Når begynner man å registrere mer systematiske bevegelser?

Skrapelodd

Blir kjent med forumet
Jeg er i uke 23 nå og jordmor har sagt at så lenge jeg kjenner liv ila dagen så trenger jeg ikke å tenke så mye mer på det. Det var fra uke et eller annet at man burde kjenne liv regelmessig gjennom dagen og legge merke til bevegelsesmønsteret til babyen. Men hvilken uke var dette, har dere noen gode svar?
 
Hørt og lest alt fra uke 24-28, men kjennliv.no som er drevet av LUB sier uke 28 og jeg anser de som en god kilde og ressurs.

Det vil så klart ikke si at man ikke skal tenke over bevegelsene før det, for så lenge man kjenner regelmessig bevegelse og liv bør man følge med og venne seg til sitt barns bevegelsesmønster og rutiner. Det vil vil bare si at før denne perioden er det vanlig at det er uregelmessigheter og kan være vanskelig å finne rytme og få med seg alt som skjer. Baby har fortsatt mye plass og snur seg alle veier, kan sparke mot morkaken og kan rett og slett i noen tilfeller ikke være sterk nok til alt av bevegelser registreres av mor, spesielt om man er på farten eller fokuserer på andre ting :) Selv merker jeg stor forskjell på sparkenes intensitet bare den siste uken, så jeg følger med og prøver å ta en rolig stund til å kjenne etter hver kveld. Merker man ikke liv en dag og det ikke hjelper med safttrikset bør man kontakte helsevesnet, selv før uke 28.

https://kjennliv.no/folg-med-pa-livet-i-magen/hvordan-kan-du-folge-med-pa-livet-i-magen/ Absolutt verdt å lese, de har masse god informasjon :)
 
Min jordmor har sagt at en skal kjenne liv daglig og regelmessig fra uke 24. er man usikker på om man gjør det, er det lurt å ta en god prat med lege/jordmor for å finne ut hva som er normalt for deg. Det er jo så individuelt fra person til person hvordan morkaken ligger og hvor mye en faktisk kjenner.
 
Jordmor sa til meg at det er først fra uke 28 at man skal merke et tydelig bevegelsesmønster i den forstand at babyen har en døgnrytme, men at man skal kjenne liv jevnlig fra rundt uke 23-24.
 
Har morkaka foran, så kjenner ikke bevegelsene så godt. Er 28 uker nå, men synes det er vanskelig å registrere systematiske bevegelser. Tenker at jeg kan vente til jeg er litt lenger på vei før jeg gjør det.
 
Har morkaka foran, så kjenner ikke bevegelsene så godt. Er 28 uker nå, men synes det er vanskelig å registrere systematiske bevegelser. Tenker at jeg kan vente til jeg er litt lenger på vei før jeg gjør det.
Samme her. Er 28+6 og ikke noe mønster og veldig varierende hva jeg ser av bevegelse grunnet morkake foran. Prøver kjenne etter og syns det varierer veldig etter hvordan han ligger :dummy:
 
Samme her. Er 28+6 og ikke noe mønster og veldig varierende hva jeg ser av bevegelse grunnet morkake foran. Prøver kjenne etter og syns det varierer veldig etter hvordan han ligger :dummy:

jeg er 32 + 3 nå, og kjenner mye tydeligere bevegelser nå, jeg kan også se bevegelser mye mer en før. Så du vil nok merke mer etterhvert som han vokser og blir sterkere :)
 
Samme her. Er 28+6 og ikke noe mønster og veldig varierende hva jeg ser av bevegelse grunnet morkake foran. Prøver kjenne etter og syns det varierer veldig etter hvordan han ligger :dummy:

Hvor de ligger er veldig avgjørende!

Jeg har hatt morkaken forran, rett under navlen og det har vært en "deadspot" for meg i forhold til bevegelse i det området. Kjente ingenting! Men i uke 30 endret det seg og plutselig kjente jeg bevegelse der også. Ikke fordi morkaken har flyttet seg, men fordi bevegelsene til mini har gått fra raske spark og slag til mer pressende trykk med mer styrke. Han strekker seg mye mer og de bevegelsene kjennes også mer. Så nå kjenner jeg at noe presser skikkelig opp mot morkaken og navlen og kan se det når jeg har magen bar.

Ligger ofte på sofaen med magen bar på kveldene etter å ha spist, for da kan jeg se bevegelsene, også på de som ikke oppleves som veldig sterke fra innsiden.


Så "hang in there" til alle dere andre med morkaken fremme, det skjer mye fremover og plutselig ser dere magen løfte seg dere også :p
 
Jeg skulle faktisk ønske at jeg kjente litt mindre. Her er det full kamfer flere ganger daglig og til tider er det direkte vondt. Er 29+6. når han har veldig aktive og intense dager sammenhengende så får jeg helt syke kynnere og klarer knapt å gå opp trappen hjemme :bored: de sier det skal øke jevnt frem til uke 32 ish før det stabiliserer seg.
 
Back
Topp