Når ble syden status?

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Litt inspirert av fattig og barn tråden.. Når ble det å dra til syden om sommeren så status? Det er en sånn ting som jeg ikke visste, før jeg måtte lese det i mediene i sommer. Ser også at det tas opp i den tråden om fattig og barn.. Mulig jeg henger i et annerledes miljø, men det å dra til syden kontra hyttetur/telttur er virkelig ikke høystatus.. Jeg har gått glipp av noe! :p

Vet du, det å reise til "syden" har helt mistet status hos meg. Jeg syns ikke det er kult, både når man kaller det for "syden" og knapt vet hvor det er, og det å dra på halvkjipe charterturer til turistplasser bare for å vandre på en strand og drikke billig sprit... Jeg syns ikke det er nødvendig å reise hvert år til syden. Men herregud, hver sin lyst. :p Jeg vet bare at jeg har gjort det en gang og det frister ikke til gjentakelse.

Men at det å reise på ferier, gjerne til utlandet og eksotiske steder eller veldig kjente steder, er noe folk knytter opp mot status, det kan jeg forstå og til dels være enig i. Har mange steder jeg har lyst til å reise til, og det er jo luksus å ha mulighet til slikt.

Har aldri vært noe status her.

Har aldri følt at det er status jeg heller. Veldig mange reiser til syden, men jeg har aldri følt at vi blir sett ned på, følt meg presset til, eller følt at andre mener vi har kjipe ferier, selv om vi ikke reiser til syden.

jeg syns absolutt ikke synden på sommeren er status, da liker jeg å prøve å nyte sommeren her(krysser alt jeg har for fint vær) men syns at det er godt med en tur til syden på vinteren for å få litt sol og varme, men det er vist 4 år siden sist det også :p

Jeg trives godt i Syden, dog ikke overalt. Hadde 1 uke i sommer, men best når det er kaldt her i grunn.
Ser ikke på det som status gitt:P
Tenker man på status som i antall kr man legger ned i ferien så er det gjerne dyrerne med norgesferie eller 1 uke i Danmark:P

Vet du, det å reise til "syden" har helt mistet status hos meg. Jeg syns ikke det er kult, både når man kaller det for "syden" og knapt vet hvor det er, og det å dra på halvkjipe charterturer til turistplasser bare for å vandre på en strand og drikke billig sprit... Jeg syns ikke det er nødvendig å reise hvert år til syden. Men herregud, hver sin lyst. :p Jeg vet bare at jeg har gjort det en gang og det frister ikke til gjentakelse.

Men at det å reise på ferier, gjerne til utlandet og eksotiske steder eller veldig kjente steder, er noe folk knytter opp mot status, det kan jeg forstå og til dels være enig i. Har mange steder jeg har lyst til å reise til, og det er jo luksus å ha mulighet til slikt.

Samme her, ingen status hos meg heller. Men jeg synes det er deilig å kunne forlenge sommeren, eller ev. koble av fra vinteren med ei uke i varmere strøk i høst/vinterferie.
Men for meg er det heller ikke nødvendig hvert år, da er det verre med mannen:rolleyes:
Så synes jeg det er koselig å oppleve noe når vi er på tur. Ikke bare ligge på stranden/bassengkanten hele tiden.
Da vi var i Spania i sommer, så synes jeg ikke det virket som andre ferierende var så veldig opptatt av å "drikke"
Mulig det bare er nordmenn som er opptatt av det? For det var ikke mange nordmenn der vi var.

Litt inspirert av fattig og barn tråden.. Når ble det å dra til syden om sommeren så status? Det er en sånn ting som jeg ikke visste, før jeg måtte lese det i mediene i sommer. Ser også at det tas opp i den tråden om fattig og barn.. Mulig jeg henger i et annerledes miljø, men det å dra til syden kontra hyttetur/telttur er virkelig ikke høystatus.. Jeg har gått glipp av noe! :p

Var ikke så mange i området der jeg vokste opp som ferierte i syden såvidt jeg kan huske.
Jeg er selv oppvokst med campingturer, og hadde mer lyst til det.
Har hørt andre nevne at mange rundt omkring dem dro til syden en gang i året, og det var stort! Vil tro det er veldig forskjellig fra sted til sted og at det kanskje er litt "smittsomt"

I dag vil jeg jo ikke se på det som noe høy status med tanke på hvor dyrt det er her i landet, og flybilletter og diverse er blitt billigere enn det var før.

Eg har reist til verdens største land Syden mange gangar, fra eg var liten og oppover, men har gått glipp av at det er status gitt;)
Har følelsen av at det er omvendt eg, litt flaut å reise charter, bedre å reise til eksotiske reisemål?
Eg likar begge deler, med små barn er charter heilt topp:)

Sent from my iPhone using BV Forum

jeg syns absolutt ikke synden på sommeren er status, da liker jeg å prøve å nyte sommeren her(krysser alt jeg har for fint vær) men syns at det er godt med en tur til syden på vinteren for å få litt sol og varme, men det er vist 4 år siden sist det også :p

Samme her ;) deilig med litt varme når det er surt og kaldt her hjemme og "syden" er et greit reisemål da fordi det ikke koster skjorta :p

Men status, nei, føler ikke det er det. Hvis folk spør om jeg har reist mye/liker å reise pleier jeg ikke å fortelle at jeg har vært i syden hele 3 ganger, da nevner jeg heller japan og israel, det er liksom mer kult :p

Næh... Når det koster 50-60000 for to uker i sommerferie vil jeg si det er up there.

Næh... Når det koster 50-60000 for to uker i sommerferie vil jeg si det er up there.

Da må man vel være rik...?! Eller spart hele livet for å få råd. Ihvertfall for min del.. ;)

Jeg har intrykk av at typen charterferie er litt lavstatus, menst det er høy status i å reise til steder for å oppleve kultur/kunst/shopping/kjente attraksjoner osv. Og det kan jeg godt skjønne! Ikke pga prisen, men pga opplevelsene man får. Man vokser jo litt på å oppleve en annen kultur, snakke ett annet språk, oppleve ting som norge ikke har å by på. Man blir litt bedre kjent i den store verden, får kunnskaper om nye ting, muligheten til å kunne forstå mer enn bare det norske. Og det er jo utrolig fint for de barna som får oppleve dette å kunne ta med seg videre i livet. Ikke for å kunne skryte av et stempel i passet, men fordi de har lært/opplevd noe nyttig.

Jeg har intrykk av at typen charterferie er litt lavstatus, menst det er høy status i å reise til steder for å oppleve kultur/kunst/shopping/kjente attraksjoner osv. Og det kan jeg godt skjønne! Ikke pga prisen, men pga opplevelsene man får. Man vokser jo litt på å oppleve en annen kultur, snakke ett annet språk, oppleve ting som norge ikke har å by på. Man blir litt bedre kjent i den store verden, får kunnskaper om nye ting, muligheten til å kunne forstå mer enn bare det norske. Og det er jo utrolig fint for de barna som får oppleve dette å kunne ta med seg videre i livet. Ikke for å kunne skryte av et stempel i passet, men fordi de har lært/opplevd noe nyttig.

samme inntrykk som jeg også har.

Husker på skolen var det kun noen få som reiste til det store utlandet (ut av norden) men da ikke på sommeren og som regel i vinter halvåret, men da var det mer snakk om paris, london og slike byer.
selv kommer vi nok til å bli en av de som bruker unødvendig mye penger på reiser hvert eneste år men da pga familien til mannen nede i egypt. ser ikke på det som status å reise ned dit heller! spesielt siden jeg har sett litt for mye hva norske turister finner på der (russiske også, er ikke bare nordmenn som ikke greier å oppføre seg :p )

Jeg føler "syden" er blitt allemannseie og i alle fall ikke status:) Da vil jeg heller si at det var status før i tiden. Nå må man dra litt mer eksotiske steder om det skal være mer status og eksklusivt.

Husker at før pleide folk i omgangskretsen og nabolag å snakke om at vi hadde leilighet i Alanya, Tyrkia som at vi flottet oss, og at det var både eksotisk og luksus. Kjøpte der i '92, nå, 22 år senere er det kanskje et av de billigste stedene å dra på ferie, og byen har forandret seg helt. Vi har heldigvis sluppet unna turistene i vårt nabolag der, og stranden har blitt mye bedre etc, så det er fortsatt mitt paradis når jeg trenger å komme meg bort, 6-8 uker fordelt over de 12 mnd :) men jeg synes ikke "syden" er veldig "up there" på statusfronten... Heller Harry!

Back
Topp