Når begynte barnet å si hele setninger?

M

Moderator Kristin

Guest
Min babler og sier enstavelsesord enda.

Hvordan ligger det an med ditt barn, og til dere med eldre barn. Når begynte barnet med å si hele forståelige setninger?
 
Vår har sagt enkle setninger siden hun var 1,5 år. Typ, mamma skal sitte her. Pappa der mens hun peker, jeg vil ut/sove osv. 22mnd nå og har begynt å si når hun skal på potta
 
Eldste begynte veldig tidlig, 1,5 år. Minsten er snart 2 og begynt å sette sammen 3-4 ord men ikke fullstendige setninger. Litt som mitt nivå i fransk muntlig:p
 
Hadde 12-15 ord (mer eller mindre rett uttalt, vi skjønte hva han mente) før ett år.

Rundet 70 ord da han var 16 mnd (da slutta jeg å telle ;) )

Rundt 18 mnd begynte han med 2 og 3 ord sammen. Derfra gikk det veldig fort, nå kan vi ha en form for samtale ;) snart 21 mnd.
 
Omtrent med 2 års alder :)
 
Eldstegutten var 1,5 år. Hadde over 200 ord da han var halvannet år og snakket i lange setninger med flere ledd og med 6-8 ord når han fylte 2.
Yngstejenta var 2 år. Når hun begynte med 2-3 ords-setninger og kunne ca 50 ord da.
 
Var vel kanskje 1 år og 3-4 mnd da det ble lengre setninger.
Skjemaet til toårskontrollen var hvertfall helt ubrukelig, for på 18-mnd kontrollen gikk ungen til døra og sa «hadet helsesøster. (Navnet sitt) skal barnehagen spise frokost nå».
 
Kom med en vott og sa "ta på den der" helt tydelig da hun var 16 mnd. Skjedde 2-3 ganger til før hun var 18 mnd, men sa stort sett bare ett ord omgangen. Snakket mest i 3 ords setninger ved 20 mnd.
 
Back
Topp