Når bytte til større bilsete?

FrkFant

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Novemberskattene 2014 <3
Mini er 7 mnd neste uke, og nærmer seg 10 kg. Tenkte å kjøpe neste sete til han nå som det er tilbud hos Barnas Hus, men er det best å bytte med en gang, eller vente til han er litt eldre? :)

Spørs jo hvor godt han sitter i setet sitt nå. Tror jeg bytta rundt 7-8 mnd, da var maxi cosi setet for trangt. :) jeg hadde kjøpt mens det var på tilbud

Bytta når han var 6mnd for da gikk selene nedenfor skuldrene. Bytta først til besafe x3, da hang han med hodet når han sovna, men med cybex sirona gikk det helt fint:)

Hadde kjøpt nå mens det er tilbud, og prøvd setet. Bruk det han sitter best i :) selv brukte jeg babysetet så lenge jeg kunne, syns de satt bedre der

Ventet helt til 13 kg vi.
Et sete kjøpt på tilbud kan godt stå ubrukt litt;)

Vi byttet vel da hun var rundt 1 år. Skulle vi ventet til 13 kg hadde hun fortsatt hatt babysete nå som 3 åring :p vi byttet fordi hun ble for lang.

Har ikke byttet ennå selv men kommer til å kjøpe nytt på tilbudet som er på barnas hus så et det klart ihvertfall til vi trenger nytt. Han er ca 5 1/2 måned

Vi byttet ved ca 6 mnd da var han for lang, selene begynte å gå nedenfor skuldrene. Har en veldig lang gutt.

Så lenge du bytter til et større bakovervendt sete kan du bytte når barnet sitter bedre enn i babysetet. De bør kunne sitte selv først dog, da er musklene sterke nok til den mer oppreiste sittestillingen.

Om man trosser alle anbefalinger og velger forovervendt sete tidlig, skal barnet være over 15 mnd før det snus, og man bør vente så lenge som overhodet mulig før man bytter fra babysetet.

Det går mer på lengde enn på kilo. Du kan så klart ikke bruke babysetet lenger enn til 13 kg, men alder har ikke så mye å si.
Vi bruker babysetet som ekstrasete i bilen til pappa til jenta vår som er 15 mnd. Kan bruke det en god stund til.
Man kan bruke bilseter til det øverste på øret er på kanten av bilsetet.
Tilbud på bilseter er det stadig vekk, så det haster ikke.

Så lenge du bytter til et større bakovervendt sete kan du bytte når barnet sitter bedre enn i babysetet. De bør kunne sitte selv først dog, da er musklene sterke nok til den mer oppreiste sittestillingen.

Om man trosser alle anbefalinger og velger forovervendt sete tidlig, skal barnet være over 15 mnd før det snus, og man bør vente så lenge som overhodet mulig før man bytter fra babysetet.
Han skal selvfølgelig ha bakovervendt ;) Han får ønske seg forovervendt til 5årsdagen :P
Det går mer på lengde enn på kilo. Du kan så klart ikke bruke babysetet lenger enn til 13 kg, men alder har ikke så mye å si.
Vi bruker babysetet som ekstrasete i bilen til pappa til jenta vår som er 15 mnd. Kan bruke det en god stund til.
Man kan bruke bilseter til det øverste på øret er på kanten av bilsetet.
Tilbud på bilseter er det stadig vekk, så det haster ikke.
Men selene skal vel festes høyere enn skuldrene? Det er det som begynner å bli et problem for oss nå, han kan strekke seg mye før hodet stikker over kanten, men selene kryper rimelig snart bak på ryggen...

Han skal selvfølgelig ha bakovervendt ;) Han får ønske seg forovervendt til 5årsdagen :P

Men selene skal vel festes høyere enn skuldrene? Det er det som begynner å bli et problem for oss nå, han kan strekke seg mye før hodet stikker over kanten, men selene kryper rimelig snart bak på ryggen...
Jeg er litt usikker, men tror det ikke er så nøye med de selene når de sitter bakover. Ville sjekka litt mer rundt det.
Vi bytta sete da jenta vår var 6 måneder. Hun satt fint da hun var våken, men hodet datt mye fram da hun sov. Så det var egentlig litt tidlig å bytte.
Det finnes seter som har litt liggestilling for de litt større barna også, men da blir det fort trangt for den som sitter foran hvis du ikke har veldig stor bil.

Kjører dere mye kortere turer har ikke sovestillingen så mye å si, men på langtur er babysetet best.

Jeg er litt usikker, men tror det ikke er så nøye med de selene når de sitter bakover. Ville sjekka litt mer rundt det.
Vi bytta sete da jenta vår var 6 måneder. Hun satt fint da hun var våken, men hodet datt mye fram da hun sov. Så det var egentlig litt tidlig å bytte.
Det finnes seter som har litt liggestilling for de litt større barna også, men da blir det fort trangt for den som sitter foran hvis du ikke har veldig stor bil.

Kjører dere mye kortere turer har ikke sovestillingen så mye å si, men på langtur er babysetet best.
Hm, ja valg av nytt sete er heller ikke lett. Vil så gjerne ha Besafe izi plus pga liggestilling, men har en Ford Focus så regner ikke med at det er fysisk mulig. Vil jo at han skal sitte komfortabelt i det nye setet og...

Vi byttet når hun var 5mnd til besafe combi x3, fordi hun bare skreik i babysetet.

Selene er viktig selv om de sitter bakover, altså at de ikke går nedenfor skuldrene. Fikk beskjed om det på barsel, at da måtte man bytte:)

Vi byttet da gutten vår var 7 mnd ca til Besafe X3, for da var han så lang og tung at vi følte vi kunne det. Mener han var 9 kilo som et minstegrensen for setet (9-18 kilo). Jeg ville byttet om ørene kom på øverste kant eller selene kommer under skuldrene bak ryggen :) Kjøp inn sete på tilbud, så har du det i hus :)

Vi byttet da han var 8 mnd, han satt for trangt i det andre setet.

Vi byttet ved 7 mnd, da var han for lang for babysetet og selene var ned bak skuldrene. Han satt veldig fint i det nye setet sitt. Var faktisk mer plaget av at hodet ramlet frem når han sov i babysetet.

Back
Topp