Når bestille time?

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Så vidt fått positivt svar på g-testen før jeg begynner å lure på når man skal kontakte lege/jordmor? Husker ikke fra forrige gang :) - og denne gangen ønsker jeg helst å bare gå til jm (om vi er så heldige at alt går fint videre).
Men må man kontakte lege og gå til lege på aller første kontroll, eller hvordan fungerer det? :)

Jeg ringte legen i dag, testet positivt før helga. Jeg har fått time i slutten av november, da det visstnok var vanlig med første undersøkelse i ca uke 10 her...

Det er vel vanlig i uke 8-12 som Cam!lla sier, men jeg skal til legen neste uke for noe annet, så da tar jeg det bare opp da. :) Sist gang gikk jeg når jeg var 6 uker på vei.

ok, takk for svar :) men de som ikke ønsker å gå til lege, men kun til jordmor -bestiller de første timen også hos jordmor? eller må den første kontrollen være hos legen? :)

ForAlltidUng skrev:
ok, takk for svar :) men de som ikke ønsker å gå til lege, men kun til jordmor -bestiller de første timen også hos jordmor? eller må den første kontrollen være hos legen? :)

Du kan bestille hos jordmor. Du MÅ ikke gå til legen noen svangerskapskontroller.
Lykke til

Gulljentå_mi skrev:

ForAlltidUng skrev:

Du kan bestille hos jordmor. Du MÅ ikke gå til legen noen svangerskapskontroller.
Lykke til

Bare for å få det trykket inn med teskje, -altså gå til jm også på kontrollen som er mellom uke 8-12? :)

ForAlltidUng skrev:

Gulljentå_mi skrev:

ForAlltidUng skrev:

Lykke til

Bare for å få det trykket inn med teskje, -altså gå til jm også på kontrollen som er mellom uke 8-12? :)

Jepp, kjenner flere som KUN har gått til jordmor.

Jeg har fått beskjed om at første kontroll alltid må være hos lege, men kan være de praktiserer forskjellig rundt om i landet... Jeg ville ringt jordmor og spurt, for å være på den sikre siden.

Man må til legen på første kontroll for å fylle ut helsekortet :) I uke 10-12.

GKG skrev:
Man må til legen på første kontroll for å fylle ut helsekortet :) I uke 10-12.

Kan man ikke få det hos jm også?

Ne det tror jeg ikke. I tillegg blir det tatt noen blodprøver, som alltid gjøres hos legen.

Her er det også slikat man SKAL til lege på første kontroll. Deretter velger man selv. Ringte igår jeg, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle komme før uke 12, for de tok ikke prøvene før da.. Synes det er sent jeg... Men, har bestilt UL i uke 9 da :)

Nå har jeg bestilt time da.. jeg spurte hun som tok tlf om når første sv.skapskontroll var. Da sa hun at det kunne jeg velge helt selv, og at jeg kunne komme til neste ledige time som var, eller jeg kunne vente litt. Da sa jeg at jeg kunne vente noen uker i alle fall, og han sa at da satte hun opp time til meg i starten av uke 7.. tydelig at det praktiseres litt forskjellig alt ettersom hvor en bor ja:) så får jeg heller ringe helsestasjonen senere for å fortsette hos jm:)

*FruLykke skrev:
Skal til jordmor når jeg er 6+3.

heldige deg! jeg ville også gå til jordmor egentlig.. men visste ikke heelt hvordan det skulle gjøres, da det kom flere forskjellige svar her inne :) så daaa ringte jeg til legen og fikk den første timen der :)

Har fått time hos jordmor neste fredag!

Back
Topp