Når begynte barnet å få brus?

M

Moderator Wilma

Guest
Hvor gammelt var barnet da det fikk smake brus første gang? :)

Hvor ofte får barnet brus og hvor gammelt er det nå? :)
 
Her var hun ca 1 1/2 år når hun fikk smake utblandet. Hun drikker lite brus, de få gangene vi har det er det somregel til mat i helgene å da blir det en boks. Hun foretrekker saft.
 
Vi gir ALDRI vår på 3 1/2 brus. Ser ikke poenget. Dog får hun farris og annet kullsyrevann, som vi og hun kaller brus. Men hun drikker mest vann. Og melk i barnehagen (vi pleier ikke ha melk hjemme, men hun spiser mye ost og en del yoghurt så får nok melk i seg likevel). Pappaen drikker kullsyrevann til middag så da vil ofte hun også ha, og får. :)

Jeg drikker litt Pepsi Max hver dag (guilty pleasure i en vanskelig graviditet), og hun ser det men spør ikke om å få smake. Hun vet at det er mamma sin brus. Jeg synes sånt er helt uproblematisk. Altså at vi foreldre spiser eller drikker noe ikke hun får. Jeg ser ikke poenget med å gi henne noe med koffein og søtstoffer når hun ikke har behovet. Pappaen drikker kaffe. Betyr jo ikke at hun må få det.

Hun fikk smake julebrus hos besteforeldrene i jula også. Men akkurat som med saft (som hun heller ikke har fått hjemme fordi vi aldri har det, men fått i grøtfest i barnehage og lignende sammenhenger) syntes hun det var alt for søtt og ville heller ha vann (og blandingen de fikk på grøtfesten barn jo så sterk at man blir tørst av den! Så jeg var enig med henne der).

Flere i uka drikker hun dessuten en smoothie etter middagen.

Jeg har tenkt å kutte ut Pepsi Max’en helt, men nå er ikke riktig tidspunkt. Drikker en boks eller to om dagen. I motsetning til min mann og min datter liker jeg ikke farris/kullsyrevann i det hele tatt, så da drikker jeg heller vann :p

Vi har ikke satt noen regler for besteforeldrene osv. Så når hun er hos dem, ca. en gang i mnd, kan det jo godt hende hun får brus osv. Selv om jeg egentlig tror de gir henne vann/farris bare. Men vet hun får både is, godteri og cheez Doodles der :p Barn har godt av å lære at det er forskjellig forskjellige steder :)
 
Fikk og fikk, men når han var 1,5 år så begynte han å drikke en liten slurk fra glass på bordet. Dette var på juleaften og han gikk rundt bordet til hvert glass og drakk litt :p
Etter det så har han fått når vi har til middag ol.
Han er 4 år nå og elsker brus, men får ikke store mengder
 
Vår datter er snart 5 og liker ikke brus, har også bare fått smake det ved 2-3 anledninger og har da "hatet" boblene.

Hun er glad i saft, men drikker stort sett vann og melk, når hun får velge mellom de 3 alternativene velger hun vanligvis melk.

Derimot hender det hun får safari-juice eller sånne grusomme bamseflasker med saft, og det elsker hun - og det er sikkert minst like usunt som brus.
 
Husker ikke når vi prøvde første gang jeg. Men sikkert ikke før 3 år.

Eldste på 9 er ikke så glad i kullsyren, men kan drikker bittelitt en sjelden gang.

Yngste på 6 liker det bedre, men får ikke annet enn litt på lørdagene. Drikker kanskje et halvt glass. Først nå det siste halvåret hun har fått litt smaken på det, ellers har ikke hun heller likt.

Ikke noe mål for oss at de skal være glade i det.
 
Fikk smake første gang rett før hun ble 3. Nå er hun 3,5 og får smake hvis vi er i selskaper der søskenbarna hennes får. Aldri hjemme ellers.
 
Frøkna som blir 5 år om 2 mnd drikker ikke brus. Har aldri introdusert det for hu, aldri sett noe poeng i å gjøre det. Hu smakte 1 gang på farris, noe hu syns smakte skikkelig vondt. Så hu drikker heller saft når vi er borte, og helst vann utenom måltider.
 
Mine har ennå ikke smakt på brus, de er straks 4, og 2. Jeg ser ikke poenget med at små barn drikker brus, og jeg kommer aldri til å la meg bli presset på noen måte når det gjelder dette. Mine barn er storfornøyd med vann og melk. De kan få litt juice innimellom, og jeg synes det er ok at storebror får saft i bursdagsselskaper.
 
De var vel mellom 2-3 år tenker jeg. Eldste liker foretrekker fortsatt saft, mens yngste elsker brus. Det er helst i bursdager og besøk de får, det er sjelden vi har brus i hus ingen av oss voksne drikker det utenom ved besøk.
 
Han er 2 år og har fått smake, elsker det!
Så nå drikker vi ikle brus når han er våken [emoji85]
 
Han er 2 år og har fått smake (husker ikke når han smakte første gangen, rundt 1,5 år kanskje), men syns det ikke er godt. Samme med kullsyrevann. Sier aua :p Får heller ikke saft siden vi aldri har det i hus, men juice hender det han får om vi har og han vil ha. Han er veldig glad i vann og melk (både morsmelk og kumelk), det holder i massevis :)
 
Hun er straks 2 år og har aldri smakt brus. Vi drikker ikke brus selv så har aldri vært naturlig å gi det til henne.
 
Aner ikke, et par-tre år kanskje. Men hun liker det ikke, så drikker aldri brus. Velger heller vann :)
 
1 1/2 år ca :) Eldste liker det ikke, hun er snart 7. Minstemann på 2 elsker brus :p
 
3,5 og liker ikke brus, så vidt smakt. Tror det er kullsyren som gjør det men har ikke plan om å la ho få teste brus uten [emoji23]
 
1,5 år(22mnd) når jeg gå hun brus. Gå hun cola med vann for at hun skulle få i seg veske når hun var syk og det var hetebølge. For at hun ikke skulle bli dehydrert. Men hun har ikke fått det utenom det
 
Husker ikke men tipper rundt 3- 4 år.
Fikk juice hver dag fra han var 2 år da.
 
Her får vår smake brus på spesielle anledninger når hun ser at alle andre har, er 15 mnd. Drikker ellers stort sett kun vann.
 
Back
Topp