Når behandles øyekatarr?

Luremusa

Glad i forumet
Assistert-jentene
Ble ringt av bhg idag og måtte hente mini pga øyekatarr. Ut over dagen har det hovnet veldig opp, pusset er knallgult/grønt, og han er rød på en del av det hvite. Snakket med legen tidligere på tlf og han sa at de ikke behandler øyekatarr (annet enn med vann), men mini får heller ikke komme i bhg før behandling har vart i 24 timer. Hva gjør jeg? Jeg syns det ser riktig ille ut, og han hyler til når jeg tørker bort puss.. Når skal sånt behandles?

Vi fikk resept på noe salvedråper med en gang, og fikk beskjed om å vaske øyet med saltvann først.

Det er jo kjempesmittsomt, så veldig rart dere ikke fikk noe for det!

reagerer litt på det selv.. tenker å ringe igjen i morgen tidlig. fikk beskjed om å ikke bruke saltvann da det er veldig ubehagelig. Kjenner at jeg virkelig ikke vil ha dette. bruker linser :P

Her har vi alltid fått salve og dråper når vi har ringt legen. Men vanlig øyebetennelse går jo over av seg selv, tar bare lenger tid. Og det er veldig smittsomt...

merkelig at leger skal mene så forskjellig.. her var vi på legevakt på fredag fordi øyet ble fylt med verk på under en time.. Legen kastet et raskt blikk på mini og sa "ja her vi må vi nok skrive ut en resept"

Nå kan vel ikke bhg kreve noe slikt lengre når ungen ikke får behandling. Men som regel trengs ikke antibiotika. Jeg bruker saltvann (kjøpes på apoteket). Har bare trengt antibiotika 1 gang på 4 år her i huset ;)

Vi fikk legetime på dagen, legen kikka på henne i gangen og vi fikk salve som vi har dryppa med i flere dager. Vesla fikk ikke komme i bhg før hun var underbehandling. Nå var det de som ringte å sa at hun hadde betennelse, så da fikk hun være ut dagen.

Både jeg og ungene har hatt øyekatarr noen ganger, og det er VONDT!
Så barnet ditt må få seg øyendråper og salve så fort som mulig!!

Galleri skrev:
Vi fikk legetime på dagen, legen kikka på henne i gangen og vi fikk salve som vi har dryppa med i flere dager. Vesla fikk ikke komme i bhg før hun var underbehandling. Nå var det de som ringte å sa at hun hadde betennelse, så da fikk hun være ut dagen.

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.    

Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes. 

Back
Topp