Når begynner babyen virkelig å legge på seg av det vi spiser?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
Håper det er sånn som dere sier her - med at barnet tar det den skal og ikke mer.
Det var jordmor som fikk meg inn på disse baner skjønner dere. Hun fordømte kommune-jordmora som jeg ikke liker. Hun sa at jeg ikke måtte få i meg så mye karbohydrater, drikke brus og spise søtsaker ogsånn. "Ja, for en 5kg-baby vil du vel ikke føde? :)". Noe jeg så klart ikke har ønske om. Spurte om lettbrus gikk greit da. Er ikke snakk om at jeg drikker MYE liksom.. kanskje 1,5 liter på 1 uke totalt.. Nei, lettbrus var heller ikke bra for det påvirket blodsukkeret på samme måte så det måtte jeg også unngå.

Er vel derfor jeg føler jeg gjør alt galt her.. :(
Ja det er bare å lære seg først som sist: er du førstegangs så kan du INGENTING og gjør INGENTING rett :P Utrolig irriterende å ikke bli tatt seriøst eller bli belært bare fordi man er førstegangs, man kan jo faktisk ha sunt vett uansett hvor mange barn man har fått.. :P Hilsen andregangs som ble litt lei sist :P

I alle 3 svangerskapene har jeg spist akkurat det jeg vil. Kanskje ikke så lurt men jeg gjorde det. Alt fra godteri til usunn mat. Spiste jo selvsagt sunn mat også, men kanskje ikke så ofte som jeg burde. Gikk ned i vekt med allesammen og ungene var normale i vekten når di kom til. Nr 1 var 3900 men han kom 15 dager over termin, nr 2 var 2900 og nr 3 var 3500. Så tror ikke du skal ha så dårlig samvittighet for at du ikke klarer å kutte ut snopet :)

Jeg sleit med kvalme og litt depresjoner under første svangerskap (hadde mistet 3 ganger før, var hele tiden redd for at baby skulle dø og at jeg måtte gjennom dødfødsel). I tillegg var jeg lammet av bekkenløsning og låsning i korsryggen, så jeg satt for det meste i ro da.. Med godis. Jeg var 63 kg før graviditet og 97,7 når jeg fødte 12 dager før termin. 20 dager etter fødsel var 20 kg borte, men det var jo bare alt vann. Resten måtte jeg slite av meg med helsekost og trening, blodslit!! Så denne gangen lever jeg faktisk normalt - tanken på hvor hardt det var å få av seg kg gjør at jeg har ikke spes lyst på godis. Ikke følte jeg meg vel heller, kjente meg som en blekflet klump med hånda ned i posen støtt :(

Regner med at jeg sikkert legger på meg en del denne gangen også, men forhåpentligvis føler jeg meg mer vel og kanskje ikke nærmer meg 100 kg.. Hehe :) Min erfaring da.

Baby veide forresten 3790 gram 12 dager før termin :)

Håper det er sånn som dere sier her - med at barnet tar det den skal og ikke mer.
Det var jordmor som fikk meg inn på disse baner skjønner dere. Hun fordømte kommune-jordmora som jeg ikke liker. Hun sa at jeg ikke måtte få i meg så mye karbohydrater, drikke brus og spise søtsaker ogsånn. "Ja, for en 5kg-baby vil du vel ikke føde? :)". Noe jeg så klart ikke har ønske om. Spurte om lettbrus gikk greit da. Er ikke snakk om at jeg drikker MYE liksom.. kanskje 1,5 liter på 1 uke totalt.. Nei, lettbrus var heller ikke bra for det påvirket blodsukkeret på samme måte så det måtte jeg også unngå.

Er vel derfor jeg føler jeg gjør alt galt her.. :(
Jeg har pratet litt med jordmor ang det, og det hun sa var at om du fikk sånne "søtsug" så hjelper det ikke å ike spise det, for da blir kroppen urolig, men at grunnen til at man ikke skulle få i seg så mye er pga svangerskaps diabetes. Så jeg spiser det jeg har lyst på jeg, men er ikke blitt så ille på ting enda, men så prøver jeg spise mye sunt ved sidenav, så jeg hvetfall får i meg det jeg trenger av vitamin og næring :)

Back
Topp