Når BF nekter å samarbeide

Garbage

Andre møte med forumet
Hva gjør jeg når samboeren nekter å la meg flytte?

Han vil nekte å møte opp til mekling, nekte å skrive under på noe, nekte å la barna flytte med meg.
Han vil komme til å nekte meg samvær, og det vil ta laaaang tid før han kanskje kan gå med på 50/50-ordning, selv om jeg VET at han ikke har sjans til å ha barna mer enn annenhver helg, og tilogmed da vil det være mora hans som har de mest.
Han vil nok prøve seg på en rettssak, vil han stille sterkere enn meg kun fordi han har nær familie, noe jeg ikke har?
Minstemann er 6 måneder, eldste er 7 år.

Han kommer til å nekte å betale bidrag. Og vil nok i protest aldri betale tilbake det NAV vil forskutere til meg heller. Men det er jo hans problem.
Jeg har sagt til ham at han skal slippe å betale bidrag, om barna/jeg kan slippe å ha noe med ham å gjøre. Er det i det hele tatt mulig å få til?
Han har ikke jobb, og har nesten ikke jobbet de siste 5 årene (får sparken, sier opp, blir sykemeldt etter bare få måneder på en plass). Han drikker en del alkohol, både hverdag og helg. Og han er på gjeldsordning, ble dømt for grovt underslag/svindel og har sitti i fengsel. Han kan ikke ha barna alene, under noen omstendigheter. Problemet er at jeg ikke kan "bevise" det.... Det vil bli hans ord mot mitt på det meste, og jeg føler at ingen vil tro meg, og han har jo hele familien sin bak seg..

Jeg har ikke råd til å flytte før jeg VET at alt av stønader vil ordne seg. Etter som det vil blakke meg totalt å komme meg ut herfra og vekk fra ham. Jeg må nok svelge en del økonomiske kameler for å bli fri (han får bilen min, osv). Men jeg vil så godt det er mulig slippe å dra inn barnevern, politi eller lignende for å få dette til!!!
 
Han kan jo prøve å nekte seg å flytte, det betyr ikke at du trenger å gjøre som han sier.

Han er pliktig til å møte på mekling, det er lovfestet. Han kan kun unnlate å møte hvis han har gyldig grunn, noe meklerne avgjør.

Hvis han vil til retten, så la han gå den veien. Men for at han skal kunne ta det til retten må han ha en gyldig meklingsattest.
Det står i barneloven: § 51. Kven skal møte til mekling

Foreldre med felles barn under 16 år må møte til mekling før det vert reist sak om foreldreansvar, kvar barnet skal bu fast eller om samvær.
Hele loven finner du [link=http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html]her[/link]
Utfra hva du skriver, har du lav inntekt. Tjener du under 246 000 (tror jeg det var), kvalifiserer du til fri rettshjelp.


Ting som står i ditt navn, er ditt. Dermed beholder du det.

Ring til familievernkontoret, de kan kanskje hjelpe deg med hvor du kan gå.
Det er vel noen støtteordninger som vil hjelpe deg økonomisk, hør med Nav om det.
Bestill time hos Nav og muligens en advokat. De kan nok også hjelpe deg.

Alt går skal du se :)
 
Dette med jobb, gjeld, fengsel er ikke grunner til å ikke ha samvær, men det er en hel del andre ting ved ham og personligheten hans som ikke egner seg når han skal være alene med små barn. Og det er jo det som er vanskelig å bevise. Siden han er verdens mest ordentlige fyr utad, og en skikkelig jævel hjemme.
Vet at eldste er gammel nok til å forstå, men vet ikke hvor mye hun vil bli hørt i en slik sak. Han har jo rettigheter han også.

Gjeld og fengsel skjedde for mange år siden, vi var ikke seriøse den gang, og jeg tenkte fortid er fortid, og alle kan gjøre feil, jeg så ingen problemer med å involvere meg med ham, den gang.

Og jeg er vel forsåvidt klar over at det er lovfestet til en viss grad at han må samarbeide, men det kan jo liksom ta TID. Og jeg har ikke tid, siden meklingsattesten må foreligge før man kan søke om OS.
Jeg tjener/tjente over 350.000, men har ingen jobb å gå tilbake til når permisjonstiden er ferdig, så får kanskje ikke fri rettshjelp.

Alt vi eier og har står i mitt navn, siden han ikke kan eie noe, ikke en gang mobilen hans er i hans navn. Han blir nødt til å flytte hjem til foreldrene om jeg forlater ham.

Jeg vet ikke hvorfor jeg syter. I andres øyne er det jo BARE å gjøre det på den eller den måten.
Jeg bare synes det er så innihelvete vanskelig! [:(][&:]
Vil slippe krisesenter, som for øyeblikket ser ut til å være den letteste løsningen. [:(]
 
Jeg trodde og jeg skulle have lang utpå økonomisk på grunn av det eksen hadde gjort, men jeg gikk til politiet og anmeldte han etter å ha snakket med en advokat om det. Jeg hadde ingen betenkeligheter med det. hvorfor skulle jeg det? Det var han som hadde forårsaket dritten, og da får han ordne opp. Han sitter nå inne for det han gjorde.

Jeg hadde tatt meg en tur til en advokat og snakket med de for å få noen råd om hvordan du kan gjøre ting. Det er som de sier at det som står i ditt navn, og det som du hadde med deg inn i forholdet er ditt.

Når det gjelder å vurdere om han kan ha barna alene, så er det en psykolog som avgjør det. Han snakker med dere alle 3. Barnet har og rett til å bli hørt så lenge det har fylt 7 år.
Desverre så er det slik at selv om de er lovpålagt med meklig, så er det lite som skjer om han ikke møter. Da er det du og mekler som blir enige om en samværsavtale. Jeg hadde likevel tatt med en teleforn til både de og barnevernet for å få råd. Du kan ringe begge anonymt og bare be om råd over telefonen.

Går han til retten med det, vil han nok ikke komme langt etter det du skriver. Retten kan og bestemme hvordan samværet skal være mens dere venter på en dom. Om de finner ut at han skal bet bidrag, vil de til slutt trekke fra lønn eller støtter han får fra NAV. Han slipper ikke unna så lett der.
 
Stevn HAN!

Så har du overtaket. Stevn han fordi du ønsker samværskompetansen hans utredet! Og det er jo sant!

Ta kontakt med advokat på Krisesenteret! Det er IKKE nedtur å ta kontakt med Krisesenteret. Man kan jo ringe dem og slå av en prat. Ikke noe å tape- masse å vinne. Supre DAMER som jobber der må jeg si!

Og det er bare å flytte. Sett barnas sikkerhet først, og ikke tenk på konsekvensene nå!

Og sosialkontoret hjelper dere, dersom det blir tull med stønader. Men slikt kan advokaten hjelpe deg med![:)]

Stå på og husk-


EN TING AV GANGEN![:)]
 
Ex`en min nekta å stille på mekling første gang og trodde ikke på meg da jeg sa at han faktisk måtte møte opp om han skulle ha noe å si på samværsavtalen. Sto bare barnefar "ikke møtt" på meklingsattesten, da han fant ut av det møtte han selvfølgelig opp. Uten at vi ble enige av den grunn...
Jeg hadde ikke kommet til å gi BF bil ol. hvis det var min og jeg hadde betalt for den, da hadde jeg heller valgt å dra inn hvem det måtte være for å få det som er mitt. Mulig jeg er en kranglefant når det gjelder dette, men jeg har lært av mine feil.
 
føler virkelig med deg! [&o]
stor klem og lykke til!
 
50-50 få han aldri med yngste ennå uansett, og at du ikke får noe skal veldig mye til;) Hvem har væt hjemme med minsten i permisjon????

Jeg synes du skal ta en tu til nav jeg.
 
Barnebidrag er ikke penge til deg, men til barna. Hverken han elle du har i følge loven lov til å avtale 0 i barnebidrag - men det ordner jo NAV og er jo hans problem ikke ditt...
 
Finnes jo krisesenetr da om situasjonen er akutt.
Ingen venner eller familie du kan søke tilflukt hos?
 
Barnevernet ville jeg faktisk bare blanda inn med en gang - de er her for å hjelpe;)

Om bilen og huset er ditt så er det ditt, og mobiltlf i ditt navn får du sletta!
Han skal jo flytte ut siden huset er ditt, så da er jo ikke flyttemelding noe problem - det er det han som må melde på seg selv og etter det trenger du jo ikke hans hjelp for ¨flytte med barna;)
 
åssen fohold har du til foreldrene hans?? Kan du snakke med de om dette???
 
Lykke til! Det ordner seg alltid for greie jenter;)
 
 
Back
Topp