Når begynner man å bruke gåstol?

snowball

Glad i forumet
Noen som vet fra ca. alder man begynner å bruke gåstol? Når er det tidligst forsvarlig? [:D]

Har lyst å begynne med det snart, har en jente som elsker å "gå", men det er vel litt for tidlig ennå [:D]
 
jeg skal til frstad og hente venninna mi sin om en uke. Gleder meg masse. Hun sier jo ifra da hun blir lei av den. HUn rekker jo ikke akkurat nedi bakken ennå. 65cm lang
 
 
Merethe
 
Vi har fått beskjed fra hs at det er fy-fy og ikke bør brukes før barna faktisk kan gå på egenhånd.
 
ORIGINAL: Shauri

Vi har fått beskjed fra hs at det er fy-fy og ikke bør brukes før barna faktisk kan gå på egenhånd.


Har jeg også hørt , pga da lærer di fortere å gå på tærne en på hele foten[8|]
 
Nei, det skal man vel ikke bruke i det hele tatt. 
 
Det frarådes å bruke gåstol type den som babyen sitter inni. Men det anbefales å bruke sånn støttstol som ligner på gåstol for eldre.

[:)]
 
Her bruker småen gåstol nesten hver dag, men ikke lenge av gangen. Hun elsker det og stor koser seg hver gang. Går å prater i  et sett :) Men hun går på hele foten, ikke bare på tærne. Fikk beskjed av hs at vi ikke burde bruke det, men at det ikke var noe farlig hvis hun var sterk nok til det :) jeg føler det er det samme som når folk holder barna i fingrene og de får gå slik.. Ser ikke noe stor forskjell på det egentlig :)
 
Aldri vel! Legger altfor mye vekt på hofter og rygg når de ennda ikke er sterk i kroppen, å når de blir sterk nok i kroppen er det dumt fordi de lærer å gå på tærne.. Å det er helt feil. Så alt i alt, er det veldig dumt å bruke det.
 
Dette har det vært en tråd om før.. [8|]
Så jeg kan jo komme med min erfaring igjen... Eldstemann brukte det innimellom (han var sterk), men ikke overdrevet. Har ikke tatt noen som helst skade av det [;)] Men igjen; alt med måte...
 
Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.
 
Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.
 
vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.
 
Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)
 
ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..
 
Jeg hadde til sönnen og han elsket den. Han går på föttene sine han. og har ikke noe pröblemer med det.

Han begynte vel rundt 7-8mnd alder tror jeg.
 
Alt med måte ja.
Vi har såvidt begynt litt med gåstol nå for å varirere litt i hverdagen,men han er aldri mange minuttene oppi den,og har begge føttene planta godt på bakken med hele sålen.
Sitter som regel bare oppi der mens jeg lager grøt og varmer flasker.
Goingen elsker den [:D]
 
Min lille engel har gått i gåstol i 2 uker =) har en helt annen onge, før måtte jeg holde ham hele dagen han ville ikke ligge aleine på gålve ikke om jeg lå med ham en gang, måtte gå rundt med ham mens jeg holdt ham, alle tre søskenbarna hans har brukt den samme gåstolen og di har ikke noe problemer. nå kan han ligge optil en halv time på matta si aleine[:D] den har vert en reddene engel her[:D]
 
ORIGINAL: MammasPrinsesse

Her bruker småen gåstol nesten hver dag, men ikke lenge av gangen. Hun elsker det og stor koser seg hver gang. Går å prater i  et sett :) Men hun går på hele foten, ikke bare på tærne. Fikk beskjed av hs at vi ikke burde bruke det, men at det ikke var noe farlig hvis hun var sterk nok til det :) jeg føler det er det samme som når folk holder barna i fingrene og de får gå slik.. Ser ikke noe stor forskjell på det egentlig :)


Nei, det kan nok være... men ingen som holder de i fingerne og lar de gå før de har reist seg selv eller?
Trodde det var noe man kunne gjøre for at ungen skulle få gå litt bortover gulvet og ikke bare rundt bordet... men når de har reist seg selv liksom.
 
Ville ikke akkurat kalt det å ta en sjangse da....om man bruker den med måte sir det seg sjøl at det ikke er farlig. Er bare å bruke litt fornuft

Og det er ikke av egoistiske grunner jeg tror foreldre bruker disse. De er jo helt klart til glede for de små også er det opptil foreldrene å passe på at det ikke blir for mye.

Det er nok heller ikke for å lære dem å gå man bruker dem for det gjør dem når de er klar
 
Du sier at de klarte seg uten dette i gamle dager, men skal verden ikke gå fremover da?


Men tror ikke vi kommer til å kjøpe en likevel. Blir så mye leker over alt...men får se:)



ORIGINAL: Cathee

ORIGINAL: nette85

Sorry at ej sei det men syns det er så domt når alle skal bli så redd for alt mulig. Tru grunnen til at hs ikke anbefaler gåstoler for er fordi noen overdriver bruken av de og det da er lettere for dem å si at de ikke anbefaler dem. siden det kan vær skadelig om de blir mye brukt. eller at de ikke kan si at de ikke er farlig.

Er jo sikkert kjempe stas for de små å få prøve gåstol litt. Ikke bestemt meg for om vi skal kjøpe gåstol enda. Hadde vi hatt en skulle hun fått prøvd litt, men vet ikke om jeg vil kjøpe en for den skal jo uansett ikke brukes mye. men kanskje.

vi hadde alle gåstol når jeg var liten og vi gikk fint fra vi var 9 1/2 mnd. Ingen har noen plager eller går på tærne. Alt med måte da vel???Det fins jo fordeler med og kjempe artig å se de små så ivrig og glade.

Man kan ikke vær så redd for alt mulig. Å dt er sterke ord som kommer fra meg som er kjent for å vær overforsiktig og overbeskyttende;)


Hvorfor ta sjangsen da?? Når man kan la være.. Det er ikke en nødvendighet med gåstol, for det finnes så mye annet gøy for de små. De begynner å gå tidlig nok, så det er ikke noe å være redd for! Jeg syns det er egoistisk å ta en sjangse bare fordi foreldrene syns det er gøy å se ungen gå eller sitte i en leke... Hva med før alle lekene og apparatene kom? De lærte seg fort nok å gå da også..
 
Back
Topp