Når bestiller dere første jordmortime?

Jeg bestillte meg time hos fastlege, men fikk ikke time før 11. aug. Synes det var lenge til, men fikk ikke før pga. ferie :rolleyes: Er sikkert ikke nødvendig før da det bare er 4+1 for meg idag, men er min første gang så kjenner det kunne vært greit med en time før august:wideyed:

Jeg fikk meg time med jordmor neste uke allerede, godt å ha en samtale med henne siden jeg mistet forrige gang. Har og en legetime jeg bestilte for en stund siden, om 2 uker så tenker jeg bare har en samtale med han også :)

Jeg har ikke kommet så langt. Skal ha time til TUL i begynnelsen av august. Så planen er å bestille time hos fastlegen i midten av august (uke 9-10) og kontakte jordmoren til de neste kontrollene. :)

Jeg har time hos fastlege i uke 9. Hun har ferie, så det ble ikke før.

Sist svangerskap gikk jeg kun til fastlegen. Pga preeklampsi og hellp sist, får jeg denne gangen ekstra oppfølging på sykehuset, så tror ikke jeg skal til jordmor i tillegg.

Jeg tenker å ta første svangerskapskontroll etter ferien, fordi jeg skal til UL nå før ferien og da forhåpentligvis får vite at alt er bra. Kontrollen blir da mellom uke 10-12? Ca.. Kanskje neste kontroll blir hos jordmor :)

Har fått første time 15 august. Er ikke så mye jormor kan gjøre før man er i uke 12 egentli, anna enn å snakke med å forberede for svangerskapet. Hun fortalte også at det nå er anbefalt å vente med å ta blodprøvene til mellom uke 12 og 15 da de får best resultat på prøvene etter uke 12 visstnok. Men skal til tidlig UL i uke 8 og nipt test i uke 10. Så får god oppfølging uansett :happy:

Jeg tenker å ringe mellom uke 6 og 8 en gang :)

Jeg ringte på tirsdag til jordmor, fikk time 9.Aug pga ferietid. Hun skal ordne med alt så jeg slipper å gå til legen. Har en mannlig vikar, så passer best. Hun ordner med en gang med henvisning til TUL og NIPT. Fikk tlf i går fra Riks, enighet i hvilke tester jeg skal ta.

Føler det er lurt å være tidlig ute, så får man timer til rett tid og slipper kø. Blodprøver uke 12 hos jordmor. Tror TUL og NIPT kommer imellom uke 10-12 :)

Spesielt lurt for oss med historikk.

Jeg tenker å gå til fastlegen, det gjorde jeg sist også. Har ny fastlege da, så vi får se hvordan det går :happy7

Leste på helsenorge.no at man skal ringe og bestille time så tidlig som mulig.
Men jeg venter til jeg har passert forventet menstruasjon iaf. Og da er vi på ferie, så det blir sikkert ikke time før utti august. Og da begynner vi å nærme oss uke 12 (månedsskiftet aug/sept ca).

Når er det for sent med time hvis man ønsker å benytte seg av tilbud om TUL og NIPT, tro...? Jeg tenker alltid at sykehus er så trege, men de er kanskje ikke det på slike ting...?

Red: bestilte time til 9. August som var første ledige ordinære time. Da vil jeg nok være rundt uke 8 kanskje...

Last edited:
Med min første ringte jeg legen min samme uke som positiv test, og fikk time uka etter, hehe. Med svangerskap nr 2 hadde jeg satt opp time hos JM til uke 12, men jeg bestilte i uke 7 og det gjorde vondt å ringe i uke 9 og avbestille pga MA. Neste svangerskap som gikk noen vei da hadde jeg satt opp time til uke 13 hos fastlegen.
Denne gangen ringer jeg vel JM og bestiller kontroll når/om uke 12 nærmer seg.

Har time hos legen i morgen, da er jeg 4+6. Trodde ikke jeg skulle få så tidlig da jeg ringte inn pga ferieavvikling, men sa ikke nei da de tilbydde time etter ei uke. Usikker på om dette vil regnes som den første svangerskapsoppfølgingstimen eller om jeg vil ha krav på en time hos jordmor snart også.

Litt usikker på når jeg skal ringe jordmor. Får se hvordan timen i morgen går. Planlegger tul og NIPT, så skjer jo litt fremover uansett.

Håper å få time til TUL i uke 7 eller 8 bare for å se at en baby er der inne. Og så i uke 12 om mulig. Vi bor på et lite sted og jordmor kommer reisende hit. Som sist blir det vel time hver måned på helsestasjonen. For å ta UL må vi reise en halvtimes tid til sykehuset :joyful: Blir nok kun blodprøve hos lege og kontroller hos jordmor.

Tenker å ringe helsestasjonen ganske snart, da jeg aldri kom til første svangerskapskontroll/samtale i fjor, så dette er en samtale jeg ser frem til for å få all nødvendig info osv, da jeg heller ikke har barn fra før. Er veldig fornøyd med fastlegen min, men ønsker å følges opp av jordmor i svangerskapet, som er mer spesialisert på feltet da jeg har trøblete historikk med bl.a flere operasjoner i livmor:shy: I følge apper er jeg 3+6 eller 4+0 i dag, og vet ikke når det er "vanlig" å ta kontakt, men kjenner meg ivrig og vil ringe snart :smiley-angelic006

Jeg ringte i går, 5+4. Fikk time 3.08 og takket ja til tidlig ultralyd :) Jeg har bare brukt oppfølging av jordmor i svangerskapene og er veldig fornøyd med det. Kun et par legetimer sist for litt sykemelding, det var ikke en så god opplevelse...

Var på første svangerskapskontroll tidligere denne uka hos fastlege, dvs uke 8. Skal ta NIPT-test i uke 10.
Videre oppfølging gjør vi via helsestasjonen i nærheten (som jeg tror ikke er før i oktober).

Var hos fastlege denne uken, men bare for samtale og henvisning til kontroll hos gynekolog. Så skal eg ha første ss-kontroll i uke 11 hos fastlege og bli henvisning til NIPT-test og Tildlig UL.

Ringte jordmor i dag, fikk time når jeg er nesten 10 uker, hos lege fikk jeg ikke før jeg er 12 :dance008

Back
Topp