Når begynner man å bruke gåstol?

ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..



Ja, hva med dem? Alle de höyteknologiske og passive vippestolene og huskene og jeg vet ikke hva.. Sikkert veldig mange som har dem stående. Og et var sikekrt kjempefint å ha dem sittende der og höre på en slags plinkeplonkemusikk med lys og lyder.
Jeg synes det skal väre opp til hver enkelt. Hadde det värt farlig så hadde neppe solgt det til barn. Og det er vel ikek slik at de bor oppi der.
Sönnen satt er mye, fordi han elsket det. Men ejg brukte ikke den för han satte seg opp selv. Joda, han sprang ifra med tärne, men når han begynte å reise seg opp selv, og deretter gå så gikk han PÅ hele foten, ikke tärne.
 
ORIGINAL: nette85

Ville ikke akkurat kalt det å ta en sjangse da....om man bruker den med måte sir det seg sjøl at det ikke er farlig. Er bare å bruke litt fornuft

Og det er ikke av egoistiske grunner jeg tror foreldre bruker disse. De er jo helt klart til glede for de små også er det opptil foreldrene å passe på at det ikke blir for mye.

Det er nok heller ikke for å lære dem å gå man bruker dem for det gjør dem når de er klar

Du sier at de klarte seg uten dette i gamle dager, men skal verden ikke gå fremover da?


Men tror ikke vi kommer til å kjøpe en likevel. Blir så mye leker over alt...men får se:)



ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..



De fleste bruker å si at f.eks en av de andre barna eller søskenbarna til ungen min brukte det, å det gikk bra med han/hun.. Det betyr jo ikke at barnet ditt ikke tar skade av det.. De er jo forskjellige. Og jeg vet at det er mye som er farlig, men det helsesøstre advarer imot, i flertall, det kan man jo holde seg unna når man kan.
Jo, verden skal gå fremover.. Men, jeg mener ikke at den går fremover med ting som KAN ta skade eller gjøre at motorikken til barnet blir forstyrret. Det er samme som babybjørn bæresele, mange advarer mot dem.. Men, nå har babybjørn kommet med ergo sele.. DET er å gå fremover mener jeg!
 
ORIGINAL: Baby R

ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..



Ja, hva med dem? Alle de höyteknologiske og passive vippestolene og huskene og jeg vet ikke hva.. Sikkert veldig mange som har dem stående. Og et var sikekrt kjempefint å ha dem sittende der og höre på en slags plinkeplonkemusikk med lys og lyder.
Jeg synes det skal väre opp til hver enkelt. Hadde det värt farlig så hadde neppe solgt det til barn. Og det er vel ikek slik at de bor oppi der.
Sönnen satt er mye, fordi han elsket det. Men ejg brukte ikke den för han satte seg opp selv. Joda, han sprang ifra med tärne, men når han begynte å reise seg opp selv, og deretter gå så gikk han PÅ hele foten, ikke tärne.


Selvfølgelig er det opp til hver enkelt. Men, det at de ikke hadde solgt den om den var så farlig, den er litt tynn syns jeg. Det selges mye som kan være farlig. Det produseres noe nytt hver dag, å babyting er lett solgt. Det er ikke deretter sagt at alt er like bra for barnet, å det forskes på det hver dag også. Butikker selger alt de kan tjene penger på, helt til det i verste fall blir forbudt eller tatt bort.
 
Men tror du seriøst at det er farlig om babyen sitter bittelitt i en slik stol av og til?

Så klart opp til hver enkelt og mest sannsynlig skal jeg ikke bruke en slik stol.

Er jo bare snakk om å bruke fornuft.
For et kjedlig liv om man ikke kan bruke sunn fornuft
 
ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: Baby R

ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..



Ja, hva med dem? Alle de höyteknologiske og passive vippestolene og huskene og jeg vet ikke hva.. Sikkert veldig mange som har dem stående. Og et var sikekrt kjempefint å ha dem sittende der og höre på en slags plinkeplonkemusikk med lys og lyder.
Jeg synes det skal väre opp til hver enkelt. Hadde det värt farlig så hadde neppe solgt det til barn. Og det er vel ikek slik at de bor oppi der.
Sönnen satt er mye, fordi han elsket det. Men ejg brukte ikke den för han satte seg opp selv. Joda, han sprang ifra med tärne, men når han begynte å reise seg opp selv, og deretter gå så gikk han PÅ hele foten, ikke tärne.


Selvfølgelig er det opp til hver enkelt. Men, det at de ikke hadde solgt den om den var så farlig, den er litt tynn syns jeg. Det selges mye som kan være farlig. Det produseres noe nytt hver dag, å babyting er lett solgt. Det er ikke deretter sagt at alt er like bra for barnet, å det forskes på det hver dag også. Butikker selger alt de kan tjene penger på, helt til det i verste fall blir forbudt eller tatt bort.



Sant det. De selger sportsvogner og triller også. Og ligger barnet ditt i dypvogn fortsatt? Noen andre?
Eller sitter de opp og får se fra dypvogna, eller har mange byttet til sportsvogn eller trille?
Sitter mange av disse barna selv enda? Så bra da! Det gjör ikke min. Hun klarer ikek sitte opp selv, men likevle lar ejg henne få komme opp i sittestilling når hun vil det. Er det bra? Neppe. Men hun sitter ikke der i flere timer.
Så jeg vet ikke jeg.
Har babybjörn til henne også. Ikke en av de nyeste med ergonomisk utforming...hverken for meg eller henne. Kjöpte den billigste jeg.

Jeg kan forstå argumentene. Men er det noen i det hele tatt som fölger barnet?
Helt og holdent! Elelr velger man en del FOR barnet sitt.
Er det noen som virkelig bare gjör som barn ska. Som lar det ligge i dypvogn/sportsvogn og venter med å sette dem opp til barnet gjör det selv.
Lar de ligge på fanget og i armene til det reiser seg selv.
Selv om barnet elsker å stå å gyngen og hoppe i armene til foreldrene.


Ble langt dette, men ejg måtte bare skrive fra meg litt.
 
Alle barn og foreldre er forskjellige. Tror nok at alle her vil oppleve å reagere på andres måte å oppdra og håndtere barn på, og generelle holdninger, fryktelig mange ganger gjennom de kommende årene. Og jeg prøver å tenke at jeg kjenner mitt barn best, hverken helsesøster eller andre skal fortelle meg hva og hvordan jeg skal gjøre ting. Selvfølgelig lytter jeg til råd og tips og sånn, men tilpasser det hvor langt frøkna mi har kommet og hva det ser ut som hun liker og ikke liker.

Og så prøver jeg å tenke at så lenge jeg gjør ting ut fra at hun skal ha det bra og trives, enten det gjelder grøt eller stol eller type leker osv), og ikke nødvendigvis ut fra at det skal være så praktisk og komfortabelt for meg, så gjør jeg ikke noe skade.

Peace out [;)]
 
ORIGINAL: nette85

Men tror du seriøst at det er farlig om babyen sitter bittelitt i en slik stol av og til?

Så klart opp til hver enkelt og mest sannsynlig skal jeg ikke bruke en slik stol.

Er jo bare snakk om å bruke fornuft.
For et kjedlig liv om man ikke kan bruke sunn fornuft


Farlig er det vel kansje ikke. Men, det KAN forstyrre utvikling av motorikken. Er det ikke derfor helsesøstre advarer mot? Deres jobb er jo å advare mot ting som kansje ikke er bra.. Sånn at vi foreldre ivertfall vet det, så er det opp til hver enkelt å ta avgjørelse [:)]
 
Det vet jeg ikke, for vi kommer ikke til å bruke gåstol. Jeg skjønner godt at andre foreldre vil ha gåstol til sine babyer selv om det ikke anbefales. Babyene elsker jo det, og det skjønner jeg godt.
 
ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Men tror du seriøst at det er farlig om babyen sitter bittelitt i en slik stol av og til?

Så klart opp til hver enkelt og mest sannsynlig skal jeg ikke bruke en slik stol.

Er jo bare snakk om å bruke fornuft.
For et kjedlig liv om man ikke kan bruke sunn fornuft


Farlig er det vel kansje ikke. Men, det KAN forstyrre utvikling av motorikken. Er det ikke derfor helsesøstre advarer mot? Deres jobb er jo å advare mot ting som kansje ikke er bra.. Sånn at vi foreldre ivertfall vet det, så er det opp til hver enkelt å ta avgjørelse [:)]



SÅ ENIG! Vi fikk råd av fysio om å ikke bruke gå stol fordi det kan skade hoftene og gjøre at barnet går feil, men som sagt. Hun sa det var opptil hver enkelt om vi ville bruke det!

Så skjønner ikke hvorfor det er diskusjon pga det her :) Noen bruker det og andre ikke, folk gjør som man vil :-)
Jeg har selv kjøpt sportsvogn til mina, og hun bruker bare den nå. Og jeg setter opp ryggen et hakk, men hun ligger/sitter like mye som i vippestolen på det hakket!
Sette ryggen helt opp kommer jeg ikke til å gjøre før hun sitter helt selv!

AMEN[:D]
 
Foreldre får gjøre som de vil.... hehe
Og man må bare gjøre det man tror på selv, be om råd og andres meninger på forum og danne seg sin egen mening om ting[:)]. Men at de ikke selger farlige ting til babyer og barn er for tynn for meg også.... det selges fremovervendte bilseter.. og i min bok er det farlig. For andre er det ikke det... så kommer jo ann på øyet som ser[:)].
 
ORIGINAL: TonjeJenta

Foreldre får gjøre som de vil.... hehe
Og man må bare gjøre det man tror på selv, be om råd og andres meninger på forum og danne seg sin egen mening om ting[:)]. Men at de ikke selger farlige ting til babyer og barn er for tynn for meg også.... det selges fremovervendte bilseter.. og i min bok er det farlig. For andre er det ikke det... så kommer jo ann på øyet som ser[:)].



enig :-)

Ingen er like, og det er opptil hver enkelt om hva man velger å gjøre.
På et forum er det en hel haug med folk med forskjellige meninger, og det kan bli vanskelig å bli enig! Noen syntes ditt er greit og noen syntes datt er greit[8D]

Syntes du skal bruke gåstol når du føler det er greit jeg snowball, vis du bestemmer deg for å bruke den etter denne diskusjonen [;)]
 
Oj. Hadde jeg visst det skulle bli så mye diskusjon når jeg laget tråden...hehe [:D]

Jeg har ikke engang hørt om at gåstol kunne være farlig. Ville bare vite når det var vanlig å begynne med det [:D]

Men etter å ha lest alt dette tror jeg at jeg må tenke meg litt om...hmmm...
 
ORIGINAL: Snupz

ORIGINAL: FrøkenFryken

Alt med måte [;)]


AMEN!![:D]

Kunne ikke vært mer enig [;)]
 
ORIGINAL: Lizarella

Alle barn og foreldre er forskjellige. Tror nok at alle her vil oppleve å reagere på andres måte å oppdra og håndtere barn på, og generelle holdninger, fryktelig mange ganger gjennom de kommende årene. Og jeg prøver å tenke at jeg kjenner mitt barn best, hverken helsesøster eller andre skal fortelle meg hva og hvordan jeg skal gjøre ting. Selvfølgelig lytter jeg til råd og tips og sånn, men tilpasser det hvor langt frøkna mi har kommet og hva det ser ut som hun liker og ikke liker.

Og så prøver jeg å tenke at så lenge jeg gjør ting ut fra at hun skal ha det bra og trives, enten det gjelder grøt eller stol eller type leker osv), og ikke nødvendigvis ut fra at det skal være så praktisk og komfortabelt for meg, så gjør jeg ikke noe skade.

Peace out [;)]



Akkurat som jeg skulle sagt det selv![:)]
 
alt med måte.
jeg har brukt gåstol til alle 3 fra ca 10mnd...gleder meg til nini også kan bruke den[:)]
må bare få si att guttene mine har ikke tatt skade av å bruke gåstol, den kan jo stilles i forskjellige høyder også...
gjør det du føler for selv[;)]
 
Vi låner en stol som går rundt ett bord på en måte!?
Jonathan har prøvd den noen ganger og han får med den..
Men når jeg stilte han opp bak stolen likte han bedre å holde i den å gå aleine! Haha [8D]
 
ORIGINAL: AnikogEmis

aldri i følge hs.... men søstern min brukte det mye å hun begynnte ikke å gå sent for det..... så man må vel gjøre som man vil[:)]


Jeg satt ikke i sete når jeg var lita.. Gikk jo bra..
Så kanskje vi skal droppe seta også da?[;)]
 
ORIGINAL: FrøkenFryken

Alt med måte [;)]


?

Alt med måte å drikke og amme AV OG TIL?
Alt med måte å røyke under graviditet AV OG TIL?
 
Syntes denne diskusjonen holder nå jeg [:D]

Man gjør som man vil med egne barn :) Opp til hver enkelt om man vil bruke gåstol eller ikke :-)
 
Back
Topp