Når bli gravid igjen?

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Ikke begynt på prevensjon, for tanken er at nr 2 kommer når den kommer.
Men da jeg var hos legen, fortalte han at det er best for kroppen å vente ett år etter fødsel.
Etterpå leste jeg på nettet, hvor jeg finner samme informasjon.
Jeg fullammer, så venter ikke å få tilbake eggløsning raskt, men man vet jo aldri.
Jeg har alltid tenkt at kroppen er klar når den er klar..
Ønsker tett barn, selv om det kan være slitsomt mens de er små. Har selv tette søsken, og hatt så stor glede av det.
Så merker jeg jo nå hvor mye en baby krever, og lurer på hvordan blir det med en ny baby etterhvert.. samtidig som jeg savner å være gravid, og gleder meg allerede til neste gang!

Hva tenker dere som skal ha flere barn?
Eller har hatt tette selv..? Erfaringer å dele?
 
Jeg fikk annen beskjed av min lege. Fikk barn i mai og hun så ingenting i veien med at jeg kunne bli gravid igjen nå☺️ Så lenge psyken min var i orden så var det helt greit! Jeg fullammer selv, men har fått eggløsning/mensen allerede etter 2 måneder. Jeg derimot elsker ikke å gå gravid, så lyst å bli ferdig med det
 
Det er godt å høre!
Både mor og flere i familien har fått veldig tette barn, men ingen av vennene mine. De fleste har 3-4 år i mellom..så føler jeg liksom er alene om tanken.
Jeg fikk også barn i mai, men har ikke fått mensen, enda.
 
Sniker.
Mine 3 yngste er tette. Fikk 3 barn iløpet av 20 mnd.
Prøvde fra 7 mnd etter fødsel, spirene (tvillinger) satt 12 mnd etter fødsel.
Noe å tenke på er jo hva du gjør om du blir dårlig i svangerskapet.. Hvordan ta vare på babyen du har om du er skikkelig dårlig?
Hvordan skal du bære baby om du har alvorlig bekkenløsning?
Man vet aldri hvordan et nytt svangerskap blir. Men man finner vanligvis løsninger :)
Bortsett fra det, så ser jeg kun det positive med å få så tette barn.

En annen ting er om man har gutt som er eldst, og får jente som nr2 og de er pseudotvillinger, så kan noen gutter slite med at lillesøster tar de igjen i utvikling da jenter utvikler seg raskere enn gutter. Men det er jo kun de første årene det gjelder. Senere har ikke det så mye å si uansett.
 
Hva er begrunnelsen for å vente et år?

Jeg får ikke igjen mensen før nærmere et år uansett, så for min del skjer det ikke fortere. Ble gravid med siste kort tid før ettårsdagen til nest siste. Det er mine tetteste. 20,5 mnd aldersforskjell.

Mamma derimot ble gravid igjen da første var 5 mnd med nr 2. 14 mnd mellom. Det var aldri noen redsel for komplikasjoner pga det den gangen.

Jeg tenker forøvrig ikke å bli gravid igjen. 4 holder:joyful:
 
Slik jeg forsto det var det fordi kroppen trenger tid på å komme seg etter fødselen, og bli klar. At det ikke blir tøft for kroppen å bli gravid, føde, amme, bli gravid mens man ammer og tett opptil fødsel.
Jeg tror jeg fortsatt holder meg til planen, at det skjer når det skjer.
Tviler på at det skjer raskt uansett.
Men nysgjerrig på andres erfaringer og tanker.
 
Slik jeg forsto det var det fordi kroppen trenger tid på å komme seg etter fødselen, og bli klar. At det ikke blir tøft for kroppen å bli gravid, føde, amme, bli gravid mens man ammer og tett opptil fødsel.
Jeg tror jeg fortsatt holder meg til planen, at det skjer når det skjer.
Tviler på at det skjer raskt uansett.
Men nysgjerrig på andres erfaringer og tanker.

Vi planlegger to tette, men vet ikke helt hvor tett i skal ha dem. Jeg har hørt at for mors kropp, så er det 3 års mellomrom som er å anbefale.
Jeg blir 38 år i år, og har derfor overhodet ikke tenkt å vente 3 år. :rolleyes:
Planen var å begynne å prøve til våren 2021, men jeg synes det er så vanskelig å vite hva som er optimalt.
Må jo planlegge i forhold til jobb og økonomi også.
 
Eg vart gravid august i fjor og hadde ein gutt frå før som vart to samme året. Denne graviditeten har vore mykje tyngre enn den første og eg sleit mykje med bekkenet siste tida. Mannen min måtte vere heime frå jobb for eg klarte ikkje ta meg av to-åringen 24/7 når covid-19 herja. Eg kjenner at kroppen slit no med å komme tilbake i form/god helse og dagane kan til tider vere tunge... lite søvn sidan 1. graviditet hjelper ikkje. No skal ikkje me ha fleire, men eg hadde ikkje valgt å få ny baby tett på denne. Me hadde egentlig planlagt å vente litt til med nr. to, men plutselig var eg gravid ;) eg håpar ungane får glede av å vere forholdsvis tett i alder!
 
Er gravid nå, 30 uker og har en liten på 15 mnd. Har dermed ingen erfaring på hvordan det er å ha to tette, men så langt har svangerskapet i seg selv vært lettere enn sist. Merker mindre forskjell på kroppen, gått opp mindre, mindre plaget med bekken og kvalme så hittil har det værtfall vært lettere for kroppen. Jeg har også tro på at kroppen til en viss grad selv vet når den kan bli gravid igjen, det fungerer jo slik for alt annet i naturen, så hvorfor skal mennesket være så forskjellig?
Dermed er det vanskeligere å skulle ta vare på et annet lite menneske samtidig, du kan ikke bare slappe av de dagene du er dårligst om du ikke har mye hjelp fra samboer. Heldigvis har jeg en samboer som har fått til å tatt mye ansvar på dagene jeg er dårligst, så det har gått veldig bra, bortsett fra at jeg innimellom har slitt litt med samvittigheten.
Har du god hjelp fra samboer og har lyst tenker jeg det bare er å kjøre på, den første tiden etter fødsel blir nåkk tung, men det er utfordringer uansett aldersforskjell.
 
Er gravid nå, 30 uker og har en liten på 15 mnd. Har dermed ingen erfaring på hvordan det er å ha to tette, men så langt har svangerskapet i seg selv vært lettere enn sist. Merker mindre forskjell på kroppen, gått opp mindre, mindre plaget med bekken og kvalme så hittil har det værtfall vært lettere for kroppen. Jeg har også tro på at kroppen til en viss grad selv vet når den kan bli gravid igjen, det fungerer jo slik for alt annet i naturen, så hvorfor skal mennesket være så forskjellig?
Dermed er det vanskeligere å skulle ta vare på et annet lite menneske samtidig, du kan ikke bare slappe av de dagene du er dårligst om du ikke har mye hjelp fra samboer. Heldigvis har jeg en samboer som har fått til å tatt mye ansvar på dagene jeg er dårligst, så det har gått veldig bra, bortsett fra at jeg innimellom har slitt litt med samvittigheten.
Har du god hjelp fra samboer og har lyst tenker jeg det bare er å kjøre på, den første tiden etter fødsel blir nåkk tung, men det er utfordringer uansett aldersforskjell.
Jeg tenker også at det, at det er utfordringer uansett alder. En 3-åring vil jo f eks være svært aktiv, men ikke selvstendig enda. Så om jeg har en 1,5 åring vil jo den kreve sitt. Jeg tror det er slitsomt uansett hvor lenge vi venter. Men kanskje på ulike måter.
Heldigvis er jeg frisk og i god form. Tror kroppen klarer det fint, var frisk i svangerskapet også bortsett fra litt bekkenleddsmerter, men de bare begrenset meg litt, hindret meg ikke til å leve som normalt.

Har heldigvis en aktiv samboer, som ivrig og gjerne hjelper til. Ingen av oss jobber fullt heller, for vi ønsker å ha mye fritid. Så mye ligger tilrette for å få tette søsken.
Men jeg ble usikker pga. anbefalinger iht. kroppen og det at jeg nå ser hvor mye det krever å følge opp en liten baby. Jeg hadde ikke undervurdert det, men det er alltid annerledes å få oppleve noe, enn å bare tenke seg til det.
Spennende og herlig synes jeg det uansett er, selv om noen dager er langt i fra er like herlige.
 
Jeg hadde 26 mnd mellom nr 1 og nr 2, 7 år mellom nr 2 og nr 3 og 20,5 mnd mellom nr 3 og nr 4. Jeg var i best form med nr 4 enda det var tettest på forrige og jeg (nødvendigvis) var eldst.
 
Jeg har 4år mellom nr 1 og 2, 22mnd mellom nr 2 og 3, og 14 ÅR mellom nr 3 og 4. Mitt enkleste svangerskap var det siste :joyful:
Jeg var 18år med første, og 38år med siste ;)
 
Ikke begynt på prevensjon, for tanken er at nr 2 kommer når den kommer.
Men da jeg var hos legen, fortalte han at det er best for kroppen å vente ett år etter fødsel.
Etterpå leste jeg på nettet, hvor jeg finner samme informasjon.
Jeg fullammer, så venter ikke å få tilbake eggløsning raskt, men man vet jo aldri.
Jeg har alltid tenkt at kroppen er klar når den er klar..
Ønsker tett barn, selv om det kan være slitsomt mens de er små. Har selv tette søsken, og hatt så stor glede av det.
Så merker jeg jo nå hvor mye en baby krever, og lurer på hvordan blir det med en ny baby etterhvert.. samtidig som jeg savner å være gravid, og gleder meg allerede til neste gang!

Hva tenker dere som skal ha flere barn?
Eller har hatt tette selv..? Erfaringer å dele?

Vi tenkte det samme. Jeg er veldig opptatt av at de må være tette fordi jeg føler det legger opp til et bedre søskenforhold. Føler også det er greit å bare bli ferdig med småbarnsperioden med en gang. I tillegg er det greit i forhold til gjenbrukt av klær og utstyr at det ikke må lagres lenge.

Jeg hadde en veldig problemfri graviditet frem til jeg fikk svangerskapsforgiftning. Hadde en ganske komplisert fødsel og endte opp med prematurt og dysmaturt barn som krevde ganske mye tid og energi. Jeg kjenner egentlig at jeg helst ikke skulle hatt flere barn, men tanken på å bare ha en er uaktuelt for meg, fordi jeg følte meg som enebarn (4 år eldre bror som aldri var med på noe, vi har ikke hatt noe søskenforhold siden jeg var sånn 10år ca). Jeg følte meg også så dårlig at så dårlig har jeg aldri noen sinne lyst til å føle meg igjen, så jeg håper virkelig at neste graviditet og fødsel går mye bedre med ferre komplikasjoner.

Det som bekymrer meg mest er at jeg ikke skal ha energi nok til frøkna vi har nå for det har jeg virkelig ikke lyst til.

Jeg føler meg overhode ikke klar verken mentalt eller fysisk, men ønsket om å ha to tett overstyrer det for min del. Jeg må bare tåle det. Jeg begynte egentlig på p-piller, men gikk på dem i 2 uker så sluttet jeg igjen. Jeg reagerer så enormt på dem. Får alle bivirkningene som er mulig å få. Så jeg tenker å tracke syklusen istedenfor. Jeg vil helst gå en del ned i vekt før jeg blir gravid igjen. Så med en gang jeg får kommet i gang med det så tenker jeg det er greit å prøve. Det er jo aldri en selvfølge at man blir gravid igjen like raskt.
 
Vi tenker å prøve å bli gravide igjen når jenta vår nærmer seg ett år. Jeg fullammer, men går på minipillen for å sikre oss at nr 2 ikke kommer med en gang :p tenker å slutte med prevensjon på nyåret, så skjer det når det skjer ;)
 
2 1/2 år mellom alle våre 3 barn. Begynte aldri på prevensjon med noen av de, og nå har mannen klippet strengen så det blir ingen flere barn her:p
Men for oss har 2 1/2 år mellom hvert barn vært helt topp. Følte meg klar for å bli gravid igjen, psykisk og fysisk, da barna var rundt 1 år..
 
Back
Topp