Når burde man fortelle sjefen?

Maimamma95

Andre møte med forumet
Hei!
jeg er 13+4 uker gravid. Jeg føler at jeg kanskje burde fortelle sjefen min at jeg er gravid snart, men jeg gruer meg sånn.. Fikk denne jobben i mai, så har ikke jobbet der så altfor lenge..
Når fortalt du sjefen din at du er gravid?

I veke 7.. men kun fordi eg blei sjukemeldt pga mykje kvalme/oppkast, så følte det var riktig å sei det. Har vore ansatt der lenge så for min del blir det bare kjekt å fortelle.. det går sikkert bedre enn du trur! Lykke til :rolleyes:

Begynte også i jobben i mai. Har et godt forhold til sjefen og fortalte henne om at jeg holdt på med ivf allerede i sommer. Fortalte om graviditeten 13+3 eller deromkring, for en uke siden. Det var bare god stemning :)

"Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år."

Jeg skjønner det er vanskelig når du "nettopp" har begynt i jobben men tenker at sjefen blir sikkert glad på dine vegne og syns dette er spennende :joyful:
Jeg hadde sagt det rundt tiden du er i nå for det kan være etterhvert at magen vokser og ting synes mer og da er det bedre at du sier det selv, enn at kollegaer etc hvisker i gangene :happy:

Tenker det er greit å bare si det nå. Jeg fortalte det vel i uke 7-8 allerede, pga en belastende jobb. Har selv opplevd sjefer som har både tatt det på en god og dårlig måte. Men akkurat det kan man ikke styre over rett og slett. Tror for din egen del vil det være godt å få det ut av verden, også får de god tid til å forberede seg mtp arbeidsoppgavene dine. Mest sannsynlig går det helt fint, folk er stort sett ålreite:happy:

Jeg begynte i ny jobb i mars, fortalte det til sjefen når jeg var 12 uker, følte jeg levde på en løgn frem til da :inpain: Grudde meg sinnsykt, men han tok det greit, «det er jo sånn som kan skje når man gjør som man gjør» :hilarious: Det lettet mye av mine skuldre å få sagt det, så jeg ville bare hoppet i det hvis jeg var deg!

Fortalte avdelingsleiar i veke 9 pga blodtrykksfall og behov for å sitte ned litt. Sjefen og personalsjefen fikk vite samtidig i veke 12. Hadde grua meg noko heilt sjukt i forkant, sidan eg kun har jobba der 1 år, men det gikk veldig fint og eg hadde grua meg unødvendig :p

Jeg fortalte det tidlig i uke 6-7 fordi jeg slet med kvalme og oppkast. Ville heller at alle på jobb skulle vite hvorfor jeg var så dårlig enn å gå rundt å bli redd for om jeg var syk ☺️ Også synes jeg det var greit å gi sjefen god tid på å finne en vikar, for sist gang fant han en rett før jeg skulle ut i permisjon fordi han glemte det :banghead:

Den beste tiden å si det på er når du er klar. Om det er nå eller om to måneder er det kun du som vet. Jeg synes det var greit å bare so det raskt fordi jeg visste at ene sjefen ikke ville bli glad, og håpet andre sjefen tok nyheten godt da jeg jobber der i vikariat som er over uken før jeg skal i permisjon. Har også fått jobb på en tredje plass etter jeg fortalte jeg er gravid, så det ordner seg nok helt fint.

Skal si det i medarbeidersamtale på torsdag. Har vært i jobben siden 1. September, så du har jo jobbet leeenge i forhold til meg :hilarious: Skjønner absolutt hvor du kommer fra, men går nok så fint atte! Det må jeg bare tro fot min egen del i alle fall.

Back
Topp