Når bestiller dere legetime?

Jeg har bestilt legetime for første svangerskapskontroll når jeg er rett over 12 uker på vei. Da er det blodprøver, henvisning til UL i uke 18 og helsekort slik jeg har forstått det.

Har også bestilt tidlig UL når jeg er 11+3 på vei privat :)

Får følge litt med denne tråden. Det er min første gang og jeg føler meg litt lost. Var hos lege i siste uke og leverte inn urinprøve som var positiv. Fastlegen min hadde ferie så jeg følte ikke helt at jeg fik nok opplysninger om neste skritt. Skal jeg vente til sykehuset kontakter meg? (Jeg er 39 år så jeg tror jeg skal få noe mer oppfølging). Dere som har vært igjennom dette før, hvordan funkerer dette?

Så at det allerede var en tråd om dette :p Så da får jeg gå inn der å lese litt og :)

Last edited:
Får følge litt med denne tråden. Det er min første gang og jeg føler meg litt lost. Var hos lege i siste uke og leverte inn urinprøve som var positiv. Fastlegen min hadde ferie så jeg følte ikke helt at jeg fik nok opplysninger om neste skritt. Skal jeg vente til sykehuset kontakter meg? (Jeg er 39 år så jeg tror jeg skal få noe mer oppfølging). Dere som har vært igjennom dette før, hvordan funkerer dette?
Hvor mange uker er du?

Den første svangerskapskontrollen er mellom 8-12 uker. Da tar man blodprøver, henvises til ordinær ultralyd, måler vekt, blodtrykk og leverer urinprøve.

Det er alltid noen som ønsker å prate med en lege eller jordmor før, men det er ingen poeng og ha den første svangerskapskontrollen i f.eks uke 6-7 pga blodprøvene som skal tas ca mellom 8-12 uker :)

Den første svangerskapskontrollen er mellom 8-12 uker. Da tar man blodprøver, henvises til ordinær ultralyd, måler vekt, blodtrykk og leverer urinprøve.

Det er alltid noen som ønsker å prate med en lege eller jordmor før, men det er ingen poeng og ha den første svangerskapskontrollen i f.eks uke 6-7 pga blodprøvene som skal tas ca mellom 8-12 uker :)

Takk for svar :) Men bestiller jeg selv til første svangerskapskontrol? Eller kommer de til å sende time til meg?

Takk for svar og nyttig informasjon :)

Takk for svar :) Men bestiller jeg selv til første svangerskapskontrol? Eller kommer de til å sende time til meg?

Du må kontakte legesenteret og bestille time selv :)

Flott da kontakter jeg legen, jeg har sikkert misforstått legen, trodde hun hadde sent til sykehuset og at de skulle sende time til meg

Dette er jo da generelt. Siden du har alt vært hos legen og du skal ha tettere oppfølging kan det hende du får en innkallelse fra sykehuset? Du kan jo ringe legesenteret eller sykehuset i morgen å høre :)

Jeg har en legetime fra før som venter, da vil jeg være 8uker så regner med det går greit å ta det da :)

Har allerede bestilt time, jeg :/
Er bare 4+4 i dag, og vil være ca. 5+6 da.
Vet det er for tidlig.
Fikk panikk for et par dager siden, det kom litt flekker/blod/utflod. Var på tidlig UL i februar, og det var da de oppdaget MA.
Hmmm.... :oops:

Da jeg ringte for å bestille time ble jeg ikke spurt om hvor langt jeg var på vei, fikk bare beskjed om å komme 25.8.. Det er uke 7. Er dette for tidlig, slik at jeg bør bytte time?

Jeg skal ha tidlig ultralyd privat i uke 7, 10 og 13. Venter med legetime til jeg er rundt uke 12 tenker jeg.

Sist svangerskap ønsket jeg fødeplass på ABC-klinikken på Ullevål (hører til Ahus), så dro til legen tidlig for å få informasjon. Tenker jeg var rundt uke 6 på første kontroll. Dette er imidlertid ikke nødvendig om ikke det er noe spesielt en ønsker å ta opp.

Da jeg ringte for å bestille time ble jeg ikke spurt om hvor langt jeg var på vei, fikk bare beskjed om å komme 25.8.. Det er uke 7. Er dette for tidlig, slik at jeg bør bytte time?
Det må du kjenne på selv. Mulig du må tilbake i uke 10/12 å ta blodprøver.
Jeg venter nr 4 så kjenner ikke behov for å prate med lege/jordmor enda. Skal tidsnok få løpe på kontroller :)

Jeg skal i morgen, da er jeg 5+2. Hadde timen før jeg skjønte jeg var gravid, men må uansett regulere medisinene mine. Pga stoffskifte må jeg følges hyppig opp.

Back
Topp