Når bytte fra liggevogn til sittevogn?

Abcdefg000

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Når tenker dere å bytte til sittevogn? Dere som har flere barn, når byttet dere?

Mini har plutselig vokst mye og blitt ganske lang (68 cm 11 uker!). Vi har en liten vogn der bagdelen bare er 80cm lang. Så jeg tenker at vi må sikkert bytte til sittedelen ved ca 4 måneders alder. Er dette for tidlig, eller går det bra?
 
Har ingen erfaring selv enda, men flere venner av meg har måtte bytta til sittedel før 6 mnd. Pga at barna har lært å snu seg på magen og gjorde det da i bagvogna ut på tur ved soving osv
 
Byttet med første når hun var nesten 6 mnd.

Denne er også 68 cm lang nå, men tenker at vi skal prøve og avvente så lenge som mulig. Tenker hvis du må bytte tidlig så må du ha en sittedel som du kan legge godt bakover. Husker jeg så på et sånt innlegg som man kan ha i sittedelen til de som bytter tidlig, men kjøpte det ikke med forrige. Vet ikke om det er nødvendig eller ikke. Men tenker uansett at man må ha sittedelen mest mulig bakover så ikke belastningen blir så stor for babyen av all sittingen. :)
 
Jeg bytta over til ergonomisk sittedel, da storesøster var 5 mnd. For da var det rett og slett umulig å ha henne i bagdel. Hun snudde seg på magen og prøvde å sette seg opp. Og hylte bare jeg la henne ned. Den ergonomiske funket veldig bra
 
Sniker
Jeg har bytta ved 3mnd og 5 mnd :)
Han på 5mnd var 10kg så han var fordåvidt over maksgrense for vekt også på bagen
 
Med storesøster byttet jeg da hun var 4.5 mndr gammel, til en vogn med sittedelen vendt mot meg og mulighet for full liggestilling. Hadde henne stort sett liggende eller litt sittende i korte perioder, hun var sterk i kroppen og kunne sitte i Tripp trapp stol fra hun var 5 mndr.

Lillesøster blir 4 mndr i morgen, men jeg har ingen intensjon om å bytte til sittedel enda. Hun prøver foreløpig ikke å sette seg opp eller rulle, mulig det var derfor jeg byttet så tidlig på storesøsteren.. men tror helst det var fordi hun var min første og jeg var så ivrig på «neste steg»;) Var kjempeiveig på å prøve smaksprøver/mat på henne så snart hun nærmet seg 4 mndr også. Føler ikke det samme behovet overfor lillesøster i det hele tatt :hilarious: Hun skal nok helst bare være lille babyen så leeenge som mulig, tiden går såå fort når man har to å tenke på!
 
Back
Topp