Når bestiller man legetime?

Wimzah

Blir kjent med forumet
Lurer litt på når jeg skal ringe legen jeg. Er 6+4. Akkurat hatt nyrestein som forøvrig kom ut av seg selv, kansje jeg burde sjekket urinen? Bare føler at legene her bagatelliserer alt.. så derfor har jeg enda ikke ringt

Lurt å ringe nå, legetime skal man ha mellom uke 8 og 12. Litt viktig for å sjekke jernlager, vitaminer ol. samt din egen vekt, blodtrykk og utvikling fremover.

Ofte stor pågang på legesentre så det er fint å være tidlig ute :)

Ja.. får ta en tlf i morgen. Har blødninger så vet ikke om det ender i sa.

Hos min lege tas man ikke inn før i uke 14,så litt ulik praksis rundt omkring:)
Men har du blødning så ta kontakt i morgen ihvertfall!

Blodprøver er ikke vits i å ta før uke 12-16. Laben vil ikke analysere den blodprøven for erytrocyttene til fosteret er ikke modne nok til å danne antistoffene før etter uke 12. Du får gjerne tatt prøven, men som sagt, laben vil ikke analysere akkurat den prøven om de får den for tidlig. :)

Blodprøver er ikke vits i å ta før uke 12-16. Laben vil ikke analysere den blodprøven for erytrocyttene til fosteret er ikke modne nok til å danne antistoffene før etter uke 12. Du får gjerne tatt prøven, men som sagt, laben vil ikke analysere akkurat den prøven om de får den for tidlig. :)
Tror det er derfor man ikke får time tidligere hos min lege:)
Rart det er så ulik praksis når det ikke er vits i å ta blodprøver før..

Synes også det er rart man ikke får beskjed om når man bestiller time til førstegangs kontroll. Gjorde det klart for resepsjonisten at jeg ville være 10+4 den dagen jeg ønsket kontrollen (jobber mye, og ønsket å ta timen en dag jeg visste jeg hadde fri. Belaste jobben minst mulig). Jeg fikk ingen beskjed om at jeg ikke kunne ta blodprøver da. Fikk forsåvidt ikke beskjed om å ta med urinprøve heller, før jeg spurte om det var noe jeg skulle ha med :-/

Jeg hadde første time da jeg var 6+1. Men jeg er slankeoperert og ville sjekke alle verdier osv. Fylte også ut helsekortet. Men den normale timen man har første gang tar vi 10 juni når man er ca 12 uker. Da med alle blodprøver osv. Er ca 14 uker på vei da :) men jeg vil ha tett oppfølging pga operasjonen min, bekkenet og jeg fikk svangerskaps dep. under forie graviditet.

Var hos legen i går 8+1. Fylte ut helsekort og tok blodtrykk, og skal inn igjen rundt 29 mai for da går sykemeldinga ut, og jeg skal ta blodprøver da jeg er 12 uker:)

Jeg bestilte time sist uke og ba om (og fikk) time 12+0. 26.mai blir det.

Her er retningslinjene at blodprøvene skal tas mellom uke 8 og 12, så er nok forskjell på når de analyserer dem virker det som.
Dette var ihvertfall de nye retningslinjene min jordmor har fått.
I 2014 tok jeg dem i uke 6.

Her er retningslinjene at blodprøvene skal tas mellom uke 8 og 12, så er nok forskjell på når de analyserer dem virker det som.
Dette var ihvertfall de nye retningslinjene min jordmor har fått.
I 2014 tok jeg dem i uke 6.
Men du vil jo uansett ikke få svar på screeningen da, siden fosteret ikke danner erytrocyttene før etter uke 12?

Men du vil jo uansett ikke få svar på screeningen da, siden fosteret ikke danner erytrocyttene før etter uke 12?

Aner ikke hva man får jeg. Syns bare det er så rart det er så forskjell...
Skal til legen nå straks da, så tenkte å høre hva han sier.
Jordmor sier det kun holder med den ene så lenge man er rh+, så får vi se om legen mener noe annet :)

Men på papirerne til jm fra sykehuset stod det tydelig 8-12

Aner ikke hva man får jeg. Syns bare det er så rart det er så forskjell...
Skal til legen nå straks da, så tenkte å høre hva han sier.
Jordmor sier det kun holder med den ene så lenge man er rh+, så får vi se om legen mener noe annet :)

Men på papirerne til jm fra sykehuset stod det tydelig 8-12
Snodig at det er ulik praksis da når det er sånn retningslinjene er. Men er vel kanskje unødvendig for de som er rh+ ja :)

Snodig at det er ulik praksis da når det er sånn retningslinjene er. Men er vel kanskje unødvendig for de som er rh+ ja :)
Veldig snodig.
Svaret fra legen min var så enkelt som at det skulle vi la dem ta seg av det:p
Var mer omfattende innenfor regelverket fikk jeg beskjed om ;)

Jeg tok alle blodprøver nå i dag, 10+4.

Last edited:
Jeg skal til jordmor på fredag (9+0) så skal jeg til fastlegen 31.05 (12+4) :) bestilte timene i går :)

Har legetime når jeg er 9+4. Legen selv som satte den datoen, så det er helt innafor. Hadde time i uke 10 i forrige sv.skap.

Var i det jeg trodde var uke 8, men ble satt tilbake til uke 7. Skal igjen i uke12 :-)

Back
Topp