mener nå jeg..men hvis det gjentar seg ofte, er det kanskje litt åpenlyst. si heller, sorry jeg har planer:p

Jeg er student, så jeg har ikke ferie fra jobben liksom, men fra studiene.
Har avtale om at jeg skal jobbe fra juli en gang.
Men jeg kommer til å si fra neste gang de tar kontakt om at jeg er bortreist fram til jeg skal begynne.

FlaksiMummy skrev:
Jeg er ofte den som ringer rundt for å dekke opp vakter, og jeg må jo si at det mest irriterende er når folk ikke gidder å ta telefonen. Jeg har full forståelse for at folk ikke kan jobbe, og har ingen problemer med at folk sier nei.. Men å gidde å svare, det bør en arbeidstaker gjøre!

Jeg ringer forøvrig ikke når folk har ferie. Alle har krav på fem uker i året, seks uker for seniorer.
Men det er forskjell på ferie og på "nå har jeg ikke vakter på fem dager, jeg kaller det ferie".
Helt enig! Gjør ofte det samme selv med resultat at jeg sitter med en gul post it lapp full med navn på de som ikke gidder ta tlf, og som da evt må ringes opp igjen.  Man trenger ikke en grunn for å ikke ville jobbe, man kan faktisk bare si nei, men det kommer sikkert litt an på arbeidsplassen/miljø osv om man virkelig føler at man må  dra en "Min mor er på sykehuset og jeg må til dyrlegen med kuene mine for å få fåttvaksine-type unnskyldning" ^^

Pleier alltid å svare de uansett. De forventer et svar,det hadde hvertfall jeg gjort. Ingenting som er mer frustrerende enn når du ikke får tak i folk..(at de ikke svarer)

Jeg synes man kan ta tlf og si nei.

MEN jeg synes også at mange arbeidsplasser er altfor dårlig og ta inn vikarer, å tyner dem som allerede jobber der..det er frekt av en arbeidsplass og ringe en som har ferie, sykemeldt eller har f.eks ei frihelg i mnd nesten..I tilegg er mange av dem som ringer rundt så frekke at dem blir sure når dem får et nei..er glad jeg er student og har sommerferie for første gang på mange år :)

Back
Topp