Når burde man slutte å ligge på ryggen?

Lilla2019

Flørter med forumet
Er det noen retningslinjer for når man ikke burde sove på ryggen lenger? Har hørt 2. trimester, men når? Jeg er 14+0 i dag og synes fortsatt det er mest komfortabelt å ligge på ryggen, men bytter litt på det i løpet av natten.

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor skal man ikke sove på ryggen? :happy090

Det er faktisk ikke sånn at man må slutte å ligge på ryggen. Skjønner ikke hvorfor folk har fått for seg det. Det gjelder kun hvis det blir ubehagelig.

Leste at å ligge på ryggen kan hindre god sirkulasjon i livmoren pga at babyen kan trykke på en av de store venene, og at man bør trene allerede nå på å ligge mest mulig på venstre side. Står ingenting om når man skal begynne da, men vil tro at babyen må ha litt størrelse før den presser på noe som helst :)

Jeg har allerede begynt å sovne på venstre side for å bli vant til det, og som den norske artikkelen sier så skal du ikke ha panikk om du våkner på ryggen. Man må jo snu seg ila natten :)

https://amp-livescience-com.cdn.amp...gnant.html?amp_js_v=0.1&usqp=mq331AQGCAEoATgA

Her er en norsk artikkel:
https://www.kk.no/mamma/eksperter-har-ulike-meninger-om-ny-britisk-studie-69395508

Last edited:
Jeg husker ikke når men det er seinere i svangerskapet når babyen blir så stor at den presser på vena cava( mener det var det det het)

Har sluttet når det ble ubehagelig for meg selv. Faktisk aldri hørt at man må slutte og sove på rygg, ingen lege eller jordmor som har sakt det til meg.

Har sluttet når det ble ubehagelig for meg selv. Faktisk aldri hørt at man må slutte og sove på rygg, ingen lege eller jordmor som har sakt det til meg.
Man lære stadig noe nytt hehe... aldri hørt om det før eg heller, men sover alltid på siden. Nå kan eg syns det e litt tungt med magen alt å ligge på siden så støtte opp med dyna hehe

Det er ikke nødvendig å slutte før det blir ubehagelig. Og da trenger man ikke slutte helt, men bytte stilling i det det blir ubehagelig.

Stol på kroppen, den gir beskjed. :)

Nå sover jeg mest på magen, men mot slutten husker jeg de spurte mye om jeg orket å ligge på ryggen mens de undersøkte, dette hadde med at babyen presser på en stor vene som kan føre til at du blir uvel, så lenge det ikke var ubehagelig for meg fikk jeg beskjed om at det var helt greit

Du kjenner det veldig godt når kroppen ikke vil ligge på ryggen. Var ganske sent i svangerskapet mitt sist, og jeg ble kvalm og uvel om jeg gjorde det

Ja merket det godt ut i svangerskapet med de to andre. Som hun over ble jeg uvel når de undersøkte meg. Nå ligger jeg på ryggen innimellom, men har alltid vært en sidesover.:thumleft Heldigvis:joyful:

‘Vena cava’ heter den nerven. Du våkner om det presser for mye. Jeg kaldsvetta, var svimmel og kvalm når det skjedde. Begynte en gang i andre trimester. Varierer veldig om man reagerer eller ikke. Jeg kunne ikke ligge sånn på gravidyoga engang, men alle de andre kunne.

‘Vena cava’ heter den nerven. Du våkner om det presser for mye. Jeg kaldsvetta, var svimmel og kvalm når det skjedde. Begynte en gang i andre trimester. Varierer veldig om man reagerer eller ikke. Jeg kunne ikke ligge sånn på gravidyoga engang, men alle de andre kunne.
Vena cava er en stor vene som fører blod tilbake til hjertet. Blir den avklemt, av for eksempel en baby, kan man bli uvel, kvalm og svimmel ja. Om man ligger på rygg eller ikke regulerer kroppen fint selv, du snur deg når det blir ubehagelig. Jeg klarte ikke å ligge på rygg fra ca 6 måneder ut i svangerskapet med datteren min. Man slutter altså å ligge på rygg når man/hvis man kjenner behovet :)

Takk for gode svar alle sammen! Det er dette med vena cava jeg har hørt om også, og synes det høres så skummelt ut at det i verste tilfelle kan føre til at baby får for lite blod- (og oksygen?)tilførsel... Høres jo ikke bra ut! Men fint at kroppen sier fra selv, da fortsetter jeg med å sove på ryggen fremover! :)

Takk for gode svar alle sammen! Det er dette med vena cava jeg har hørt om også, og synes det høres så skummelt ut at det i verste tilfelle kan føre til at baby får for lite blod- (og oksygen?)tilførsel... Høres jo ikke bra ut! Men fint at kroppen sier fra selv, da fortsetter jeg med å sove på ryggen fremover! :)
Ja, kroppen vil i de aller fleste tilfeller reagere med ubehag lenge før det er fare for baby :)

Back
Topp