Når bruker man narresmokk?

twinsplusone

Betatt av forumet
Jeg er helt grønn på dette med narresmokk, da de to eldste ikke ville ha det. De fikk mme og flaske, mens minstemann har jeg så langt bare ammet. Han er stort sett sulten hele kvelden hver kveld, mulig det er dette som er kveldsuro?:dontknow

Helsesøster nevnte dette med narresmokk på fireukerskontroll denne uka. Nå har svigermor også begynt å nevne det, fanske bestemt, og mener han har behov for det. Men jeg vet ikke, er det lurt? Tenker ift vektoppgang? Eller er det ofte mest for kosen sin del ifm kveldsuro? Vil jo ikke sulte ungen og bidra til dårlig vektoppgang :rolleyes:

I hvilke tilfeller er det aktuelt med narresmokk?
 
Smokk er greit om ungen har ett suge/kosebehov som er høyt og du ikke kan/vil la barnet kosepatte på puppen.
Om amming er greit etablert, med tilfredsstillende vektoppgang så er det egentlig bare å teste å gi smokk.
Gir den ofte ved soving/kos, og syns ungen roer seg bedre med det, spesielt om i kombinasjon med nærhet.

Om barnet faktisk er sultent spytter de oftest ut smokken.
 
Jeg fikk også beskjed om at min baby hadde et enormt sugebehov av de rundt meg :dummy:
Har jobbet hardt for å få han til å ta smokken siden han var 2 uker gammel, 5,5 mnd nå, og han kan ta den for kos hvis han er veldig trøtt, og i bilstolen, men ellers er han mest opptatt av å holde den i hendene og leke med smokken :hilarious:
Prøv gjerne med smokk, bare vær forberedt på at det kan være at han ikke er interessert, så det kan kreve både prøving og feiling, og hele utvalget av smokke-sorter før du finner en som funker :wideyed:
 
Jeg er helt grønn på dette med narresmokk, da de to eldste ikke ville ha det. De fikk mme og flaske, mens minstemann har jeg så langt bare ammet. Han er stort sett sulten hele kvelden hver kveld, mulig det er dette som er kveldsuro?:dontknow

Helsesøster nevnte dette med narresmokk på fireukerskontroll denne uka. Nå har svigermor også begynt å nevne det, fanske bestemt, og mener han har behov for det. Men jeg vet ikke, er det lurt? Tenker ift vektoppgang? Eller er det ofte mest for kosen sin del ifm kveldsuro? Vil jo ikke sulte ungen og bidra til dårlig vektoppgang :rolleyes:

I hvilke tilfeller er det aktuelt med narresmokk?

Det er bare å prøve seg frem, sutten/smokken vil ikke ødelegge for sultfølelsen, du kommer til å høre når de blir sultne for å si det sånn om det var det du var litt redd for:p

Vår lille klarte bare å roe seg ned med puppen, så hun hang på meg 24/7 i ca 3 måneder. Smokken ble kun godtatt når vi var ute og trillet. Nå er hun snart 10 måneder og smokken er litt mer for ro og kos innimellom nå, mest på kvelden.
 
Jeg er helt grønn på dette med narresmokk, da de to eldste ikke ville ha det. De fikk mme og flaske, mens minstemann har jeg så langt bare ammet. Han er stort sett sulten hele kvelden hver kveld, mulig det er dette som er kveldsuro?:dontknow

Helsesøster nevnte dette med narresmokk på fireukerskontroll denne uka. Nå har svigermor også begynt å nevne det, fanske bestemt, og mener han har behov for det. Men jeg vet ikke, er det lurt? Tenker ift vektoppgang? Eller er det ofte mest for kosen sin del ifm kveldsuro? Vil jo ikke sulte ungen og bidra til dårlig vektoppgang :rolleyes:

I hvilke tilfeller er det aktuelt med narresmokk?

Når babyen trenger å roe seg. Så lenge du gir melk før smokk vil nok babyen få i seg nok mat. Du kjenner sikkert babyen så du kan se hva som er uro pga sult og uro av andre årsaker, for eksempel sugebehov. :)
 
Jeg ga forresten smokk fra han var 4 dager, og han har alltid skreket om jeg har forsøkt smokken og det heller var melk som sto på ønskelista ;)
 
Jeg er helt grønn på dette med narresmokk, da de to eldste ikke ville ha det. De fikk mme og flaske, mens minstemann har jeg så langt bare ammet. Han er stort sett sulten hele kvelden hver kveld, mulig det er dette som er kveldsuro?:dontknow

Helsesøster nevnte dette med narresmokk på fireukerskontroll denne uka. Nå har svigermor også begynt å nevne det, fanske bestemt, og mener han har behov for det. Men jeg vet ikke, er det lurt? Tenker ift vektoppgang? Eller er det ofte mest for kosen sin del ifm kveldsuro? Vil jo ikke sulte ungen og bidra til dårlig vektoppgang :rolleyes:

I hvilke tilfeller er det aktuelt med narresmokk?

Fra naturens side trenger vi pupp, ikke plastikk. Smokken er avlastning, ved å lure babyen til å tro at et behov (behovet for pupp) blir møtt. Du trenger ikke gi babyen smokk. ;)
 
Hvis du kjenner at du trenger det :) Ikke brukt smokk her, puppen har holdt fint (sammen med bæretøy og nærhet) så da har vi klart oss uten. Barn er ulike, og det blir fine barn både med og uten narresmokk :)
 
Min lille på 4 uker får smokken på kvelden når hun henger i puppen og blir frustrert der hun ligger. Bare surrer og stanger, da trenger hun å roe seg ned litt rett og slett. Hun bruker den ellers når hun skal sove, i bilen og i vogna. Hun har alltid hatt stort sugebehov, og er hun sulten roer hun seg ikke med smokken rett og slett.

Man merker som oftest fort om de ikke spiser når de ligger ved puppen, bare sutter og svelger ikke unna, da er det nok greit å gi smokk.
 
Har en rolig baby i forhold til storesøstera. Lillebror er 14 uker. Bruker stort sett bare smokken når han skal sove, evt når vi er ute å kjører bil ☺️
 
Vi ga smokk tidlig med alle 3. De godtar ikke smokken når de er sultne. Nr 3 ammes og bruker meg ofte som smokk. Veldig slitsomt når vi er ute, så her brukes det en del smokk når vi er ute. I går var vi i Sverige og han hadde ett enormt behov for å sutte på noe. Hadde fulpet masse pga overspising før på dagen og had de akkurat fått mat når jeg ga han smokken. Han sovnet og koste seg med smokken. Mine babyer har aldri vært undervektige, heller omvendt. Hva man velger ang smokk får være opp til hver enkelt.
 
Back
Topp